Δεν ξέρω πώς γίνεται αλλά τις περισσότερες φορές όταν βρίσκεται μία λύση σ’ ένα πρόβλημα, τότε ανακινώ το πρόβλημα περισσότερο. Προχθές που ανακοινώθηκαν τα μέτρα για την ενδοσχολική βία και είδαμε το συγκλονιστικό σποτ, συζητούσα με τον σύντροφό μου πόσο σημαντικό είναι που υπάρχει ένα πλαίσιο συνεπειών και μία ενθάρρυνση και ενδυνάμωση να ανοίξουν στόματα και να μιλήσουν τα θύματα και το περιβάλλον τους και θυμήθηκα τι ζήσαμε εμείς στην εφηβεία. «Έλα μωρέ, πού τα θυμάσαι;», μου λέει. Μα δεν τα ξέχασα ποτέ. Αυτό είναι το πρόβλημα. Δεν ξεχνάς το φόβο, την ανασφάλεια, την χωρίς λόγο ενοχή απλά επειδή υπάρχεις και συμβιώνεις στο προαύλιο ενός σχολείου και στην τάξη με άλλα 20-25 παιδιά. Και όχι απλά δεν ξεχνάς, οι πληγές είναι εκεί, τα σημάδια είναι εκεί σε τέτοιο βαθμό που τα χρόνια εκείνα σου σμιλεύουν με τον τρόπο τους κομμάτια αυτού που είσαι σήμερα. Ή κομμάτια αυτού που θέλεις να μην είσαι σήμερα.
Γιατί και στην εποχή του «κρυφού» σχολειού που πηγαίναμε, υπήρχε αυτό που σήμερα πήρε όνομα και έγινε εξειδίκευση στην ψυχολογία: Μιλώ φυσικά για το bullying, την ενδοσχολική βία, την σωματική, ηθική και ψυχολογική παρενόχληση και κακοποίηση.
Μέχρι σήμερα και μετά από χρόνια ψυχοθεραπείας, παλεύω να αποτινάξω από πάνω μου το μοτίβο του φόβου που νιώθω όταν βρεθώ σ’ ένα περιβάλλον με πολύ κόσμο (βλέπε προαύλιο) για να μην ενοχλήσω, να μην «προκαλέσω» το θυμό ή την ένταση κάποιου. Να τα κάνω όλα σωστά και διακριτικά για να μην διαφέρω, να φερθώ ευγενικά… «Είμαστε θαύματα φτιάγμενοι από τραύματα», λέει σ’ ένα τραγούδι της η Παυλίνα Βουλγαράκη και αυτό φαίνεται κάπως παρηγορητικό για την εξέλιξη των τραυμάτων μας από μικρή ηλικία. Όμως δεν είναι πάντα έτσι.
Εμένα αυτό το κουσούρι μου έμεινε από εκείνα τα χρόνια. Τότε που τα πράγματα ήταν πιο αθώα, τότε που «εντάξει μωρέ, ήμασταν παιδιά!». Τότε που τo bullying δεν είχε όνομα και ο πιο δυνατός (αδύναμος επί της ουσίας) δεν λεγόταν bully, θύτης (όπως πλέον μπορούμε να τον λέμε), ήταν απλά ο πιο «δημοφιλής» του σχολείου, ο ωραίος, ο αγαπητός, τίτλοι που του έδιναν την εξουσία να αλωνίζει αναίσθητα στις ψυχές των συμμαθητών του. Πώς γίνεται, σκεφτόμουν κάποτε, ένας τέτοιος τύπος ανθρώπου να «μυρίζεται» τον αδύναμο, τον ευαίσθητο, τον διαφορετικό, να τον στοχοποιεί και να τον κάνει θύμα του; Και μετά μου ερχόταν στο μυαλό το θηρίο που φερμάρει το θήραμα, το ακινητοποιεί για να το κατασπαράξει. Νόμος της ζούγκλας, δηλαδή. Όμως στα ζώα, δεν υπάρχει το μίσος για το διαφορετικό, υπάρχει μόνον η ανάγκη για επιβίωση.
Στην εποχή του «κρυφού» σχολειού που πηγαίναμε, υπήρχε αυτό που σήμερα πήρε όνομα και έγινε εξειδίκευση στην ψυχολογία: Μιλώ φυσικά για το bullying, την ενδοσχολική βία, την σωματική, ηθική και ψυχολογική παρενόχληση και κακοποίηση.
Οι αφορμές για να με «μισήσουν» εμένα ήταν πολλές, η αιτία όμως ήταν γιατί ήμουν πιο ευαίσθητη και πιο φοβισμένη από εκείνους. Ναι, ήταν μια παρέα. Που είχε και κορίτσια. Που όχι απλά δεν αντιδρούσαν αλλά ενίσχυαν με τα γέλια τους αυτήν την συμπεριφορά. Και γινόμουν όλο και πιο φοβισμένη και όλο πιο ευαίσθητη στις πράξεις και στα λόγια τους που αντηχούν ακόμα και σήμερα στα αυτιά μου.
Το πιο σοβαρό όμως ήταν ότι στα δικά μου χρόνια (αλλά και για πολλά χρόνια αργότερα), δεν υπήρχε το υποστηρικτικό περιβάλλον. Δεν μπορούσαμε να μιλήσουμε ούτε στους γονείς ούτε στο σχολείο. Καταρχάς ας ξεκινήσουμε από το βασικό: Δεν περνούσε καν από το μυαλό μας να μιλήσουμε. Ακόμα και αν έπεφτες σε ευήκοα ώτα, δεν υπήρχε η ψυχική δύναμη να κάνεις κάτι τέτοιο. Εγώ το έθαβα κάθε μέρα. Κάθε μέρα προσπαθούσα να βρω την ελπίδα να «χτίσω» τον εαυτό μου από την αρχή σαν να μην είχε γίνει τίποτα την προηγούμενη μέρα και να πάω ξανά να διεκδικήσω την ύπαρξή μου στο σχολείο. Σχεδόν κάθε μέρα γύριζα με κλάματα, κλεινόμουν στο δωμάτιο μου, με μισούσα και εγώ συμφωνώντας μαζί τους (γιατί μάλλον κάτι ήξεραν που εγώ αγνοούσα για τον εαυτό μου) και παρόλα αυτά ως ένστικτο επιβίωσης, φαντασιωνόμουν ότι την επόμενη μέρα, τους αντιμετώπιζα στα ίσα. Ποτέ δεν τα κατάφερα. Οι ευτυχισμένες μέρες στο σχολείο ήταν οι ουδέτερες. Εκείνες που δεν θα χρειάζονταν να με κάνουν να ντραπώ μπροστά στις φίλες μου.