Από την έντονη επιθυμία να ντυθούμε «καλά» που συνόδευε την έμφυτη ανάγκη μας για κοινωνική ζωή κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τη στροφή στα τολμηρά και σέξι looks με την επιστροφή μας στην «κανονικότητα» και την επιθυμία των γυναικών να μιλήσουν για το body inclusivity, (πέρα από τη θηλυκότητα, τον διακριτικό αισθησιασμό και το drama που προσθέτει σε κάθε εμφάνιση), οι λόγοι για τους οποίους η διαφάνεια κυριαρχεί στην μόδα των τελευταίων ετών, είναι πολλοί και ποικίλοι.
Εδώ και αρκετές συνεχόμενες σεζόν, οίκοι όπως οι Prada, Dior, Dries Van Noten έχουν υιοθετήσει το trend. Kαι αυτό από μόνο του, είναι ένα σημαντικό κατόρθωμα αν αναλογιστεί κανείς τους καταιγιστικούς ρυθμούς, με τους οποίους εναλλάσσονται οι διαφορετικές αισθητικές στο προσκήνιο της μόδας. Παρόλα αυτά, με τόσες πολλές super nova τάσεις εκεί έξω, τα see-through στιλ άντεξαν μέχρι τις πρόσφατες συλλογές Άνοιξη/Καλοκαίρι 2024.
Η νοσταλγία για το στιλ της δεκαετίας του ’90 και του ’00 για το layering και το ντύσιμο με εσώρουχα και η στροφή προς πιο διακοσμητικά και παιχνιδιάρικα υφάσματα σίγουρα αποτέλεσε ένα αντίδοτο στο ντύσιμο με γνώμονα την άνεση το οποίο υιοθετήσαμε στα lockdowns.
Η διαφάνεια πρωτοεμφανίστηκε στην πασαρέλα τη δεκαετία του ’90, με brands όπως οι Calvin Klein, Prada και Versace να προαναγγέλλουν το look ως ένα must-have της ντουλάπας. Στην συνέχεια οι διαφάνειες επέστρεψαν στις συλλογές του φθινοπώρου 2016 των Marc Jacobs, Alexander McQueen και Lanvin. Μέχρι την άνοιξη του 2017, ήταν το κυρίαρχο στοιχείο στις πασαρέλες.
Fast forward στην Άνοιξη του 2024 και η διαφάνεια ήταν και πάλι παντού. Raf Simons και Miuccia Prada παρουσίασαν αέρινα φορέματα από διαφάνεια σε «ήσυχους» ζαχαρένιους τόνους.
Είναι αυτή η ευελιξία που έχει εδραιώσει το sheer trend ως αγαπημένο ανάμεσα στους γνώστες της μόδας, καθώς οι σχεδιαστές προσεγγίζουν την τάση με έναν πολύ μοντέρνο τρόπο.
Αν οι συλλογές της Άνοιξης 2024 απέδειξαν κάτι, αυτό είναι ότι τα διάφανα κομμάτια μπορούν να προσαρμοστούν στο προσωπικό στιλ κάθε γυναίκας. Ένα διάφανο κομμάτι δεν χρειάζεται πάντα να είναι πολύ φανταχτερό ή προκλητικό. Δεν χρειάζεται να είναι διάφανο σε ολόκληρη την επιφάνεια του, αλλά μπορεί η διαφάνεια να περιορίζεται ως λεπτομέρεια στο μανίκι ή την μανσέτα. Τα κομμάτια που αποκαλύπτουν διακριτικά το δέρμα μπορούν να φορεθούν από όλους ανεξαρτήτως ηλικίας, ενώ μπορούν να αποτελέσουν ένα πολύ έξυπνο τρόπο για να κάνετε layering.
Το κοινωνικό background
Είναι η διαφάνεια ο μεγάλος ενωτικός παράγοντας μεταξύ των διαφορετικών γενεών γυναικών; Θα μπορούσε (αλλά μάλλον όχι). Όμως με μεγάλα ονόματα όπως η Zendaya, η Florence Pugh, η Ciara, η Beyoncé και η Jamie Lee Curtis να έχουν φορέσει see-through looks στο κόκκινο χαλί και επί σκηνής, φαίνεται ότι κάτι μεγαλύτερο μπορεί να είναι σε εξέλιξη.
Οι σχεδιαστές μόδας έχουν το προνόμιο – αλλά και την πρόκληση – να μπορούν να αφουγκράζονται τις τρέχουσες καταναλωτικές συμπεριφορές, τις οποίες και λαμβάνουν σοβαρά υπόψη στις συλλογές τους, ενώ παράλληλα παρακολουθούν τα πολιτιστικά κινήματα που αναπτύσσονται και είναι πιθανό να επηρεάσουν τον τρόπο που ντυνόμαστε. Η επιστροφή της διαφάνειας συμβαδίζει με την άνοδο του τέταρτου κύματος του φεμινισμού. Για παράδειγμα, το 2016, η διαφάνεια αποτελούσε μέρος των red carpet looks μερικών από τις πιο εντυπωσιακές γυναίκες της βιομηχανίας της μόδας και του θεάματος με τέλειες αναλογίες και η συζήτηση για τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς και το body inclusivity ήταν έντονη. Εκείνη τη χρονιά, η Ashley Graham ήταν το πρώτο plus-size μοντέλο που στο εξώφυλλο του Sports Illustrated.