H Ντένη Βαχλιώτη (ενδυματολόγος), σε μια υπέροχη ανάλυση για τα ρούχα, τα χρώματα, την ατμόσφαιρα, τη γυναίκα, την απενοχοποίηση μέσα σε αυτή την τόσο, φεμινιστική ταινία, “Poor Things”.
«Γενικά με τον άνδρα μου, τον Αλέξη (Στεφανάκη) αγαπάμε πολύ τον Λάνθιμο. Εχουμε δει φυσικά όλες του τις ταινίες και θα πω ότι λάτρεψα αρχικά τον Κυνόδοντα, μετά την Ευνοούμενη και τώρα μαγεύτηκα με το Poor Things, ένα αληθινό αριστούργημα! Μιλάμε για μια πανδαισία εικαστική, έναν καταιγισμό εικόνας, χρωμάτων, συμβολισμών, διαλόγων. Θα ήθελα να το ξαναδώ γιατί με μία φορά δεν προλαβαίνεις να αφομοιώσεις και να επεξεργαστείς τα πάντα, όλες αυτές τις αισθήσεις. Διότι, πρόκειται σαφώς για μία άκρως αισθησιακή και ψυχαναλυτική ταινία, όλο μας το ασυνείδητο το υποσυνείδητο είναι εκεί.
Πέραν του αλληγορικού δηλαδή, σκάβει πολύ βαθιά. Ξέρετε, βλέπω απίστευτα τέτοια όνειρα, ρετρό-φουτουριστικά όπως οι ταινίες και τα σκηνικά που δημιουργεί ο Λάνθιμος, αλλά ξυπνώ, έχω κάποιες μνήμες και τα άλλα τα ξεχνώ. Και πάντα λέω “τι κρίμα – μακάρι να τα θυμόμουν”. Η διαφορά είναι ότι εκείνος αυτά τα κάνει σινεμά.
Στην κοινωνία μας, που έχουμε ευνουχιστεί από τη γονεϊκότητα, από τους κοινωνικούς περιορισμούς, από τους συντηρητισμούς, έρχεται αυτός ο άνθρωπος και αναλύει τις ερωτικές φαντασιώσεις και προτιμήσεις με απλότητα και απολύτως απενοχοποιημένα. Ακριβώς όπως μιλάς στον ψυχαναλυτή, όταν έχεις αποφασίσει να ανοιχτείς με έλλειψη ενοχής. Όλα αυτά τα βγάζει η ταινία. όσα μας καταπιέζουν καθημερινά και αιώνες τώρα: εκπαίδευση, πατριαρχία, γονείς.
Και σου φέρνει μια Μπέλα, τάμπουλα ράζα με την αγριότητα και την αθωότητα που έχει ο άνθρωπος στην ατόφια του μορφή, όταν υπάρχουν μόνο ένστικτα. Όπως τα παιδιά, που είναι ταυτόχρονα άγρια, σκληρά και αθώα γιατί δεν φιλτράρουν και δεν έχουν “μολυνθεί”. Το να υπάρχεις χωρίς ενοχές σου δίνει δύναμη τρομερή. Και μάλιστα, η Μπέλα που ανακαλύπτει τον κόσμο με καθαρά μάτια, βλέπει ακόμη και τις πόλεις παραμορφωμένες και τεράστιες ακριβώς όπως φαίνονται σε ένα παιδάκι που εκπλήσσεται με τον κόσμο και ακόμη και τα αντικειμενικά μεγέθη του δεν είναι τα ίδια με τα δικά μας.