Άκουσα κι εγώ το νέο άλμπουμ της Beyonce, “Cowboy Carter” και αντιλήφθηκα όλο τον ντόρο που γίνεται γύρω από αυτό. Ήθελα όμως μια γνώμη από την πρώτη γραμμή του… «πυρός» για να μπορέσω να συναισθανθώ για ποιον λόγο έχει τόση αξία ότι η Τεξανή Αφροαμερικανίδα σούπερ σταρ κυκλοφόρησε ένα άλμπουμ με κάντρι ακούσματα. Μίλησα λοιπόν με τον Αφροαμερικανό φίλο μου, τον Dave από το Ohio που τώρα ζει στη Νέα Υόρκη και είναι σπουδαίος γνώστης της μουσικής γενικά και ειδικά. Του ζήτησα λοιπόν την άποψή του.
Να τι μου έγραψε: «Όταν ήμουν μικρός στη μικρή πόλη που ζούσα κατά τη δεκαετία του 80, οι κανόνες ήταν απλοί. Ό,τι ήταν τραγουδισμένο από λευκό καλλιτέχνη ήταν λευκή μουσική. Ό,τι ήταν τραγουδισμένο από μαύρους, ήταν μαύρη μουσική. Αυτός ο διαχωρισμός μεταξύ των δύο ειδών ήταν σαφής και ενδυναμωνόταν και στα σχολεία που πηγαίναμε όπου ακόμα και οι φιλίες μεταξύ λευκών κα μαύρων συμμαθητών, ήταν σπάνια. Όποιος περνούσε αυτά τα μουσικά και φυλετικά όρια, γινόταν αντικείμενο χλευασμού. Έτσι λοιπόν έμαθα ότι αν ήθελα να ακούσω έναν λευκό καλλιτέχνη, έπρεπε να το κάνω ιδιωτικά και να μην το πω σε κανένα.
Ακούγοντας το “Cowboy Carter”, μου υπενθύμισε ότι βρισκόμαστε στο 2024 και ότι αυτά τα μουσικά όρια μπορούν, σχεδόν επιβάλλεται να ξεπεραστούν. Μου υπενθύμισε επίσης ότι δεν υπάρχει τίποτα που οι μαύροι δεν μπορούν να έχουν. Τίποτα που δεν έχουμε κάνει. Και ότι ο πολιτισμός και η ιστορία μας είναι πολύ βαθύτερες και πλουσιότερες από ό,τι πιστεύουμε. Οι μαύροι καλλιτέχνες φτιάχνουν κάντρι μουσική πριν αυτό ακόμα θεωρηθεί μουσικό είδος. Η Beyoncé δεν είναι η πρώτη που το κάνει. Είναι απλώς η πιο διάσημη».
Αυτή τη συγκινητική κατάθεση ψυχής έκανε ο Dave και κάπως τον συναισθάνθηκα. Αν και για να τον καταλάβω πλήρως, θα έπρεπε να είμαι Αφροαμερικανίδα. Να είμαι μαύρη. Έπρεπε να έχουν γραφτεί στο γονίδιο μου κομμάτια της μαύρης κουλτούρας αλλά και της ιστορίας του ρατσισμού που είναι γραμμένα (και) με το αίμα των μαύρων. Για να καταλάβω ότι το «Cowboy Carter» για τους Αφροαμερικανούς δεν μπορεί να ακουστεί με τα αυτιά ενός μουσικοκριτικού.
Στην κουβέντα που κάναμε με τον Dave, μου είπε και κάτι ακόμα πιο συγκλονιστικό: «Μου πήρε λίγο διάβασμα παραπάνω για να μάθω ότι η κάντρι ήταν πάντα κομμάτι της Μαύρης Αμερικής, προέρχεται από τις παραδόσεις μας. Δεν το ήξερα αυτό πριν, και νιώθω ότι αυτό το γεγονός μας το έχουν κρύψει: «Ποτέ δεν μου έμαθαν ότι υπήρχαν μαύροι καουμπόηδες ή ότι το μπάντζο προέρχεται από ένα όργανο της Δυτικής Αφρικής. Και η ντροπή που συνεπάγεται η απόκρυψη αυτών των πληροφοριών από εμένα, είναι μέρος μιας μεγαλύτερης προσπάθειας να πούμε στους μαύρους ότι υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούμε να κάνουμε. Πράγματα που δεν μπορούμε να έχουμε. Μέρη στα οποία δεν ανήκουμε και μοναδικά αμερικανικά πράγματα που δεν μας ανήκουν».
Εκεί λοιπόν πάτησε η Beyonce… Σκέφτηκε λοιπόν, αν για παράδειγμα η κάντρι είναι τα τραγούδια που μιλούν για την υπεράσπιση της εστίας και του σπιτιού, για την αγάπη μιας καλής γυναίκας, γιατί αυτό να αφορά μόνον στους λευκούς, γιατί να μην υπάρχει στην ιστορία ο μαύρος πατέρας της, η μικρή κόρη της; Δεν είναι και εκείνοι μια αμερικανική οικογένεια, την οποία αξίζει να υπερασπιστεί η κάντρι; Ο μόνος τρόπος για να απαντήσει κανείς ειλικρινά σε αυτές τις ερωτήσεις, είναι να μιλήσει για τη φυλή και το φύλο, τον ρατσισμό και τον σεξισμό, την ιστορία και την εξουσία. Αλλά αυτά τα θέματα είναι απαγορευμένα και ανέγγιχτα.
Αυτό είναι το κέρδος του κάντρι άλμπουμ της Beyonce. Εκείνη κάνει τις επικίνδυνες ερωτήσεις και δίνει τις θανάσιμες απαντήσεις σ’ αυτά που αποτυγχάνουν να πουν ακόμα και οι πιο επιτυχημένοι καλλιτέχνες του είδους. Πλέον μέσα από τα τραγούδια τους, δεν μπορούν ή δεν θέλουν να πουν τίποτα ενδιαφέρον. Με ειρωνικό τρόπο απέναντι στην αντίστροφη πολιτισμική οικειοποίηση που τσαντίζει τους ρατσιστές, η Beyoncé δεν φοβάται να λερωθεί στις καλλιτεχνικές της επιλογές. Ακόμη και όταν δεν λειτουργούν, δεν γίνονται βαρετά. Η ερμηνεία της στο “Jolene” της Dolly Parton είναι ένα παράδειγμα. Το τραγούδι είναι ένα από τα σπουδαία folk τραγούδια του 20ου αιώνα, που γράφτηκε και ερμηνεύτηκε από μία καλλιτέχνιδα της κάντρι που έχει γίνει κάτι σαν κοσμική αγία. Μια διασκευή (ακόμα) θα αρκούσε και θα ήταν και εύκολη. Όμως η Beyoncé δείχνει καλλιτεχνικό όραμα, επιλέγοντας όχι να διασκευάσει το τραγούδι αλλά να το ερμηνεύσει ξανά.