Μπορεί η περιοδεία Eras Tour της Taylor Swift να μην φτάσει στο Λονδίνο μέχρι το καλοκαίρι του 2024, ωστόσο μια άλλη blockbuster έκθεση που συνθέτει τις διάφορες εκδοχές ενός icom της ποπ κουλτούρας βρίσκεται στη βρετανική πρωτεύουσα.
Η έκθεση Gucci Cosmos, που παρουσιάζεται έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023, στο 180 Studios στο Λονδίνο, είναι ένα ταχύρρυθμο μάθημα στα εικαστικά, τις αξίες και τα οράματα του ιταλικού οίκου για το μέλλον – και μια υπενθύμιση σε όσους θεωρούν ότι η εξελισσόμενη αισθητική του Gucci με την πάροδο των χρόνων είναι παράταιρη, να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά.
Η έκθεση, που σχεδιάστηκε από την Βρετανή καλλιτέχνιδα Es Devlin και επιμελήθηκε η Ιταλίδα θεωρητικός και κριτικός μόδας Maria Luisa Frisa, εγκαινιάζεται σε μια κομβική στιγμή, μετά την πρώτη συλλογή του καλλιτεχνικκού διευθυντή Sabato De Sarno. Καθώς ο οίκος δείχνει να οραματίζεται πώς θέλει να είναι το μέλλον του, τώρα μοιάζει με την ιδανική στιγμή για να υπενθυμίσει στον κόσμο πού έχει φτάσει. Αλλά δεν πρόκειται για αναδρομή. «Δεν το χρησιμοποιήσαμε αυτό γιατί δεν πρόκειται για επιστροφή προς τα πίσω, είναι μια συνεχής ιστορία», δήλωσε η Frisa, μιλώντας σε μια ομάδα που συγκεντρώθηκε την ημέρα των εγκαινίων. «Ένα συναισθηματικό ταξίδι».
Το Gucci Cosmos, που οραματίστηκε και σχεδίασε η σύγχρονη καλλιτέχνιδα Es Devlin, περιλαμβάνει εννέα καθηλωτικές εγκαταστάσεις που παρακολουθούν την ιστορία του οίκου από την ίδρυσή του το 1921 έως σήμερα. Οι επισκέπτες μπορούν να ταξιδέψουν μέσα από έναν αστερισμό αρχειακών κομματιών, όπως εμβληματικές τσάντες, παπούτσια, ρούχα και αξεσουάρ, καθώς και μια μεγάλη ποικιλία σπάνιων και πρωτόγνωρων αντικειμένων.
«Ήθελα να φτάσω στον πυρήνα της μυθολογίας στην καρδιά του οίκου», πρόσθεσε η Devlin. «Γιατί έχει επεκταθεί με τόση χαρά και αγριότητα σε όλο τον κόσμο;» Η δημιουργική της διαδικασία ξεκίνησε από το αρχείο Gucci στη Φλωρεντία, το οποίο περιέγραψε ως «σαν να μπαίνεις σε έναν λαβύρινθο πολλαπλών φαντασιώσεων μέσα στον χρόνο», σημειώνοντας ότι τα αντικείμενα διαφορετικών δημιουργικών διευθυντών φέρουν διαφορετικές ενέργειες. «Το παρελθόν μου στο θέατρο μου επιτρέπει να καταλάβω ότι τα αντικείμενα μπορούν να σου μιλήσουν», είπε. «Σκέφτηκα, πώς μπορώ να επιτρέψω σε αυτά τα αντικείμενα να γίνουν πρωταγωνιστές, ώστε όλοι να τα ακούσουν να μιλούν».
Αφού περάσουν από μια αναπαράσταση του ασανσέρ του Savoy Hotel, στο οποίο ο νεαρός Guccio Gucci υπηρέτησε κάποτε ως αχθοφόρος και χειριστής του ανελκυστήρα και εμπνεύστηκε να μπει στο παιχνίδι των αποσκευών, οι επισκέπτες της έκθεσης περνούν από μια σειρά χώρων που αφηγούνται την ιστορία του οίκου, από την ίδρυσή του το 1921 έως σήμερα, και συνδέουν τα οπτικά νήματα που έπλεξαν οι προηγούμενοι καλλιτεχνικοί διευθυντές Tom Ford, Frida Giannini και Alessandro Michele.
Σε ένα δωμάτιο, οι αρχειακές βαλίτσες περιστρέφονται αργά στον πιο κομψό ιμάντα αποσκευών του κόσμου, ενώ ένα άλλο είναι αφιερωμένο στην ιππική κληρονομιά του οίκου που ενέπνευσε το iconic horse bit μεταλλικό στοιχείο που διακοσμεί τις τσάντες και τα παπούτσια της ομώνυμης γραμμής του οίκου. Μια αίθουσα “Eden” γεμάτη με ασβεστωμένα, μεγάλου μεγέθους φυτά και έντομα υπενθυμίζει στους επισκέπτες ότι το μοτίβο Flora που οι περισσότεροι σύγχρονοι πελάτες θα συνέδεαν με την εποχή Michele στην πραγματικότητα ανάγεται στο 1966, όταν ο Rodolfo Gucci ανέθεσε σε έναν εικονογράφο να σχεδιάσει ένα μαντήλι με botanical print για την πριγκίπισσα Grace του Μονακό. Τα φωτεινά florals εμφανίστηκαν επίσης ως κύριο μοτίβο σε μια συλλογή του 1981 και έχουν τραβήξει τη φαντασία κάθε σχεδιαστή που βρίσκεται στο τιμόνι της εταιρείας έκτοτε. Ένας διαδραστικός διάδρομος, εμπνευσμένος από τις επισκέψεις της Devlin στο αρχείο, καλεί τους επισκέπτες να ανοίξουν συρτάρια που αποκαλύπτουν παλιές διαφημιστικές καμπάνιες, εικονογραφήσεις και look books – ένας επιδέξιος τρόπος για να αναδείξει περισσότερο υλικό, ενώ ταυτόχρονα «ξυπνά» στις ηδονοβλεπτικές μας παρορμήσεις.