Παρά τις πολυετείς καμπάνιες κατά του καπνίσματος των προηγούμενων δεκαετιών, τα σάπια δόντια, πνευμόνια και τα πτώματα στα πακέτα, φαίνεται ότι τα τσιγάρα διεκδικούν να ανακτήσουν την παλιά τους αίγλη κυρίως μέσα από τον αντίκτυπό τους στην αισθητική και τη μόδα.
Τι κι αν μια βόλτα στο σούπερμαρκετ απόγευμα Παρασκευής δείχνει ότι τα αβοκάντο και η κινόα έχουν σχεδόν εξαντληθεί από το μανάβικο και τα ράφια; Τι, κι αν κάθε fashionista που σέβεται τον εαυτό της, έχει τουλάχιστον μία φωτογραφία με matcha latte ρόφημα στο προφίλ της στο Instagram (και εννοείται ξέρει να φτιάχνει και μόνη της και μοιράζεται τη συνταγή στο TikTok).
Όλα δείχνουν πως το τσιγάρο επιστρέφει στην μόδα.
Πώς; Εμφανιζόμενο ως αξεσουάρ à la Kate Moss -ποιος μπορεί να ξεχάσει τις iconic φωτογραφίες της με ένα τσιγάρο στο χέρι από τα 90s, φωτογραφημένη από μερικούς από τους πιο σημαντικούς φωτογράφους μόδας όπως ο Mario Testino.
Τώρα επέστρεψαν στις πασαρέλες της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης, στον απόηχο της αισθητικής της «mob wife», της γυναίκας του μαφιόζου δηλαδή, η οποία είναι τρομερά δημοφιλής στο TikTok.
Την περασμένη εβδομάδα πολλά μοντέλα εμφανίστηκαν στην πασαρέλα του Christian Cowan με ένα τσιγάρο στο χέρι τους, σε μια συλλογή που αντανακλούσε το glamour της πλούσιας συζύγου ή τουλάχιστον της ιδέας που έχουμε διαμορφώσει στο παρελθόν για αυτήν. Λίγες ημέρες αργότερα, ένα μοντέλο που φορούσε ένα cut out blazer κορμάκι κρατούσε και πάλι ένα τσιγάρο στο χέρι στην πασαρέλα του LaQuan Smith, με ύφος μοιραίο, σέξι και πολλά υποσχόμενο, μια ωδή στο «office sirens», όπως μοιράστηκε ο ίδιος ο σχεδιαστής.
Από την άλλη τα τσιγάρα ήταν παρόντα και στις προτάσεις του brand Retrofête, που σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή Ohad Seroya, απευθύνονται στην «Alpha Woman».
Το περασμένο Σαββατοκύριακο έκανε το ντεμπούτο της συλλογής του στο The Plaza Hotel, παρουσιάζοντας κόκκινα κοστούμια, βραδινές τουαλέτες και πολυτελή γούνινα παλτό που θύμιζαν την πολυβραβευμένη και θρυλική σειρά «Mad Men», με τα τσιγάρα, τα ποτά και τα ξενύχτια να αναδεικνύονται ως ο απόλυτος τρόπος ζωής.
Ο Seroya δήλωσε στην New York Post ότι το θέμα της ισχυρής γυναίκας το εμπνεύστηκε εν μέρει από τη «δυναμική» μητέρα του, η οποία ήταν καπνίστρια. Και ενώ ο σχεδιαστής δήλωσε ότι είναι πρώην καπνιστής, ξεκαθάρισε ότι δεν υποστηρίζει το κάπνισμα ως συνήθεια, αλλά εκτιμά τη «σύνδεση» που μπορεί να προκύψει μεταξύ ανθρώπων κατά τη διάρκεια ενός διαλείμματος για τσιγάρο.
«Όταν έρχεσαι σε κάποιον και ζητάς έναν αναπτήρα και κάνεις μια συζήτηση μαζί του έξω», είπε ο Σερόγια. «Είναι και αυτός ένα λόγος που μου λείπει το κάπνισμα».
Ο Noah Greenspan, καρδιοπνευμονικός φυσιοθεραπευτής και διευθυντής του Pulmonary Wellness & Rehabilitation Complex στη Νέα Υόρκη, αποδίδει εν μέρει το γεγονός ότι τα τσιγάρα επιστρέφουν στη μόδα στην απομόνωση που μας ανάγκασε η πανδημία COVID-19.
«Τώρα που οι άνθρωποι επιστρέφουν στις δουλειές τους ως συνήθως, νομίζω ότι τα τσιγάρα μπορούν να παίξουν ρόλο στην επανασύνδεση μεταξύ τους», είπε στην The Post. Αν και τόνισε ότι «σίγουρα δεν υποστηρίζει» το κάπνισμα ως τρόπο σύνδεσης με άλλους, μπορεί να καταλάβει ότι για κάποιους είναι απλά «κάτι που κάνουν».
Τι κι αν εμείς βήχουμε ακόμα τρία χρόνια, τρία εμβόλια και τρία νοσήματα μετά.
Ο Greenspan πιστεύει ότι ο κορωνοϊός έχει επηρεάσει την ψυχολογία των ανθρώπων και κάποιοι αισθάνονται ακόμα πεσμένοι και αναζητούν κάτι που θα απαλύνει τη δυσφορία τους, θα φέρει διασκέδαση και ενθουσιασμό στη ζωή τους. Το τσιγάρο είναι ένα από αυτά.
Στην πραγματικότητα, οι Gen Zers, οι οποίοι έχασαν πολύ κοινωνικό χρόνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, μεταπηδούν από τα μοντέρνα vapes και τα ηλεκτρονικά τσιγάρα στα παλιομοδίτικα τσιγάρα πιο πολύ ως κοινωνική δραστηριότητα.
Ωστόσο ο Greenspan κρούει των κώδωνα του κινδύνου. «Αν οι άνθρωποι συνεχίσουν τη συνήθεια αυτή με την πάροδο του χρόνου, θα δούμε πολλά προβλήματα υγείας, ιδιαίτερα, αυξημένο κίνδυνο καρκίνου, καρδιακών παθήσεων και πνευμονικών παθήσεων όπως το ΧΑΠ, το εμφύσημα, η χρόνια βρογχίτιδα και ο καρκίνος του πνεύμονα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η γενιά που υποτίθεται ότι θα έβαζε τέλος στο κάπνισμα, το επαναφέρει και το κάνει να φαίνεται ξανά cool.. και αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό. «Μπορεί να προκαλέσουμε την επόμενη επιδημία καπνίσματος μέσω του εθισμού των νέων στα ηλεκτρονικά τσιγάρα σε πρώιμο στάδιο της ζωής τους», έγραψε ο Dr. Michael Blaha στο John Hopkins Medicine.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1900, το κάπνισμα ήταν κάτι σαν σύμβολο κύρους – «αισθησιακό και εκλεπτυσμένο», σύμφωνα με τον Guardian (θυμηθείτε την Audrey Hepburn και το στιλάτο τσιγάρο της). Το κάπνισμα ήταν επίσης άρρηκτα συνδεδεμένο με τη λάμψη της βιομηχανίας της μόδας, αρκεί να σκεφτεί κανείς τη φημολογούμενη δίαιτα των supermodels που περιελάμβανε «καφέ, τσιγάρα, βότκα και σαμπάνια».
Τώρα, διάσημα πρόσωπα (και κάποια από αυτά πολύ επιδραστικά) όπως η μεγιστάνας Kylie Jenner, η Malia Obama και η ηθοποιός Jenna Ortega έχουν εντοπιστεί να καπνίζουν, ενώ ένα σωρό influencers μοιράζονται την αγαπημένη τους συνήθεια στα social media.
Και βέβαια δεν μπορούμε να μην αναρωτηθούμε ποιες θέλει τελικά η μόδα να είμαστε; Fitness junkies που πασχίζουν να εξασφαλίσουν με κάθε τρόπο το ευ ζην και την μακροζωία τους, δίνοντας το καλό παράδειγμα στη νέα γενιά; Ή γκλαμουράτες θείες με έξτρα ενισχυμένο femme fatale attitude;
Σε κάθε περίπτωση, ενώ κάποιος που καπνίζει για λόγους αισθητικής μπορεί να ξεκινήσει αθώα, αυτό μπορεί να γίνει συνήθεια ή εθισμός που θα ριζώσει στην καθημερινότητά του, καθιστώντας όλο και πιο δύσκολο να το κόψει – και οι συνέπειες είναι κάθε άλλο παρά γοητευτικές.