Σε μία από τις πιο όμορφες γειτονιές, όχι μόνο της Αθήνας αλλά της γης ολόκληρης, στην απόμερη, γαλήνια οδό Θεωρίας που λούζεται στο φως και την αύρα της Ακρόπολης στον αριθμό 12 βρίσκεται το Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου. Η υπέροχη τοποθεσία του, στην πιο ήσυχη βόρεια πλευρά της Ακρόπολης, κάτω από το Ερέχθειο και ακριβώς απέναντι από το σημείο όπου ήταν η πύλη της μεσαιωνικής οχύρωσης (γνωστή ως “πύλη του λιονταριού”) αποτελεί μόνο την πρώτη ένδειξη για όσα πρόκειται ν’ ανακαλύψει κανείς εντός του. Το μουσείο Κανελλοπούλου που ιδρύθηκε το 1976 μετά τη δωρεά της ομώνυμης συλλογής στο ελληνικό κράτος αφήνει, κατά γενική ομολογία, έκπληκτους τους επισκέπτες του καθώς παρακολουθούν μέσα από τα εκθέματά του με συνοπτικό αλλά περιεκτικότατο τρόπο την ιστορία της αρχαιότητας αλλά και τη διαχρονικότητα, τη συνέχεια της ελληνικής τέχνης από τους προϊστορικούς μέχρι τους νεότερους χρόνους.
“Πρόκειται για μια περιεκτική συλλογή με πολύ σημαντικά εκθέματα που δίνει αφορμές για πάρα πολλές συζητήσεις και ανοίγει πολλά πεδία μελέτης. Φαίνεται πως ο Παύλος Κανελλόπουλος που πήγε στο Μόναχο για να σπουδάσει Χημεία και τελικά σπούδασε επίσης Νομική και Φιλολογία, μελέτησε πολύ πριν ξεκινήσει να τη δημιουργεί (από το 1923 που, φοιτητής ακόμη, απέκτησε τα πρώτα έργα της συλλογής του) και να την εμπλουτίζει. Από το 1945 κι έπειτα μάλιστα, με συνοδοιπόρο τη σύζυγό του, Αλεξάνδρα, που ήταν η μεγαλύτερη υποστηρίκτρια του οράματός του. Η Αρχαιολογία ήταν το πάθος του, ήταν ένας άνθρωπος που βρισκόταν στο μουσείο μέχρι που έφυγε από τη ζωή, το 2003. Ξεναγούσε εδώ ακόμη κι όταν είχε σχεδόν πια χάσει την όρασή του” μου εξηγεί ο διευθυντής του μουσείου, Νίκος Παπαδημητρίου, επισημαίνοντας πως “οι παλαιότεροι συλλέκτες όπως ο Παύλος Κανελλόπουλος, ο Αντώνης Μπενάκης και ο Ιωάννης Γενναδίου γοητεύονταν πρωτίστως από την ιστορία και όχι απλώς από τα αντικείμενα και την επένδυσή τους σε αυτά. Αντιμετώπιζαν τα αντικείμενα ως φορείς που σκιαγραφούν την εξέλιξή της, αποτελούν κομμάτια της και την εκφράζουν στη διάσταση της ύλης”.
Ξεκινώντας κανείς την περιήγηση από τις αίθουσες της νέας πτέρυγας του Μουσείου που εγκαινιάστηκε το 2010 και είναι αφιερωμένη στην Αρχαία Ελληνική Τέχνη, συναντά τα κατάλοιπα μιας μεσαιωνικής κατοικίας που είναι σ’ επαφή με τμήμα του περίφημου Ριζόκαστρου, δηλαδή του οχυρωματικού περιβόλου που προστάτευε την Ακρόπολη κατά τον 13ο αιώνα μ. Χ. Κατεβαίνοντας τα σκαλοπάτια και μπαίνοντας στην υπόγεια αίθουσα, νιώθει πια τη μαγεία της καταβύθισης στο αρχαίο μας παρελθόν και της συλλογής που ξεκινά από ένα προϊστορικό πήλινο ειδώλιο (το αρχαιότερο έργο, 5.000-4400 π.Χ) και καλύπτει την αρχαϊκή, κλασική και ελληνιστική περίοδο.