Όσοι είχαν παρακολουθήσει την πρώτη κοινή κάθοδο του Άρη Σερβετάλη και της Έφης Μπίρμπα στην Επίδαυρο με την πολύ επιτυχημένη παράσταση “Βατράχια” ανέμεναν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την… επόμενη κίνηση και συνεργασία τους. Το ζευγάρι, τόσο στην τέχνη όσο και στη ζωή, επιστρέφει τη νέα θεατρική σεζόν με το εμβληματικό έργο του Ρώσου συγγραφέα Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ “Καρδιά του Σκύλου”, στο θέατρο Κιβωτός.
Η Έφη Μπίρμπα επιχειρεί μια νέα στοχαστική ανάγνωση και σκηνοθετεί με τον δικό της διηθητικό και ονειρικό τρόπο την άγρια, ταραχώδη και κωμικά υπερρεαλιστική αυτή σάτιρα για την ανθρώπινη φύση με πρωταγωνιστές τον Άρη Σερβετάλη και τον Αντώνη Μυριαγκό. Μαζί τους η Ηλέκτρα Νικολούζου, ο Μιχάλης Θεοφάνους, η Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, η Αλεξάνδρα Καζάζου και ο Σπύρος Δέτσικας.
Το έργο
“Δεν μπορώ να ξεκινήσω να κάνω μια δουλειά, αν πρώτα δεν συγκινηθώ από το κείμενο. Εν αρχή είναι η συγκίνηση. Πριν και πέρα από τον λόγο” δήλωσε πρόσφατα στο “Βήμα” η Έφη Μπίρμπα. Συγκίνηση που ίδια δεν περιγράφει ως συναισθηματική αλλά ως “μια μετατόπιση ψυχική, που σε συγκινεί συθέμελα” όπως εξηγεί. “Εν προκειμένω, η “Καρδιά” είναι κείμενο το οποίο, αν και πολιτικά φορτισμένο στην εποχή του κατορθώνει να απομακρυνθεί από το πολιτικό και να εισέλθει σε ζητήματα οντολογικά για τον άνθρωπο, όπως το φόβο του θανάτου και τα ηθικά όρια της επιστήμης” εξηγεί η σκηνοθέτις. Η “Καρδιά του Σκύλου” γράφτηκε το 1925, αλλά δε δημοσιεύτηκε στη Σοβιετική Ένωση μέχρι το 1987 λόγω λογοκρισίας. Πρόκειται για ένα ευφυές μείγμα σατυρικής και φιλοσοφικής λογοτεχνίας που ακροβατεί στα όρια της επιστημονικής φαντασίας και του ρεαλισμού. Θίγει θέματα που αφορούν τη φύση και την ατομική ταυτότητα και εγείρει ερωτήματα για τις συνέπειες των κοινωνικών πιέσεων και της επιστήμης.
Η ιστορία του περιστρέφεται γύρω από τον καθηγητή Πρεομπραζένσκι που μαζί με τον βοηθό του, δόκτορα Μπρομεντάλ επιχειρούν ένα τολμηρό ιατρικό πείραμα. Μεταμοσχεύουν την υπόφυση και τους όρχεις ενός νεκρού άνδρα σε έναν αδέσποτο σκύλο ονόματι Σάρικ με τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο ανθρώπου. Το πείραμα δεν έχει την αναμενόμενη έκβαση, καθώς ο σκύλος Σάρικ μετατρέπεται σταδιακά σε άνθρωπο αγροίκο που διαλύει τη γαλήνη της καθημερινότητας και θέτει σε κίνδυνο την κοινωνική θέση και την επιστημονική υπόσταση του δημιουργού του.