ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Πέρασαν 10 χρόνια από όταν η Kim Kardashian «έσπασε το ίντερνετ»

Πέρασαν 10 χρόνια από όταν η Kim Kardashian «έσπασε το ίντερνετ» 1
Paper Magazine

Μπορεί να μην «έσπασε» το άθραυστο ίντερνετ, αλλά σηματοδότησε την αρχή μιας νέας εποχής. Εκείνη της viral επιτυχίας και του Instagram influencer.

ΑΠΟ ΣΙΝΤΥ ΧΑΤΖΗ

Μια δεκαετία συμπληρώθηκε από εκείνο το εξώφυλλο της Kim Kardashian που «έσπασε το ίντερνετ». Η φωτογράφιση της Kardashian για το Paper Magazine τον Νοέμβριο του 2014 αποτελεί σημαντικό σημείο καμπής για την ποπ κουλτούρα και την εξέλιξη της διαδικτυακής δημόσιας σφαίρας.

Το σύνθημα "Break the Internet" δεν ήταν μόνο ένας ευρηματικός τίτλος, αλλά και μια πολιτισμική στιγμή που αντανακλούσε την ολοένα αυξανόμενη επιρροή των social media και την επαναπροσδιορισμένη σχέση μεταξύ διασημοτήτων, κοινότητας και μέσων ενημέρωσης.

Πίσω από το όραμα του εξωφύλλου βρισκόταν ο φωτογράφος και art director Jean-Paul Goude. Το τεύχος του περιοδικού κυκλοφόρησε με δύο εναλλακτικά εξώφυλλα. Στο πρώτο, η Kim Kardashian ντυμένη αλά Audrey Hepburn στο Breakfast at Tiffany’s, κρατά ένα μπουκάλι σαμπάνιας και έχει σταθεροποιήσει ένα ποτήρι στα οπίσθιά της, με τον αφρό της σαμπάνιας να καταλήγει μέσα στο ποτήρι.

Η συγκεκριμένη λήψη είναι ένας φόρος τιμής σε μία από τις γνωστότερες φωτογραφίες του Goude, με τίτλο The Champagne Incident. Σε εκείνη τη φωτογράφιση του 1976, η Δομινικανή Carolina Beaumont, ποζάρει με ένα μπουκάλι σαμπάνια όπως η Kardashian, αν και εκείνη ήταν γυμνή. 

Πέρασαν 10 χρόνια από όταν η Kim Kardashian «έσπασε το ίντερνετ» 2

Η δεύτερη εκδοχή του εξωφύλλου ήταν πιο προκλητική, καθώς η reality star ποζάρει με την πλάτη στον φακό, γυμνή, με το μαύρο της φόρεμα να πέφτει ακριβώς κάτω από τους γοφούς της. 

Αυτή η εμβληματική και, ταυτόχρονα, αμφιλεγόμενη φωτογράφιση, που στόχευε στο να «σπάσει το ίντερνετ», αποτέλεσε σταθμό για τη διαδικτυακή κουλτούρα αλλά και την καριέρα της Kim Kardashian. Μέχρι τότε η influencer και reality star, ήταν η σύζυγος του Kanye West, μητέρα μιας μοναχοκόρης και δεν είχε λανσάρει ακόμα τις σειρές ρούχων και καλλυντικών της. Όμως, με το εξώφυλλο του Paper, όπως αποδείχθηκε σε λιγότερο από 24 ώρες αργότερα, είχαμε μπει πια σε μία νέα εποχή. Εκείνη του viral και του Instagram.

Πέρασαν 10 χρόνια από όταν η Kim Kardashian «έσπασε το ίντερνετ» 3

Μια νέα εποχή - Viral ή τίποτα

Αν και δεν «έσπασε» ακριβώς το διαδίκτυο, το εξώφυλλο είχε τεράστιο αντίκτυπο στον παγκόσμιο κυβερνοχώρο. Καλώς ή κακώς, ήταν μία από τις πιο χαρακτηριστικές στιγμές των 2010s (προσωπικά, θυμάμαι ακόμη και το πού βρισκόμουν όταν το είδα). Την επομένη της κυκλοφορίας, το 1% της συνολικής διαδικτυακής δραστηριότητας στις ΗΠΑ αποτελούσε επισκέψεις στον ιστότοπο του Paper Magazine - χωρίς να μετράμε τις αμέτρητες κοινοποιήσεις, τα stories και τα tweets. Μέσα σε έναν μήνα, 34 εκατομμύρια άνθρωποι είχαν επισκεφθεί τη σελίδα για να δουν το περίφημο εξώφυλλο. Διπλάσιες προβολές από ό,τι συγκέντρωνε το Paper σε έναν χρόνο! 

H Kim Kardashian θα σχολίαζε 10 χρόνια αργότερα: «Ήταν τρελό που μετά από 30 χρόνια δουλειάς, προσπαθώντας επίμονα να παρουσιάσουν το μικρό ανεξάρτητο περιοδικό τους σε ένα μεγαλύτερο κοινό, χρειάστηκε μια γυμνή Kim Kardashian για να κάνει το PAPER μια mainstream λέξη εν μία νυκτί. Ανατρέχω σε αυτό το τεύχος του PAPER ως ένα conceptual έργο τέχνης σχετικά με τη φύση του virality».

Από τις πρώτες κιόλας ώρες της κυκλοφορίας, το εξώφυλλο είχε προλάβει να γίνει meme. Δεν ήταν τόσο η γύμνια του εξωφύλλου -δεν είναι η πρώτη φορά που ένας celebrity ποζάρει γυμνός- ήταν το camp στοιχείο της φωτογράφησης και η χιουμοριστική χροιά της πόζας με το ποτήρι της σαμπάνιας. 

Ωστόσο, δεν ενθουσιάστηκαν όλοι με το virality της φωτογραφίας. Το Break the Internet συνέπεσε με την αποστολή της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας, οποία θα πραγματοποιούσε μια λεπτομερή μελέτη του κομήτη 67P/Churyumov-Gerasimenko. Όπως μπορείτε να φανταστείτε, αυτό δεν τράβηξε πολύ την προσοχή των μέσων ενημέρωσης εκείνη την εβδομάδα.

Η πρωτοκαθεδρία του Instagram

Από τη στιγμή που το εξώφυλλο "Break the Internet" έγινε viral, ξεκίνησε μια νέα εποχή: η εποχή του Instagram. Η συγκεκριμένη πλατφόρμα, που μέχρι τότε βρισκόταν σε φάση ανάπτυξης, καθιερώθηκε ως το κεντρικό σημείο συνάντησης για influencers, διασημότητες και brands. Το Instagram έγινε το απόλυτο μέσο, όπου η αισθητική, η αμεσότητα και η ικανότητα των χρηστών να επικοινωνούν μέσω εικόνων και σύντομων βίντεο, συνέθεσαν ένα νέο ψηφιακό οικοσύστημα. Η Kim Kardashian, ως πρωτοπόρος αυτής της προσέγγισης, καθόρισε τη χρήση του Instagram όχι μόνο ως μέσου επικοινωνίας αλλά και ως εργαλείου κέρδους, εγκαινιάζοντας μια περίοδο όπου η πλατφόρμα κυριαρχεί στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τη διασημότητα και την προσωπική προβολή.

Η Kardashian, μέσα από αυτή τη φωτογράφιση, επανέφερε τη συζήτηση γύρω από τη φύση της διασημότητας, κάνοντάς την πιο προσιτή για τον τρόπο που καταναλώνουμε περιεχόμενο. Οι διασημότητες του παραδοσιακού Χόλιγουντ βασίζονταν σε επιτεύγματα και σε μια «απόσταση» από το κοινό τους. Αντίθετα, η Kardashian εκπροσωπούσε τη νέα γενιά, όπου η διασημότητα δεν βασιζόταν αποκλειστικά σε δημιουργικές και επιχειρηματικές δεξιότητες, αλλά στη διαχείριση της προσωπικής ζωής ως εμπορικού προϊόντος.

Η φωτογράφιση αυτή δεν ήταν απλώς μια αισθησιακή καλλιτεχνική έκφραση αλλά μια δήλωση: το σώμα και η εικόνα της Καρντάσιαν είναι ταυτόχρονα αντικείμενα δημόσιας κατανάλωσης και εργαλεία εμπορικής επιτυχίας. Οι επιρροές αυτής της δυναμικής είναι εμφανείς στις μετέπειτα στρατηγικές των influencers, που κατασκεύασαν τη δημόσια παρουσία τους πάνω σε παρόμοιες τεχνικές εκμετάλλευσης του προσωπικού τους brand. 

Πριν από το εξώφυλλο αυτό, οι celebrities επικοινωνούσαν με το κοινό κυρίως μέσα από παραδοσιακές πλατφόρμες: μέσα από τις συνεντεύξεις τους, τις τηλεοπτικές τους εκπομπές, τη μουσική ή τις ταινίες τους. Το Break the Internet ανέδειξε την ικανότητα μιας φωτογραφίας, κυριολεκτικά μιας στιγμής, να δημιουργεί μια παγκόσμια συζήτηση. Μέσω των social media, το περιεχόμενο δεν περιορίστηκε στις σελίδες του περιοδικού, αλλά έγινε viral, αναδεικνύοντας τη δύναμη των ψηφιακών πλατφορμών.

Το συγκεκριμένο shooting υπογράμμισε τη δύναμη των social media να διαμορφώνουν τάσεις. Η φράση "Break the Internet" υποδηλώνει μια νέα εποχή, όπου το μέτρο της επιτυχίας δεν είναι η ποιότητα του περιεχομένου, αλλά η ικανότητά του να γίνεται viral. Παράλληλα, η αισθητική ματιά έγινε (ακόμη) πιο σωματοκεντρική, στιγματιζοντας τα πρότυπα ομορφιάς της επόμενης δεκαετίας.

Η "επιτυχία" της Καρντάσιαν δεν βρίσκεται απλώς στη viral φύση της, αλλά στο γεγονός ότι αναδεικνύει τον σύγχρονο άνθρωπο ως προϊόν και καταναλωτή μιας νέας εποχής επικοινωνίας.

SHARE THE STORY

ΑΠΟΡΡΗΤΟ