Όταν θέλω να χαλαρώσω, αφού έχω δει όλα τα επαγγελματικά tutorials της Anita Brand στο grace.gr, μπαίνω στο TikTok για να συνεχίσει η ερασιτεχνική εκμάθηση μακιγιάζ. Και από τέτοια βιντέακια το ΤikTok… oυουουου. Ων ουκ έστιν αριθμός. Ειδικά όταν ο αλγόριθμος καταλάβει ότι αυτό σου αρέσει, σε βομβαρδίζει με όλα τα μακιγιάζ και όλα τα τρικ του κόσμου τούτου σε contouring, σε σκιάσεις, παρασκιάσεις, κ.ο.κ
Εγώ ωστόσο πάντα σε δύο πράγματα εστιάζω και θαυμάζω: ένα ωραίο ανοιχτό βλέμμα (γιατί αρχίζει η βλεφαρόπτωση η δική μου) με ένα ωραίο μάσκαρα που ξεχωρίζει τις βλεφαρίδες, τις μακραίνει, τους δίνει όγκο, και ένα ζουμερό, έντονο κόκκινο κραγιόν. Έχω μεγάλη συλλογή και από τα δύο καλλυντικά όμως, τίποτα δε με έχει ικανοποιήσει έως τώρα.
Σ’ ένα βίντεο από αυτά που χάζευα νωχελικά μια Κυριακή απόγευμα, έπεσα στα δίχτυα μιας χρήστριας που με έπεισε ότι αυτό το μάσκαρα που εφάρμοζε στις βλεφαρίδες της, μόνο καφέ δεν ψήνει.
Το βίντεο πήγαινε κάπως έτσι: Μια κοπέλα δείχνει την τεράστια διαφορά μεταξύ του κανονικού της ματιού και αυτού που εφάρμοσε τη μάσκαρα, και μετά το βίντεο μεταφέρεται σε μία άλλη χρήστρια της οποίας οι βλεφαρίδες έγιναν διπλάσιες με τον ίδιο ακριβώς αδύνατο τρόπο. Το δεύτερο βίντεο λειτούργησε κατευθείαν σε μένα ως διασταύρωση του… ρεπορτάζ (πανάθεμά με!) ότι δεν ήταν φάρσα και ότι αυτά τα κορίτσια δεν πληρώνονται ως ηθοποιοί. Ήταν, με άλλα λόγια, σαν ένα πολύ καλό, πολύ σύντομο infomercial.
Ε, λέω, δεν μπορεί, πόσο λάθος να είναι; Αφού το βλέπω, συμβαίνει σε πρώτο χρόνο, μπροστά στα μάτια μου. Ήταν εύκολο να το αγοράσω κιόλας, χωρίς τις ενοχλητικές γκρίνιες του συζύγου ότι πάλι κάνω άσκοπες αγορές, και έκανα κλικ στην «άμεση αγορά». «Πάμε να αλλάξουμε βλέμμα» είπα και συνέχιζα να σκρολάρω στα βιντεάκια για να δω τι άλλο θα αγοράσω και αυτό έκανα. Γιατί στο TikTok ίσως περισσότερο από κάθε άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης μετά το πρώτο κλικ, στις αγορές δεν έχει γυρισμό…Μία φίλη αγόρασε ένα σωρό γνωστής και αγνώστου προελεύσεως (ή μάλλον γνωστής προέλευσης made in China) κρέμες και έτρεχε στους δερματολόγους. Ακόμα τρέχει δηλαδή…
Να μη σας τα πολυλογώ, μούφα βγήκε το μάσκαρα. Δεν σήκωνε ούτε τρίχα. Όμως αλλού ήθελα να καταλήξω, γιατί όσο μου συνέβαιναν όλα αυτά (ή μάλλον εγώ τα προκάλεσα), σκεφτόμουν πώς είχε ξεκινήσει το TIkTok και πώς είναι σήμερα. Θυμάστε;
Από μια εφαρμογή όπου σου έδειχνε χορευτικές κινήσεις για να ανεβάσεις βιντεάκια αν ήσουν έφηβος και να κάνεις lip singing σε αγαπημένα τραγούδια, μεταμορφώθηκε πρώτα σε μια πρωτοπόρα δύναμη για όλες τις χρήσεις, για τις τάσεις στη μουσική και το φαγητό, τη μόδα, τις ειδήσεις και την πολιτική, αλλάζοντας ακόμα περισσότερο τον τρόπο που οι άνθρωποι επικοινωνούν στο διαδίκτυο. Στην πορεία, έχει μεταμορφωθεί σε κάτι ακόμα μεγαλύτερο: ένα γιγαντώδες διαδικτυακό πολυκατάστημα όπου οι άνθρωποι αγοράζουν προϊόντα. Πολλά αχρείαστα προϊόντα.
Είναι μία αέναη λούπα ψυχαγωγίας για αγορές. Aυτό θα μπορούσε να είναι μία νέα περιγράφή του. Ακούγεται σαν την αρχή για ένα νέο επεισόδιο του Black Mirror (να το δείτε στο Netflix- είναι πραγματικές ιστορίες τεχνολογικής παράνοιας) αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για γνήσιο, ορθόδοξο, «τίμιο» μάρκετινγκ από το TikTok. Ως μέρος της προώθησης πωλήσεων σε μεγάλες και μικρότερες εταιρείες, η κινεζική πλατφόρμα «πουλάει τον εαυτό της» στους πελάτες της ότι είναι η καλύτερη στο να πείσει τους διαδικτυακούς καταναλωτές να αποχωριστούν εύκολα τα μετρητά τους. Μπορεί να υπερηφανεύεται άλλωστε για ένα μοναδικό επιχειρηματικό μοντέλο που γοητεύει διαρκώς τους χρήστες, όχι μόνο να ανακαλύψουν και να αγοράσουν νέα πράγματα, αλλά και να γίνουν επαναλαμβανόμενοι πελάτες.