ΤΟ ΒΗΜΑ logo

100 χρόνια Marcello Mastroianni: Ένα αφιέρωμα στον αντιστάρ του ιταλικού κινηματογράφου

100 χρόνια Marcello Mastroianni: Ένα αφιέρωμα στον αντιστάρ του ιταλικού κινηματογράφου 1
(Photo by Archivio Cicconi/Getty Images)

Από τον εμβληματικό του ρόλο στο "La Dolce Vita", ο Mastroianni άφησε το ανεξίτηλο σημάδι του στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο, ενσαρκώνοντας την ιταλική κομψότητα και την υπαρξιακή αγωνία με τρόπο μοναδικό.

ΑΠΟ ΣΙΝΤΥ ΧΑΤΖΗ

Ο Marcello Mastroianni γεννήθηκε στις 28 Σεπτεμβρίου 1924 και έμελλε να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα σύμβολα του ιταλικού κινηματογράφου και ένας από τους χαρισματικότερους ηθοποιούς της γενιάς του. Με την κομψότητά του, το φυσικό του ταλέντο και την ικανότητά του να ενσαρκώνει βαθιά αντιφατικούς χαρακτήρες, ο Mastroianni κατάφερε να γίνει το απόλυτο σύμβολο του Ιταλού εραστή αλλά και του άνδρα, που έρχεται αντιμέτωπος με υπαρξιακές ανησυχίες της σύγχρονης κοινωνίας.

Η καριέρα του εκτοξεύτηκε τη δεκαετία του 1960, χάρη στη συνεργασία του με κορυφαίους σκηνοθέτες όπως ο Federico Fellini, ο Michelangelo Antonioni και ο Vittorio De Sica. Ταινίες όπως το La Dolce Vita, το και το Divorzio all'italiana, όχι μόνο τον έκαναν διεθνώς διάσημο, αλλά επίσης του χάρισαν τον τίτλο του γοητευτικού και μυστηριώδους άνδρα, με τις ερμηνείες του να συνδυάζουν χιούμορ, μελαγχολία και βαθιά ευαισθησία.

Η ικανότητά του να ενσαρκώνει πολύπλοκους χαρακτήρες τόσο σε δραματικούς όσο και σε κωμικούς ρόλους, του χάρισαν μια θέση στον πάνθεον του ευρωπαϊκού κινηματογράφου. Έπαιξε σε ιταλικές, γαλλικές, πορτογαλλικές, αμερικανικές αλλά και δύο ελληνικές ταινίες: "Το Mετέωρο Bήμα Tου Πελαργού" και "Ο Μελισσοκόμος", και οι δύο του Θεόδωρου Αγγελόπουλου. Συνολικά εμφανίστηκε σε περισσότερα από 150 έργα.

100 χρόνια Marcello Mastroianni: Ένα αφιέρωμα στον αντιστάρ του ιταλικού κινηματογράφου 2
20th Century-Fox/Getty Images

Στην προσωπική του ζωή, ο Mastroianni ήταν επίσης γνωστός για τις πολυσυζητημένες ερωτικές σχέσεις του με μεγάλες ντίβες της εποχής. Παρόλο που ήταν παντρεμένος με τη Flora Carabella για περισσότερα από 40 χρόνια, διατηρούσε θυελλώδεις σχέσεις με σπουδαίες γυναίκες του κινηματογράφου, όπως η κατά 19 χρόνια μικρότερή του Catherine Deneuve, με την οποία απέκτησε μια κόρη, τη Chiara Mastroianni. Ο ερωτικός του βίος συχνά τραβούσε την προσοχή των μίντια, ενώ ο ίδιος αντιμετώπιζε με χιούμορ την εικόνα του γυναικοκατακτητή. Αφού χώρισαν ο Mastroianni και η Deneuve, η εν διαστάσει σύζυγός του φέρεται να προσφέρθηκε να υιοθετήσει την Chiara, βλέποντας ότι η πολυάσχολη καριέρα των γονιών της τους κρατούσε μακριά της συνεχώς. Η Deneuve δεν ήθελε καν να το ακούσει.

100 χρόνια Marcello Mastroianni: Ένα αφιέρωμα στον αντιστάρ του ιταλικού κινηματογράφου 3
STILLS/Gamma-Rapho via Getty Images

Ο έρωτας της ζωής του σύμφωνα με τον ίδιο ήταν η Faye Dunaway, συμπρωταγωνίστριά του στο A Place for Lovers. Τότε ο ηθοποιός είχε χωρίσει ανεπίσημα από τη γυναίκα του αλλά ως Καθολικός δε δεχόταν να βγάλει διαζύγιο. Η Dunaway τον περίμενε για χρόνια, μέχρι που κατάλαβε ότι η σχέση αυτή ήταν ένα αδιέξοδο. Εκείνος παγιδευμένος από θρησκευτική ντροπή κι εκείνη από έρωτα και προσμονή. Ο Mastroianni θα δήλωνε σχεδόν 2 δεκαετίες μετά ότι δεν ξεπέρασε ποτέ τον χωρισμό. «Ήταν η γυναίκα που αγάπησα περισσότερο. Πάντα θα λυπάμαι που την έχασα. Ήμουν ολόκληρος μαζί της για πρώτη φορά στη ζωή μου». Στην αυτοβιογραφία της το 1995 "Ψάχνοντας τον Γκάτσμπι" η Dunaway έγραψε: «Μέχρι σήμερα εύχομαι η σχέση αυτή να είχε πετύχει». Στο ντοκιμαντέρ της το οποίο κυκλοφόρησε φέτος, τον περιέγραψε ως τον έρωτα της ζωής της.

Παρά την αβίαστη γοητεία του, ο Mastroianni δεν υπήρξε ποτέ απλά ένας "ωραίος άντρας" του σινεμά. Οι ρόλοι του συχνά αποτύπωναν την πάλη του σύγχρονου ανθρώπου με τις αντιφάσεις του, την αποξένωση και τις προσωπικές του αναζητήσεις. Μέχρι το θάνατό του το 1996, ο Mastroianni παρέμεινε ένα εμβληματικό πρόσωπο του κινηματογράφου, αφήνοντας πίσω του μια τεράστια κληρονομιά.

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, ας θυμηθούμε δέκα από τις πιο εμβληματικές ταινίες της φιλμογραφίας του.

La Dolce Vita (1960)

Σκηνοθεσία: Federico Fellini

Ο Mastroianni ενσαρκώνει τον δημοσιογράφο Marcello Rubini, ο οποίος περιπλανιέται στην αριστοκρατική κοινωνία της Ρώμης, αναζητώντας νόημα μέσα σε έναν κόσμο γεμάτο πολυτέλεια και κενότητα. Η ταινία αυτή καθιέρωσε τον ηθοποιό και τον σκηνοθέτη παγκοσμίως.

8½ (1963)

Σκηνοθεσία: Federico Fellini

Ο Mastroianni υποδύεται τον Guido Anselmi, έναν διάσημο σκηνοθέτη που περνάει κρίση ταυτότητας και καλλιτεχνικής έμπνευσης. Το 8½ θεωρείται από τα κορυφαία έργα του Fellini και ένας από τους μεγαλύτερους στοχασμούς πάνω στη δημιουργική διαδικασία.

Divorzio all'italiana (1961)

Σκηνοθεσία: Pietro Germi

Σε αυτή τη μαύρη κωμωδία, ο Mastroianni ενσαρκώνει τον Baron Ferdinando Cefalù, ο οποίος καταστρώνει ένα σχέδιο να ξεφορτωθεί τη γυναίκα του για να παντρευτεί μια νεότερη ξαδέλφη. Η ταινία κέρδισε Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου.

Ieri, oggi, domani (1963)

Σκηνοθεσία: Vittorio De Sica

Μια ανθολογία τριών ξεχωριστών ιστοριών, στην οποία ο Mastroianni συμπρωταγωνιστεί με τη Sophia Loren. Οι ιστορίες επικεντρώνονται σε διάφορες πτυχές των ερωτικών σχέσεων, με την πιο διάσημη σκηνή της Loren να χορεύει αισθησιακά για τον Mastroianni.

Matrimonio all'italiana (1964)

Σκηνοθεσία: Vittorio De Sica

Ένα ακόμα έργο με τη Sophia Loren, βασισμένο στο θεατρικό έργο του Eduardo De Filippo. Η ταινία αφηγείται την ιστορία μιας γυναίκας που προσπαθεί να εξασφαλίσει το γάμο της με έναν πλούσιο άνδρα. Οι δυναμικές μεταξύ των δύο ηθοποιών είναι εξαιρετικές.

Una giornata particolare (1977)

Σκηνοθεσία: Ettore Scola

Μία από τις πιο ανθρώπινες και συγκινητικές ταινίες του Mastroianni, όπου υποδύεται έναν άντρα που καταδιώκεται για τη σεξουαλικότητά του στην Ιταλία του Μουσολίνι. Η συνάντησή του με μια καταπιεσμένη γυναίκα, την οποία υποδύεται η Sophia Loren, είναι το επίκεντρο αυτής της τρυφερής ιστορίας.

La Notte (1961)

Σκηνοθεσία: Michelangelo Antonioni

Σ’ αυτή τη μελαγχολική ταινία για την παρακμή μιας σχέσης, ο Mastroianni και η Jeanne Moreau υποδύονται ένα ζευγάρι που σταδιακά απομακρύνεται. Το έργο είναι μια εξερεύνηση της αποξένωσης και της μοναξιάς μέσα στην αγάπη.

Il bell'Antonio (1960)

Σκηνοθεσία: Mauro Bolognini

Ο Mastroianni παίζει τον Antonio, έναν άντρα που θεωρείται γοητευτικός και ερωτικά έμπειρος, αλλά στην πραγματικότητα είναι ανίκανος. Η ταινία είναι μια κοινωνική σάτιρα για τις προσδοκίες που συνδέονται με την αρρενωπότητα και τον ρόλο του άντρα στην ιταλική κοινωνία.

La Grande Bouffe (1973)

Σκηνοθεσία: Marco Ferreri

Μια προκλητική και αλληγορική ταινία στην οποία τέσσερις φίλοι, συμπεριλαμβανομένου του Mastroianni, αποφασίζουν να απομονωθούν και να αυτοκτονήσουν τρώγοντας ασταμάτητα. Η ταινία προκάλεσε αντιδράσεις για τη σάτιρα της καταναλωτικής κοινωνίας.

Ginger e Fred (1986)

Σκηνοθεσία: Federico Fellini

Μια ταινία που συνδυάζει νοσταλγία και σάτιρα. Ο Mastroianni και η Giulietta Masina υποδύονται δύο πρώην χορευτές, τους οποίους προσκαλούν να επανενωθούν σε μια τηλεοπτική εκπομπή. Η ταινία σχολιάζει την επιρροή των μέσων ενημέρωσης και τη γοητεία της παλιάς εποχής.

SHARE THE STORY

ΑΠΟΡΡΗΤΟ