ΤΟ ΒΗΜΑ logo

«Αγαπητέ μελλοντικέ σύντροφε»: Η Gen Z αλλάζει τους κανόνες του dating

«Αγαπητέ μελλοντικέ σύντροφε»: Η Gen Z αλλάζει τους κανόνες του dating 1
Euphoria / HBO

Υπό τον μανδύα της αυθεντικότητας, η Gen Z απομακρύνεται από τα παραδοσιακά dating apps και αναζητά πιο δημιουργικούς και προσωπικούς τρόπους να βρει τον έρωτα. Αλλά, τι κρύβεται πίσω από αυτή τη νέα τάση;

ΑΠΟ ΣΙΝΤΥ ΧΑΤΖΗ

Τα dating apps υπήρξαν για αρκετό καιρό ένα από τα δημοφιλέστερα μέσα για να γνωρίσει κανείς νέο κόσμο και να αναζητήσει σχέσεις. Ωστόσο, η Gen Z, με τη δυναμική και ιδιαίτερη προσέγγισή της, φαίνεται να απομακρύνεται από αυτά τα εργαλεία, αναζητώντας πιο αυθεντικούς και δημιουργικούς τρόπους να βρει τον έρωτα. Η κουλτούρα του «swipe left» και «swipe right», που για πολλές προηγούμενες γενιές ήταν συνώνυμη με τον κόσμο των dating apps, αρχίζει να δείχνει ξεπερασμένη για αυτή τη νέα γενιά.

Αντί να συνεχίσουν την τυποποιημένη διαδικασία των εφαρμογών, οι νέοι στρέφονται σε πιο προσωπικές, συμμετοχικές και αυθεντικές μορφές γνωριμιών – από βίντεο στο TikTok ή ακόμα και απαντώνας σε δημόσιες αγγελίες.

Σύμφωνα με έρευνα του Ofcom, οι τέσσερις κορυφαίες εφαρμογές γνωριμιών στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπως το Tinder, το Hinge, το Bumble και το Grindr, παρουσίασαν μείωση στη χρήση τους από το 2023, με το Tinder να χάνει 600.000 χρήστες. Επιπλέον, μια μελέτη του Forbes Health δείχνει ότι το 79% της Gen Z αισθάνεται "burnout" από τα dating apps, υποδεικνύοντας μια αυξανόμενη απογοήτευση με τις παραδοσιακές πλατφόρμες.

@myracle.worker gf applications open (for both of us actually lol) #single #twin #fyp ♬ Life Will Be - Cleo Sol

Η απογοήτευση από τα dating apps: Επιφανειακή και μη αληθινή σύνδεση

Η απογοήτευση που νιώθουν πολλοί από τους νέους χρήστες των dating apps δεν είναι τυχαία. Παρά το γεγονός ότι τα apps αυτά υπόσχονταν εύκολες κι άμεσες γνωριμίες, στην πραγματικότητα συχνά επικρατεί μια αδυσώπητα επιφανειακή προσέγγιση. Ο χρόνος περνά μέσα από ένα μακραίωνο «swiping», μηχανικό χωρίς ψυχή ούτε ουσία, με αποτέλεσμα οι χρήστες να αντιμετωπίζονται σαν αντικείμενα επιλογής, σαν προϊοντα σε φυλλάδιο σουπερμάρκετ κι όχι σαν άτομα με βάθος και συναισθηματική αξία.

Το «swiping» δεν δημιουργεί χώρους για πραγματική σύνδεση – αντίθετα, συχνά οδηγεί σε συνομιλίες χωρίς πραγματική αλληλεπίδραση ή με χαμηλό επίπεδο δέσμευσης. Οι άνθρωποι εμφανίζονται μπροστά μας με φωτογραφίες και λίγες αράδες, χωρίς ουσιαστική ευκαιρία να δείξουν ποιοι πραγματικά είναι, ή τι αναζητούν σε μια σχέση. Και φυσικά, το ghosting – η ξαφνική διακοπή της επικοινωνίας χωρίς εξήγηση – έχει γίνει συνήθης πρακτική, αφήνοντας πολλές φορές τους χρήστες απογοητευμένους και ανικανοποίητους.

Η κουλτούρα του «swipe left» και «swipe right», που για πολλές προηγούμενες γενιές ήταν συνώνυμη με τον κόσμο των dating apps, αρχίζει να δείχνει ξεπερασμένη για αυτή τη νέα γενιά.

Η αναζήτηση για αυθεντικότητα: Οι νέες μορφές dating της Gen Z

Για τη Gen Z, αυτή η επιφανειακή και ασταθής φύση των dating apps φαίνεται να μην καλύπτει τις ανάγκες της για αυθεντικότητα και βάθος. Αντί να παραμείνουν στην «ευκολία» του swipe, οι νέοι αναζητούν νέες μορφές έκφρασης και επικοινωνίας. Μία από τις πιο δημοφιλείς νέες τάσεις είναι η χρήση Google Forms για την αναζήτηση του ιδανικού συντρόφου, κάτι που παραπέμπει στις παλιές «lonely pages» που χρησιμοποιούνταν για προσωπικές αγγελίες γνωριμιών. Εδώ οι χρήστες δημιουργούν φόρμες online, που περιλαμβάνουν ερωτήσεις για τα ενδιαφέροντα, τις προτιμήσεις, τις αξίες, και ακόμη και τις πιο αστείες ή ιδιαίτερες πλευρές της προσωπικότητάς των ενδιαφερόμενων.

@anisethemuse

Cant wait to be love next year 🫶🏿

♬ original sound - anisesarchive

Αυτές οι φόρμες επιτρέπουν στους ανθρώπους να εκφράσουν με πιο ανοιχτό και ολοκληρωμένο τρόπο ποιοι είναι και τι αναζητούν σε μια σχέση, προσεγγίζοντας τους άλλους με ένα στοιχείο παιχνιδιού και χιούμορ. Έτσι, οι χρήστες δεν περιορίζονται από την τυποποιημένη διαδικασία των apps και μπορούν να δείξουν περισσότερα για τον εαυτό τους, χωρίς να χρειάζονται μια φωτογραφία-«πορτραίτο» ή τις περιορισμένες γραμμές κειμένου που επιτρέπουν οι πλατφόρμες.

Στο Tiktok, ο έρωτας περνά μέσα από τη δημιουργικότητα, κάτι που καθιστά τη γνωριμία πιο φυσική. Ή τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν όσοι έχουν βαλθεί να βρουν τον έρωτα σε αυτή τη γειτονιά του κυβερνοχώρου, που δεν είναι τέλεια αλλά δεν είναι και Hinge, δόξα τω Θεώ!

Τα social media, και ειδικά το TikTok, έχουν γίνει επίσης πολύ σημαντικά για τη δημιουργία νέων γνωριμιών. Εκεί, οι χρήστες ανεβάζουν βίντεο όπου παρουσιάζουν τον εαυτό τους, τα χόμπι τους, τις απόψεις τους, ή ακόμα και την αναζήτησή τους για σύντροφο. Το TikTok, με τη δυναμική του σύντομου βίντεο και το χαρακτήρα του όσο πιο αυθεντικού και αληθινού γίνεται, έχει προσφέρει έναν καινούργιο, λιγότερο επιφανειακό τρόπο να συνδεθεί κανείς με τον κόσμο.

Στη συγκεκριμένη πλατφόρμα, ο έρωτας περνά μέσα από τη δημιουργικότητα, το χιούμορ και την αλληλεπίδραση με το κοινό, κάτι που καθιστά την διαδικασία της γνωριμίας πιο φυσική και ανθρώπινη...Ή τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν όσοι έχουν βαλθεί να βρουν τον έρωτα σε αυτή τη γειτονιά του κυβερνοχώρου, που δεν είναι και τέλεια αλλά δεν είναι και Hinge, δόξα τω Θεώ! Αντί για στατικά προφίλ και «διαφημιστικές» φωτογραφίες, οι χρήστες καλούνται να δείξουν την προσωπικότητά τους μέσα από την αλληλεπίδραση με άλλους χρήστες, κάνοντάς τους να νιώσουν πιο κοντά σε έναν υποψήφιο σύντροφο.

@mollymaybrissettx applications are open🎄#foryoupage #foryou #trending #relatable #christmas #relationship #winterwonderland ♬ Originalton - music lyrics

Ο έρωτας στα χρόνια της Gen Z

Αυτή η μετατόπιση από τα dating apps στην πιο δημιουργική και συμμετοχική προσέγγιση αναδεικνύει μια γενικότερη τάση της Gen Z να απορρίπτει την επιφανειακή ταχύτητα της σύγχρονης τεχνολογίας και να αναζητά πιο αυθεντικές, «ψωμωμένες» σχέσεις. Η υπερανάλυση του επιφανειακού και του τεχνητού, όπως συμβαίνει στα dating apps, οδηγεί πολλούς νέους να στραφούν σε διαδικασίες πιο προσεκτικές, με στόχο την πραγματική σύνδεση. Η αξιοποίηση των social media ως μέσο για να αναδείξουν την προσωπικότητά τους, να συνδεθούν με ανθρώπους που μοιράζονται τα ίδια ενδιαφέροντα και να επικοινωνήσουν πιο προσωπικά, δείχνει ότι οι νέοι δεν επιθυμούν απλώς να βρουν έναν σύντροφο, αλλά να δημιουργήσουν μια σχέση που θα έχει ουσία και νόημα.

Tο αυθεντικό έχει πάντα αυτόν τον κρυφό εχθρό: την ανάγκη να παρουσιαστεί, να επικυρωθεί, να «φαγωθεί» και να γίνει ελκυστικό.

Η αναζήτηση νέων, πιο προσωπικών μορφών γνωριμιών δεν σημαίνει ότι η Gen Z απορρίπτει τη χρήση της τεχνολογίας για να βρει τον έρωτα. Αντιθέτως, η τεχνολογία γίνεται πλέον εργαλείο για κάτι πιο ουσιαστικό: την αναζήτηση αληθινών συνδέσεων και την αποδοχή της ανθρώπινης μοναδικότητας. Για τη Gen Z, ο έρωτας δεν μπορεί να περιοριστεί σε μια εφαρμογή. Δεν είναι ένα παιχνίδι του τυχαίου «swipe», αλλά μια διαδικασία που απαιτεί προσπάθεια, σκέψη, και, πάνω από όλα, αυθεντικότητα.

Ο σύντροφος δεν είναι πια ένα προφίλ που περιμένει να κάνει κάποιον «like», αλλά ένας άνθρωπος που καλείται να εκφράσει την προσωπικότητά του μέσα από δημιουργικές αλληλεπιδράσεις – και ίσως, τελικά, η αληθινή σύνδεση να μπορεί να γίνει μόνο όταν υπάρχει ειλικρίνεια, χιούμορ και χρόνος για να δείξεις ποιος πραγματικά είσαι.

@kell.mel To apply please comment which Taylor Swift song you think best fits each member of the fellowship @Chris #chrismd #sibling #youtubers ♬ sonido original - Alejandro

Η φαινομενική απομάκρυνση της Gen Z από τα dating apps και η στροφή σε πιο προσωπικές και δημιουργικές φόρμες γνωριμιών μοιάζει με εκλεπτυσμένη χειρονομία απόδρασης από τη συνήθη επιφάνεια των αλγορίθμων. Ωστόσο, αυτή η κίνηση δεν συνεπάγεται αναγκαστικά μια πιο αυθεντική, λιγότερο επιφανειακή διαδικασία. Αντί να χοροπηδάμε από προφίλ σε προφίλ, βυθιζόμαστε σε μια νέα «εκδοχή» του εαυτού μας. Μέσα από φόρμες και βίντεο, προσφέρουμε μια ακόμα επιμελημένη έκδοση του εαυτού μας, προσπαθώντας να κατασκευάσουμε το αληθινό μέσα από τις λέξεις ή τις εικόνες που επιλέγουμε.

Είναι σαν μια αποστολή να αποκαλύψουμε την αυθεντικότητα του εαυτού μας, ενώ στην πραγματικότητα την πλάθουμε με τον ίδιο τρόπο που έκαναν και οι προηγούμενες γενιές — αναζητώντας προσεκτικά την έγκριση, την αποδοχή, τη διαφορά. Γιατί, το αυθεντικό έχει πάντα αυτόν τον κρυφό εχθρό: την ανάγκη να παρουσιαστεί, να επικυρωθεί, να «φαγωθεί» και να γίνει ελκυστικό.

Αυτό, στο τέλος, δεν μπορεί παρά να αναπαράγει την ίδια επιφανειακότητα που καταγγέλλεται — γιατί όσο κι αν προβάλλουμε την αυθεντικότητα, πάντα θα την περιβάλλει μια αδιόρατη σφαίρα συνειδητής επεξεργασίας.

Αυτή η ιδέα της Gen Z ως η γενιά που έχει ανακαλύψει την «πραγματική» αγάπη μέσα από αυθεντικούς, πιο δημιουργικούς τρόπους είναι εξίσου γοητευτική με την ίδια τη δημιουργία που την τροφοδοτεί. Όμως, κάτω από την επιφάνεια αυτής της εικόνας, η πραγματικότητα είναι πιο περίπλοκη. Η αλήθεια είναι πως, οι νέοι, ακόμα κι όταν ανεβάζουν βίντεο στο TikTok ή συμπληρώνουν φόρμες μέσω Google Forms, είναι εγκλωβισμένοι στην ίδια ανάγκη για αποδοχή.

Η επιθυμία να φανεί κανείς «διαφορετικός» ή «ενδιαφέρον» δεν εξαλείφει την ανάγκη για έγκριση. Είναι σαν να επιλέγει κανείς ποια κομμάτια να αποκαλύψει, καθορίζοντας έτσι τι αξίζει να είναι «αληθινό». Αυτό, στο τέλος, δεν μπορεί παρά να αναπαράγει την ίδια επιφανειακότητα που καταγγέλλεται — γιατί όσο κι αν προβάλλουμε την αυθεντικότητα, πάντα θα την περιβάλλει μια αδιόρατη σφαίρα συνειδητής επεξεργασίας.

SHARE THE STORY

ΑΠΟΡΡΗΤΟ