Θυμάμαι ότι είχα χρησιμοποιήσει και εγώ το tag #JeSuisCharlie στα δικά μου σόσιαλ μίντια – όχι χωρίς αμφιθυμία- όταν το 2015, αν δεν με απατά η μνήμη μου, μπήκαν μέσα στο περιοδικό μουσουλμάνοι που ένιωσαν προσβεβλημένοι από εξώφυλλο για τον προφήτη τους και πυροβόλησαν 12 άτομα του προσωπικού. Ήμουν από εκείν@ που έλεγαν- ως οπαδός του Βολταίρου και του διαφωτισμού- ότι ακόμα και αν διαφωνώ με το χιούμορ του Charlie Hebdo, ακόμα και αν δεν γελάω ούτε καν μειδιώ, οφείλω να προστατεύσω την ελευθερία του λόγου απ’ όπου και αν προέρχεται γιατί έτσι προστατεύω τη δημοκρατία και τα δικαιώματα και των μουσουλμάνων. Και ότι η βία δεν είναι ποτέ η λύση.
Από εκείνη την επίθεση και μετά το γαλλικό σατιρικό περιοδικό Charlie Hebdo και το προκλητικό χιούμορ του, σχεδόν κανονικοποίηθηκαν μέσα στη Γαλλία ή δεν υπέπεσε τουλάχιστον στη δική μου αντίληψη μία «εξαγωγή» εκτός γαλλικών συνόρων της πρόκλησης του ως κάτι που φτάνει στα όρια της βιαιότητας. Άλλωστε όπως γράφει και το ίδιο το περιοδικό στην επίσημη ιστοσελίδα του «το Charlie Hebdo ρίχνει μια αιχμηρή ματιά στην κοινωνία, την οικολογία και τις πολιτικές ειδήσεις: σατιρικές γελοιογραφίες, αρχεία, στήλες και πρωτοσέλιδα κινουμένων σχεδίων». Τι ωραία που τα έγραψαν! Τί ωραία που ακούγεται, ε; Αν δεν ήξερες πόσο αιχμηρή είναι αυτή η ματιά, θα σου περνούσε σχεδόν απαρατήρητη η περιγραφή.
Χθες μία είδηση έκανε το γύρο του Διαδικτύου και είχε πρωταγωνιστή το Charlie Hebdo και ένα εξώφυλλο που ανατριχιάζει τη ραχοκοκαλιά σου γιατί ταπεινώνει αλλη μία φορά, μία γυναίκα που έζησε μια τραγωδία τόσο φρικιαστικά πραγματική που αν ήταν ταινία δε θα γινόταν πιστευτή.
Μιλώ για τη Gisele Pelicot και την υπόθεση του ενορχηστρωμένου από τον σύζυγό της, βιασμού της από δεκάδες άνδρες που συγκλόνισε τη Γαλλία και όλο τον κόσμο. Και ενώ εκείνη έδειξε θάρρος, δύναμη και το πρόσωπό της, δίνοντας ορατότητα σε χιλιάδες κακοποιημένες γυναίκες, και ενώ στη δικαστική αίθουσα εξελίσσεται ακόμα η φριχτή υπόθεση, το αιρετικό περιοδικό Charlie Hebdo έφτιαξε ένα σκίτσο που προκάλεσε -ευτυχώς- την οργή των χρηστών των social media.