Διάβασα τον τίτλο, είδα τα έργα και δεν μπόρεσα να αντισταθώ σε μία συνέντευξη με τον καλλιτέχνη! Εσείς δεν θα αναρωτιόσασταν αμέσως τι εννοεί; Επίσης, όταν βλέπεις τόσο συγκλονιστικά έργα – εσύ τα νιώθεις έτσι δηλαδή καθώς η πρόσληψη της τέχνης είναι τελείως προσωπική υπόθεση – δεν θέλεις να μάθεις κάτι παραπάνω για το τι είχε στο μυαλό του αυτός ο άνθρωπος; Θέλει. Και για αυτό, επικοινώνησα με την επιμελήτρια της έκθεσης “My father had a big nose”, Objects and toys from an aggressive childhood, Χριστίνα Ντουγεροπούλου που με βοήθησε να έχω τις απαντήσεις στα βασικά ερωτήματά μου σε σχέση με αυτά που με συγκίνησαν.
Η The Blender Gallery, λοιπόν, παρουσιάζει την νέα ατομική έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου με τίτλο “My father had a big nose”, Objects and toys from an aggressive childhood, σε επιμέλεια της Χριστίνας Ντουγεροπούλου.
Στη νέα του ατoμική έκθεση ο εικαστικός διαμορφώνει ένα Gesamtkunstwerk, ένα συνολικό έργο τέχνης που περιλαμβάνει επιτοίχια έργα, γλυπτά, video και NFTs. O Πάτσιος εμπλουτίζει τη ζωγραφική διαδικασία με τις τεχνικές του κολάζ και του ντεκολάζ δημιουργώντας ένα παλίμψηστο με σύμβολα και εικόνες που συνδέουν τον ενήλικο κόσμο με τον παιδικό, τον μικρόκοσμο με το συλλογικό ασυνείδητο. Στα γλυπτά του, σύνθετα ready mades, κυριαρχεί μια σαρκαστική διάθεση, ενίοτε αυτοβιογραφική, περιγράφοντας τη σχέση με τον φυσικό αλλά και με τον επουράνιο πατέρα.
Γιατί «Πινόκιο» κύριε Πάτσιε; Ποιοι είναι οι άλλοι πρωταγωνιστές στη σειρά αυτή των έργων και γιατί;
Η νέα σειρά έργων με θέμα τον Πινόκιο προέκυψε μέσα από τα ταξίδια μου στον ιταλικό βορρά και την Εmilia Romagna. Το αφήγημα του Κολόντι είναι ιδιαίτερα ευρηματικό και νομίζω ότι εκφράζει εκ βαθέων την ανθρώπινη κατάσταση. Ο Πινόκιο ξεκινά το ταξίδι του ως ένα ακατέργαστο κομμάτι ξύλου. Για να γίνει αληθινό αγόρι θα πρέπει να αμβλυνθεί κυριολεκτικά και μεταφορικά όλη του η τραχύτητα. Για να φτάσει στην αλήθεια της ύπαρξης θα πρέπει να υποστεί μια εσωτερική, σχεδόν αλχημιστική διαδικασία: να αντισταθεί στους πειρασμούς και να μάθει να ακούει τη συνείδησή του. Η δική μου αφήγηση δεν είναι τόσο γραμμική, βρίθει ωστόσο συμβολισμών. Μέσα στο έργο μου, ο Πινόκιο μετατοπίζεται σε ένα νέο πλαίσιο και συνομιλεί με τις νεράιδες της δικής μου κοσμογονίας. Συναντά τον Ναπολέοντα σε μια έπαυλη art nouveau, διαβάζει εφημερίδα όταν αντηχούν συγκρούσεις στα ελληνοτουρκικά, χορεύει blues στο γαϊτανάκι του καπιταλισμού αλλά με κομμουνιστικό βηματισμό. Οικειοποιούμαι τη φιγούρα του Πινόκιο για να αφηγηθώ τη δική μου made in Greece περιπετειώδη πραγματικότητα.