Διαφορετικές εποχές εμπνέουν τη μόδα και τις πασαρέλες, αλλά τις τελευταίες πολλές σεζόν, μια εποχή αποτελεί την κυρίαρχη πηγή έμπνευσης για τους σχεδιαστές: η δεκαετία του 1990. Παρόλο που δεν έχουμε διανύσει ούτε τα μισά της δικής μας δεκαετίας, οι σημερινές τάσεις είναι υποπροϊόν σημαντικών σχεδιαστών και συλλογών από τη δεκαετία του ’90, όπως ο μινιμαλισμός του Calvin Klein, το grunge του Marc Jacobs για τον Perry Ellis και ο αισθησιασμός του Gucci του Tom Ford. Κάθε εποχή της μόδας επιστρέφει για να αναβιώσει, αλλά ο μινιμαλισμός της δεκαετίας του ’90 δείχνει να είναι πιο ανθεκτικός στον χρόνο και αντέχει χάρη στην nostalgia, το ανανεωμένο ενδιαφέρον για την ατομικότητα και της όλο και πιο στενής σχέσης μεταξύ μόδας και celebrities.
Kαθώς βαλλόταν από μια οικονομική ύφεση, το πολιτικό τοπίο των αρχών της δεκαετίας του ’90 επηρέασε βαθιά το στιλ. Η αρχή της δεκαετίας στιγματίστηκε από δύο διαφορετικά οράματα της μόδας, και τα δύο ως αντίδραση στην πολιτιστική και στιλιστική υπερβολή της δεκαετίας του ’80. Η πρώτη ήταν το grunge, μια τάση που αναπτύχθηκε από τη γενικά απαθή -στην καλύτερη περίπτωση- και ανταγωνιστική -στη χειρότερη- στάση των νέων καταναλωτών απέναντι στην οικονομική και κοινωνική ανισότητα.
Η Colleen Hill, επιμελήτρια κοστουμιών και αξεσουάρ στο Μουσείο στο FIT, γράφει στο βιβλίο της Reinvention and Relentlessness (2021): Fashion in the Nineties, «Οι επικρίσεις για τα πανάκριβα, επηρεασμένα από τα grunge σχέδια του Marc Jacobs και άλλων, συχνά επικεντρώνονταν στο γεγονός ότι αυτό ήταν ένα λουκ που θα μπορούσε να δημιουργηθεί από μεταχειρισμένα ρούχα…, ή σε μια ποικιλία πολύ φθηνότερων εναλλακτικών”.
Αξιομνημόνευτο αλλά φευγαλέο, το grunge ξεπεράστηκε από τον μινιμαλισμό. Όπως σημειώνει η Hill στο βιβλίο της, “αν και η φαντασία στη μόδα είναι αναμφισβήτητα σημαντική, το ίδιο ισχύει και για τα ρούχα που έχουν θέση στην καθημερινή ζωή. Αυτό ήταν ιδιαίτερα σημαντικό κατά τη δεκαετία του 1990, καθώς η μόδα προερχόταν από μία εποχή που χαρακτηρίστηκε από τόσο ζωηρή φαντασία που είχε αφήσει τη μέση γυναίκα να αναρωτιέται τελικά πού ταιριάζει αυτή (και η γκαρνταρόμπα της)”.
Εμπνευσμένες από ευκολοφόρετες σιλουέτες για τη σύγχρονη γυναίκα, οι συλλογές των brands όπως η Prada, ο Helmut Lang και ο Jil Sander χρησιμοποίησαν το υλικό, το σχήμα και το χρώμα με νέους, πρακτικούς τρόπους που μπορούσαν να προσελκύσουν ένα ευρύτερο κοινό σε μια εποχή που οι καταναλωτικές συνήθειες ήταν μειωμένες.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το νάιλον σακίδιο πλάτης της Miuccia Prada έγινε ένα πρώιμο είδωλο της δεκαετίας, περιζήτητο για την απλότητα και την ανθεκτικότητά του. Η πορεία των αρχών της δεκαετίας του ’90 φαίνεται να αντανακλάται στη δεκαετία του 2020.