ΤΟ ΒΗΜΑ logo

«Πότε ένας σύζυγος αποφασίζει για τη γυναίκα του;»

«Πότε ένας σύζυγος αποφασίζει για τη γυναίκα του;» 1
Unsplash.com

Αυτή η ερώτηση της Ζιζέλ Πελικό ακούγεται σαν αντεστραμμένος σιβυλλικός χρησμός στο γαλλικό δικαστήριο ενώ η αποφορά των σκηνοθετημένων από τον άντρα της βιασμών της πνίγει το ακροατήριο μέσα από περιγραφές και εξοργιστικές λεπτομέρειες σε μια δίκη που θα συνεχιστεί μέχρι τον Δεκέμβριο.

ΑΠΟ ΕΦΗ ΑΛΕΒΙΖΟΥ

Η Λώρα Μπάρνεϊ έχει μια φαινομενικά ειδυλλιακή ζωή και έναν τέλειο γάμο με τον Μάρτιν, έναν επιτυχημένο επενδυτικό σύμβουλο της Βοστώνης. Κάτω από τη γοητευτική, όμορφη εξωτερική εμφάνιση του Μάρτιν, ωστόσο, κρύβεται ένα εμμονικό και ελεγχόμενο άτομο που κακοποίησε σωματικά, συναισθηματικά και σεξουαλικά τη Λώρα καθ' όλη τη διάρκεια του σχεδόν τετραετούς γάμου τους.

Στη συνέχεια, σε ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο, της στέλνει απολογούμενος λουλούδια και δώρα.

Ο Μάρτιν αποδέχεται την πρόσκληση του γείτονά τους, ενός γιατρού, για ένα βραδινό μπάνιο, παρόλο που γνωρίζει ότι η Λώρα φοβάται το νερό και δεν μπορεί να κολυμπήσει. Καθώς μια σφοδρή καταιγίδα ξεσπά απροσδόκητα, ο Μάρτιν και ο γιατρός αγωνίζονται να ελέγξουν το σκάφος. Η Λώρα παρασύρεται στη θάλασσα. Μετά από εκτεταμένη έρευνα του Λιμενικού Σώματος, η Λώρα θεωρείται νεκρή από πνιγμό και ο Μάρτιν είναι απαρηγόρητος.

Καμία υπεραπλούστευση ή ευθεία συνάρτηση τέχνης και ζωής δε χωράει στην υπόθεση των βιασμών της Μαζάν, ωστόσο το εύθετο ερώτημα παραμένει μετέωρο και αναπάντητο ανά τις δεκαετίες: «Πότε ένας σύζυγος αποφασίζει για τη γυναίκα του;».

Το στόρι της ταινίας Νύχτες με τον Εχθρό μου είναι ένα, κλασικό πλέον, ψυχολογικό θρίλερ αμερικανικής παραγωγής του 1991 με πρωταγωνιστές τους Τζούλια Ρόμπερτς, Πάτρικ Μπέργκιν, Κέβιν Άντερσον και Ελίζαμπεθ Λόρενς, σε σκηνοθεσία Τζόζεφ Ρούμπεν και σενάριο Ρονάλντ Μπας βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα της Νάνσυ Πράις που εκδόθηκε το 1987.

Καμία υπεραπλούστευση ή ευθεία συνάρτηση τέχνης και ζωής δε χωράει στην υπόθεση των βιασμών της Μαζάν, ωστόσο το εύθετο ερώτημα παραμένει μετέωρο και αναπάντητο ανά τις δεκαετίες: «Πότε ένας σύζυγος αποφασίζει για τη γυναίκα του;».

Πότε μια γυναίκα αποφασίζει για τον εαυτό της; Ποια περφορέ γραμμή τα χωρίζει αυτά τα δύο; Πού αρχίζει η καταπίεση και που τελειώνει η συντροφικότητα; Πόσα μυστικά χωράνε κάτω από το χαλί του καθιστικού μιας υπεράνω υποψίας οικογένειας; Πότε μια γυναίκα γλιτώνει από τον δυνάστη της; Πότε μια γυναίκα αναγνωρίζει τον σατράπη της;

«Οι γυναίκες λειτούργησαν όλους αυτούς τους αιώνες ως καθρέφτες που διέθεταν τη μαγική και απολαυστική δύναμη να αντανακλούν την ανδρική φιγούρα στο διπλάσιο του φυσικού της μεγέθους» γράφει η Βιρτζίνια Γουλφ στο Ένα Δικό σου Δωμάτιο. «Η ιστορία της αντίστασης των ανδρών στη χειραφέτηση των γυναικών είναι ίσως πιο ενδιαφέρουσα από την ιστορία της ίδιας της χειραφέτησης» συνεχίζει.

«Όλη αυτή η αντιπαράθεση του φύλου με το φύλο, της ποιότητας με την ποιότητα- όλη αυτή η διεκδίκηση της ανωτερότητας και ο καταλογισμός της κατωτερότητας, ανήκουν στο ιδιωτικό σχολικό στάδιο της ανθρώπινης ύπαρξης, όπου υπάρχουν “πλευρές” και είναι απαραίτητο για μια πλευρά να νικήσει μια άλλη πλευρά, και είναι εξαιρετικά σημαντικό να ανέβει σε μια εξέδρα και να λάβει από τα χέρια του ίδιου του Διευθυντή ένα άκρως διακοσμητικό δοχείο» προχωράει η Βιρτζίνια Γουλφ σκάβοντας σε νοήματα και αποτυπώνοντας την λογοτεχνική παράδοση μέσα από μια μητρογονική κληρονομιά.

Με το τέλος της δίκης η Ζιζέλ Πελικό ίσως να έχει πάρει μια απάντηση στην ερώτησή της «πότε ένας σύζυγος αποφασίζει για τη γυναίκα του;».

«Όλες οι γυναίκες μαζί θα έπρεπε να αφήσουν λουλούδια να πέσουν στον τάφο της Άφρα Μπεν, γιατί ήταν εκείνη που τους χάρισε το δικαίωμα να λένε τη γνώμη τους» σχολιάζει η Βιρτζίνια Γουλφ σε κάποιο άλλο σημείο στο Ένα Δικό σου Δωμάτιο ενώ «κάθε φορά που μια γυναίκα υπερασπίζεται τον εαυτό της, χωρίς να το γνωρίζει ενδεχομένως, χωρίς να το διεκδικεί, υπερασπίζεται όλες τις γυναίκες» συμπληρώνει σε μια αχρονική σύνδεση η Μάγια Αγγέλου.

Με το τέλος της δίκης η Ζιζέλ Πελικό ίσως να έχει πάρει μια απάντηση στην ερώτησή της «πότε ένας σύζυγος αποφασίζει για τη γυναίκα του;».

Και ενδεχομένως να έχουμε πάρει μια απάντηση όλες οι γυναίκες.

SHARE THE STORY

ΑΠΟΡΡΗΤΟ