Το κύριο πρόσωπο που χρηματοδότησε την κλοπή των γλυπτών του Παρθενώνα, η Λαίδη Έλγιν, πρωταγωνιστεί στο νέο ντοκιμαντέρ της Μιμής Ντενίση που φέρει τη σκηνοθετική υπογραφή της Κατερίνας Ευαγγελάτου.
Τα γυρίσματα, που θα πραγματοποιηθούν, στην Ελλάδα την Τουρκία, τη Μεγάλη Βρετανία και την Σκωτία, ξεκινούν τον Μάιο του 2024, αποκαλύπτοντας άγνωστα στοιχεία, που μέχρι σήμερα βρίσκονταν μόνο στα προσωπικά έγγραφα της οικογένειας του Έλγιν.
Το ντοκιμαντέρ ρίχνει φως για πρώτη φορά, στη μεγαλύτερη κλοπή πολιτιστικής κληρονομιάς ενός έθνους, έτσι όπως αποτυπώθηκε μέσα από την ιδιωτική αλληλογραφία του Λόρδου ‘Ελγιν και της συζύγου του, οι οποίοι αναφέρονταν στις Καρυάτιδες ως… «Καρυ something».
«Η λαίδη Έλγιν ήταν τότε μία αφελής κοπέλα 23 – 24 ετών που έχει πάει στους Δελφούς προς άγραν νέων αρχαιοτήτων και γράφει στον Ελγιν: “Αγάπη μου, τώρα συσκευάζω αυτό το άγαλμα της Κari…something (της Καρυ…τέτοιας)”. H Κari…something είναι η Καρυάτιδα», ανέφερε η Μιμή Ντενίση σε παλαιότερη Συνέντευξη Τύπου. Στη συνέχεια της επιστολής προς τον τότε πρέσβη της Βρετανίας από τη σύζυγό του, γράφει: «Δεν θυμάμαι το όνομά της, είναι από τον ναό με τις κοπέλες. Αν βρούμε ένα πολεμικό πλοίο –όπως λένε εδώ οι δικοί μας– καλό θα ήταν να πάρουμε ολόκληρο το ναό για τον κήπο».
Oι επιστολές της συζύγου του λόρδου Έλγιν, οι οποίες αποκαλύπτουν το πώς έφτασαν τα γλυπτά του Παρθενώνα στη Βρετανία, είναι μέρος του υλικού που έχει συγκεντρώσει η Μιμή Ντενίση για τη δημιουργία του ντοκιμαντέρ.
Στο πολυαναμενόμενο ντοκιμαντέρ, μιλούν μεγάλες διεθνείς προσωπικότητες, ενώ στα δραματοποιημένα σημεία του θα εμφανίζονται δύο Άγγλοι ηθοποιοί που θα υποδύονται τον λόρδο και τη λαίδη Έλγιν.
Υπενθυμίζεται ότι το 1801, ο Βρετανός Τόμας Μπρους ή Λόρδος Έλγιν, αφαίρεσε από τον Παρθενώνα πολλά από τα γλυπτά του και τα μετέφερε στην Αγγλία. Η διένεξη με το Βρετανικό Μουσείο σχετικά με την επιστροφή τους στην Ελλάδα συνεχίζεται μέχρι σήμερα.