Κάποτε, το στιλ ήταν το πρσωπικό μας statement, μια αντανάκλαση του ποιοι είμαστε, μια έκφραση της προσωπικότητάς μας απλόχερα δοσμένη στον κόσμο για να την δει, να την θαυμάσει και αν θέλει να την μελετήσει. Ήταν ο τρόπος μας να ξεχωρίσουμε και να εκφράσουμε τη μοναδικότητά μας.
Αυτή η μοναδικότητα όμως μοιάζει πλέον να έχει χαθεί. Να έχει απορροφηθεί από αμέτρητες άλλες μοναδικότητες που για κάποιον όχι και τόσο παράξενο λόγο παρουσιάζονται ίδιες, σαν αποτέλεσμα καρμπόν. Σήμερα, το αληθινά προσωπικό στιλ μοιάζει να έχει παραμεριστεί, θυσιασμένο στον βωμό του viral και των social media. Πλέον, ο καθρέφτης μας δεν είναι η προσωπική μας αντίληψη, αλλά οι τάσεις που αναπαράγονται ασταμάτητα στις οθόνες μας.
Αν κοιτάξετε προσεκτικά γύρω σας θα παρατηρήσετε ότι στην πραγματικότητα ντυνόμαστε όλοι με παρόμοιο τρόπο. Τα oversized ρούχα, οι λευκές κάλτσες, τα sneakers και τα vintage στοιχεία έχουν γίνει η νέα «στολή» της εποχής μας. Όσο κι αν προσπαθούμε να κάνουμε προσεγμένες επιλογές, να βρούμε μοναδικά κομμάτια που αντικατοπτρίζουν τον χαρακτήρα μας, τελικά συχνά ανακαλύπτουμε πως τα ίδια ρούχα και αξεσουάρ τα βλέπουμε παντού: στα καφέ, στους δρόμους, στα social media. Κι έτσι, εκεί που νομίζαμε ότι εκφράζαμε κάτι το ξεχωριστό, ξαφνικά διαπιστώνουμε ότι ενσωματωνόμαστε σε μια μαζική εικόνα. Και καθώς η λέξη «μαζική» έπεσε στο τραπέζι, δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να αγνοήσουμε το μεγάλο μερίδιο ευθύνης που φέρουν τα fast fashion brands που εξοπλίζουν σταθερά την γκαρνταρόμπα μας με όλο και περισσότερα, φτηνά ρούχα, παπούτσια και αξεσουάρ που ακολουθούν τις νέες επιταγές της μόδας και αργά ή γρήγορα καταλήγουν να τροφοδοτούν τις χωματερές. Αλλά η έλλειψη βιωσιμότητας και οι επιπτώσεις στο περιβάλλον είναι ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο που θα σχολιάσουμε σε άλλο άρθρο.
Ας επιστρέψουμε στην ευθύνη των social media και το στιλ κατ΄εικόνα και καθ΄ομοίωσιν των πιο διάσημων προσώπων της μόδας και πιο επιτυχημένων βάσει αλγορίθμου και followers, fashion influencers.
Τα social media έχουν δημιουργήσει έναν φαύλο κύκλο όπου το «προσωπικό» και το «μοναδικό» έχει γίνει σχεδόν αδύνατο να υπάρξει. Πλέον, μια ματιά στην αρχική σελίδα μας αρκεί για να δούμε τις ίδιες τάσεις να επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά, καθιστώντας δύσκολο να ξεχωρίσουμε τι πραγματικά μας εκφράζει και τι έχουμε υιοθετήσει από την επιρροή του αλγόριθμου.