Αν, όπως εγώ, έχετε περάσει τις τελευταίες δεκαετίες θαυμάζοντας τους εσωτερικούς χώρους στους απολαυστικά σαπουνοπερικούς και συναισθηματικά φορτισμένους κινηματογραφικούς κόσμους του Pedro Almodóvar, πείτε «ευχαριστώ» στην Carlota Casado. Η δημιουργός με έδρα τη Μαδρίτη συνεργάζεται με τον Ισπανό auteur για πάνω από 15 χρόνια, διακοσμώντας με προσοχή τα εκπληκτικά σκηνικά του σε ταινίες όπως Broken Embraces, The Skin I Live In, I’m So Excited, Julieta, Pain and Glory, The Human Voice, Parallel Mothers, Strange Way of Life και το πιο πρόσφατο μελόδραμά του, The Room Next Door.
Η ταινία αφηγείται την ιστορία δύο γυναικών – της Martha (Tilda Swinton), μιας καταβεβλημένης πολεμικής ανταποκρίτριας και της Ingrid (Julianne Moore), της μυθιστοριογράφου που καλεί να τη στηρίξει καθώς η υγεία της επιδεινώνεται. Είναι μια συγκινητική μελέτη της μοναξιάς, της θνητότητας και της οικογενειακής αποξένωσης. Αλλά είναι επίσης, αναμφισβήτητα, ένας φόρος τιμής στην καλαίσθητη διακόσμηση.
Στην ταινία βλέπουμε το μποέμικο διαμέρισμα της Martha στη Νέα Υόρκη, γεμάτο εντυπωσιακά έργα τέχνης και περίτεχνα διακοσμητικά αντικείμενα· αλλά και το σπίτι που μένει προσωρινά η Ingrid, που τείνει περισσότερο στο shabby chic στυλ. Τέλος βλέπουμε το «διαμαντάκι» που βρίσκουν οι δύο φίλες στο Airbnb, όπου τελικά καταφεύγουν οι δύο γυναίκες. Το μοντέρνο σπίτι είναι χτισμένο μέσα στο δάσος, προσφέροντας πολυπόθητη ηρεμία. Όπως σε κάθε έργο του Almodóvar, η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι εκπληκτική και είναι αδύνατο να παρακολουθήσεις την ταινία χωρίς να νοητά να προσθέτεις αντικείμενα στην wishlist σου.
Τι κάνει έναν χώρο αλμοδοβαρικό; Η αλήθεια είναι ότι η αισθητική του Ισπανού σκηνοθέτει δεν περιορίζεται σε μία μόνο αισθητική. Είναι διαφορετική σε κάθε ταινία – αν και ένα στοιχείο παραμένει πάντα κοινό: η διαισθητική και αντισυμβατική του ματιά. Συνδυάζει εμπειρίες από την παιδική του ηλικία, την προϊστορία του με το μαδριλένικο πανκ κίνημα La Movida, αναφορές από την ισπανική ιστορία και πολιτισμό, τα ταξίδια του, βιβλία, εκθέσεις, editorial μόδας κι όλα όσα αγαπά. Όλα αυτά τα κομμάτια του παζλ του ψυχισμού του τα καλωσορίζει στον μοναδικό του κόσμο.
Αν θέλετε να αντλήσετε έμπνευση από την οπτική πανδαισία του Almodóvar, ακολουθούν μερικές ιδέες για να φαίρετε την αισθητική του στο σπίτι σας.
Πρωταγωνιστούν τα χρώματα
Οι κορεσμένες χρωματικές παλέτες είναι ένα από τα σήματα κατατεθέν των ταινιών του Almodóvar – μια συμφωνία ζωντανών βασικών αποχρώσεων και αντιφατικών μοτίβων, με τη χρήση του κόκκινου να ξεχωρίζει. Σκεφτείτε τα κόκκινα ντουλάπια στο σπίτι του Salvador (Antonio Banderas) στο Pain and Glory, που συνδυάζονται με μπλε και πράσινες πινελιές για να δημιουργήσουν έναν δυναμικό και συναισθηματικό χώρο. Μέχρι ενός σημείου, το The Room Next Door δεν αποτελεί εξαίρεση: υπάρχουν έντονα στοιχεία κόκκινου, ένα χρώμα που συνδέεται εδώ με τη θαρραλέα Martha, αλλά και πράσινες αποχρώσεις, που συμβολίζουν τη γαλήνια Ingrid – από τα γυαλιστερά τραπέζια και τα φωτιστικά μέχρι τις κόκκινες και πράσινες ξαπλώστρες που χρησιμοποιούν οι δύο φίλες στο ενοικιαζόμενο σπίτι στο δάσος.
Η Casado, ωστόσο, τονίζει ότι είναι σημαντικό να υπάρχει μια πιο ουδέτερη βάση ώστε αυτά τα στοιχεία να ξεχωρίζουν. «Η συμβουλή μου είναι να εστιάσετε πρώτα στους τοίχους σας και να επιλέξετε μια ήρεμη απόχρωση, όπως ένα ανοιχτό γκρι ή μια αποχρωματισμένη πράσινη ή μπλε απόχρωση», λέει.
Έμφαση στις πολυθρόνες και τους καναπέδες
Ο καναπές στις ταινίες του Almodóvar είναι πάντα κάτι παραπάνω από έπιπλο – είναι ο πυρήνας της ζωής και της δράσης. Στο The Room Next Door βλέπουμε έναν τυρκουάζ καναπέ στο διαμέρισμα της Martha στη Νέα Υόρκη, έναν σκούρο πράσινο στο Airbnb στην εξοχή και έναν βελούδινο ρωμαϊκό καναπέ του 19ου αιώνα στο σπίτι της Ingrid. Στο Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης οι εσωτερικοί χώροι έχουν τόσο πρωταγωνιστικό ρόλο όσο οι ήρωες και το δηλητηριασμένο γκαθπάτσο. Εδώ, βλέπουμε έναν κρεμ κι έναν θαλασσί καναπέ. Στις ταινίες Julieta, The Human Voice και All About My Mother οι καναπέδες έχουν αυτό το αλμοδοβαρικό ντοματί χρώμα, στο Broken Embraces το παράνομο ζευγάρι κουρνιάζει σε έναν τριθέσιο φλοράλ καναπέ ενώ στο Talk to Her ο Marco (Darío Grandinetti) αράζει σε έναν πιο συντηρητικό καναπέ με καφέ και λευκό καρό κάλυμμα και έναν κατακόκκινο τοίχο στο φόντο.
Ο καναπές και οι πολυθρόνες ‘Utrecht’ του Gerrit Rietveld, σχεδιασμένα το 1935, εμφανίζονται σε αρκετές ταινίες του Almodóvar, όπως το Broken Embraces και το Pain and Glory. Η έντονα γωνιώδης σιλουέτα τους έχει μια σχεδόν καρτουνίστικη ποιότητα, που ταιριάζει απόλυτα με τη σουρεαλιστική φύση του έργου του σκηνοθέτη. Επιπλέον, δείχνουν εξαιρετικά σε κάθε χρώμα, από έντονο cherry red μέχρι απαλό λιλά. Όχι, δε λέω να πάτε και να πάρετε σώνει και ντε τις συγκεκριμένες πολυθρόνες, καθώς κάνουν 3.000 ευρώ η μία. Σε κάθε περίπτωση, ποντάρετε σε έναν statement καναπέ ή πολυθρόνα κι αν ο καναπές που έχετε ήδη στο σπίτι είναι λίγο βαρετός, τότε τα καλύμματα και τα μαξιλαράκια είναι οι καλύτεροί σας φίλοι.
Φωτισμός που δημιουργεί ατμόσφαιρα
Ο φωτισμός στις ταινίες του Almodóvar παίζει καθοριστικό ρόλο. Από τις ζεστές λάμπες Venini μέχρι τις πιο σύγχρονες επιλογές από Mayice Studio, κάθε φως δημιουργεί μια συγκεκριμένη ατμόσφαιρα. Στο The Room Next Door, τα φωτιστικά δίνουν μια χρυσή λάμψη που τονίζει τη ζεστασιά του χώρου, ακόμα και σε ένα ψυχρό, γυάλινο Airbnb.
Επενδύστε σε φωτιστικά δαπέδου, απλίκες ή επιτραπέζια φωτιστικά με ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες. Σκεφτείτε επιλογές όπως η σειρά Flos ή και πιο οικονομικά κομμάτια με ρετρό αισθητική, που μπορείτε να βρείτε σε μαγαζιά με second hand, παζάρια και λαϊκές αγορές. Αυτή τη διαδικασία ακολουθεί και η Casado (μόνο που αυτή ψωνίζει από λαϊκές στο Παρίσι, τη Βαρκελώνη και τη Μαδρίτη αλλά καλή είναι και αυτή της Καλλιδρομίου).
Αναβαθμίστε τις συσκευές της κουζίνας σας
Κάθε αντικείμενο που περνά από την οθόνη έχει έναν ρόλο και μία αξία για τον Almodóvar και την Casado. Βάζα, φρουτιέρες, τασάκια - τίποτα δεν είναι τυχαίο. Το Murano glass είναι από τις αγαπημένες τους επιλογές, όπως και τα βάζα της Venini. «Υπάρχει ένα πανέμορφο κίτρινο βάζο Venini στο τραπέζι του σαλονιού του ενοικιαζόμενου σπιτιού, και αυτό το χρώμα συμβολίζει πραγματικά την αισιοδοξία, που είναι ένα από τα βασικά θέματα της ταινίας» λέει η Casado για το The Room Next Door. Παρόμοια αντικείμενα βρίσκονται και στο σπίτι της Martha. Στην κουζίνα της, θα δείτε επίσης μια φρυγανιέρα Dolce & Gabbana X Smeg και μια καφετιέρα Moccamaster, ενώ οι κούπες που χρησιμοποιούν η Ingrid και η Martha είναι από τους οίκους Pantone, Prada και Hermès.
Όχι, δεν είναι ανάγκη να καταξοδευτείτε. Μπορείτε απλώς να επιλέξετε ένα ζωηρό βάζο, μια εσπρεσσιέρα με χρώμα ή απλώς ένα τασάκι που δεν είναι βαρετό! Γιατί τα τασάκια είναι τόσο βαρετά στις μέρες μας; Make ashtrays fun again.
Υφές και συνδυασμοί: Κράμα vintage και μοντέρνου
Ο Almodóvar αγαπά τον συνδυασμό στοιχείων από διαφορετικές εποχές και στυλ. Στο σπίτι της Julieta, βλέπουμε έναν συνδυασμό μοντέρνων καρεκλών από τον Pierre Jeanneret και ξύλινων vintage επίπλων, ενώ στο The Human Voice, το εσωτερικό της Tilda Swinton ισορροπεί ανάμεσα στη μοντέρνα κομψότητα και τη ρετρό αισθητική. Αυτή η ένωση του παλιού με το νέο δημιουργεί χώρους που έχουν ταυτότητα, είναι ζωντανοί και μοιάζουν πραγματικά «κατοικημένοι».
Για το σπίτι σας, αναζητήστε αντικείμενα από παζάρια και flea markets, όπως ξύλινα τραπέζια με εμφανή σημάδια φθοράς ή περίτεχνες λάμπες, και συνδυάστε τα με μοντέρνες αγορές. Το μυστικό βρίσκεται στην ισορροπία: ένα vintage τραπέζι από το El Rastro της Μαδρίτης μπορεί να συμπληρωθεί τέλεια από μια καθαρή, μοντέρνα καρέκλα Knoll.
Επιλέξτε ξύλα σε θερμούς τόνους
Οι εσωτερικοί χώροι του Almodóvar έχουν μια έμφυτη αίσθηση ζεστασιάς και αυτό ήταν ακόμα πιο κρίσιμο στο The Room Next Door, δεδομένου ότι ήταν η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του σκηνοθέτη και εκτυλίσσεται εκτός Ισπανίας. Επιπλέον, μεγάλο μέρος της ιστορίας διαδραματίζεται σε ένα σχετικά ψυχρό Airbnb με γυάλινους τοίχους. Για να το κάνει πιο «ανθρώπινο»η Casado επέλεξε ξύλα σε βαθιά, ζεστά χρώματα, δημιουργούν μια αίσθηση θαλπωρής. Το ίδιο βλέπουμε και στο Parallel Mothers, όπου η 70s κουζίνα στο πατρικό της Janis έχει vintage ξύλινες επιφάνειες και μπορντό καρέκλες, που έρχονται σε αντίθεση με τα γαλάζια πλακάκια, πιστά στην παραδοσιακή κεραμική τέχνη της Μεσογείου. Στην τραπεζαρία της ένα vintage, μασίφ τραπέζι εξισορροπεί την κατά τα άλλα μοντέρνα αισθητική του δωματίου.
Γεμίστε το σπίτι σας με τέχνη που μιλάει στην καρδιά σας
«Ο Pedro είναι σαν σφουγγάρι», λέει η Casado. «Απορροφά πολιτισμό, τέχνη, μόδα και μουσική. Μοιράζεται τα ενδιαφέροντά του με την ομάδα του και, στη συνέχεια, τα μεταφέρουμε στα σκηνικά του». Ένα παράδειγμα από αυτή την ταινία ήταν ένα ταξίδι του σκηνοθέτη σε μια έκθεση της Georgia O’Keeffe, όπου ερωτεύτηκε έναν συγκεκριμένο πίνακα, αντίγραφο του οποίου κατέληξε στο The Room Next Door, στο υπνοδωμάτιο της Martha.
Υπάρχουν, επίσης, πολλές προσωπικές φωτογραφίες – η Tilda σε εμπόλεμες ζώνες στους τοίχους του γραφείου της Martha, καθώς και μια πραγματική παιδική φωτογραφία της κόρης της Tilda, Honor Swinton Byrne, στο κομοδίνο της. Επιπλέον, υπάρχει μια αφίσα της Niki de Saint Phalle στην κουζίνα, ενώ στο χωλ βλέπουμε κορνιζαρισμένο ένα vintage εξώφυλλο του Paper Magazine και πίνακες του Jorge Galindo αλλά και του ίδιου του Pedro Almodóvar. Στην ταινία The Human Voice, ο πίνακας "Venus and Cupido” της Artemisia Gentileschi είναι κρεμασμένος πάνω από το κρεβάτι της πρωταγωνίστριας (δε θέλω να κάνω spoil, αλλά αν δείτε την ταινία θα καταλάβετε γιατί η Gentileschi δεν είναι καθόλου τυχαία επιλογή).
Ο Almodóvar γεμίζει τα σκηνικά του με αντικείμενα που αφηγούνται ιστορίες. Από τα έργα τέχνης στους τοίχους μέχρι τα μικρά, καθημερινά αντικείμενα, κάθε στοιχείο είναι προσεκτικά επιλεγμένο. Στο σπίτι της Martha στο The Room Next Door, βλέπουμε μια συλλογή από παλιά εισιτήρια, vintage διακοσμητικά και βιβλία – όλα αυτά δίνουν ζωή στον χώρο και αντικατοπτρίζουν την προσωπικότητά της. Στο Pain and Glory, οι στοίβες από DVD και βιβλία είναι μέρος της ζωής του Salvador, φέρνοντας μια ζεστή και προσωπική αίσθηση στον χώρο.
Ένα αλμοδοβαρικό σπίτι δεν είναι πλήρες χωρίς μια γεμάτη βιβλιοθήκη. Στο The Room Next Door όλα τα βιβλία και τα DVD που φαίνονται στα ράφια και τα τραπέζια της Martha έχουν επιλεγεί προσεκτικά. «Θα βρείτε έργα των Paul Auster, Truman Capote, Dashiell Hammett, Elfriede Jelinek, Sebastião Salgado, Rainer Werner Fassbinder, καθώς και το Imitation of Life του Douglas Sirk».