Ηρθαν και οι Χρυσές Σφαίρες για να προσυπογράψουν το αυτονόητο και αναμενόμενο. Το Poor Things ενισχύει μια κινηματογραφική γλώσσα, αν όχι εισάγει μια νέα, πάντα κάτω από τη φιλοσοφία του Γιώργου Λάνθιμου, αυτού του εξαίρετου παρατηρητή και καταγραφέα της κοινωνίας και του ανθρώπου. Ποτέ ίδιος, μα πάντα εκείνος.
Ο Γιώργος Λάνθιμος είτε καταπιάνεται με ένα ψυχολογικό θρίλερ είτε με ένα εικαστικό ποίημα είτε με μια comedy όπως αποκαλείται στην κινηματογραφική γλώσσα η ταινία Poor Things, μας παρακολουθεί με ευαίσθητες χορδές και δημιουργεί τη μαγεία που ξεχειλίζει από μηνύματα – ποτέ διδακτικά, συχνά προκλητικά, ωμά και με ένα χάδι στο τέλος. Γιατί έτσι είναι και στη ζωή – όσο μαύρο και αν είναι ένα σύμπαν, η αχτίδα κάπου κρύβεται. Όπως μου είπε και η Γιώτα Σκουβαρά, χρόνια συνεργάτης του ως location manager του στην Ελλάδα, «δίνει με γλύκα όλα τα κακά».
Εντυπωσιακό φυσικά, πέραν φαντασίας, και το διήγημα του συγγραφέα Αλασντερ Γκρέι τον οποίο γνώρισε ο Γιώργος πολλά χρόνια πριν. Μετά από μία ημέρα παρέα στη γενέτειρα του συγγραφέα, Γκλασκώβη, πήρε την ευχή του και την άδεια για την ταινία. Δυστυχώς, δεν έζησε για να τη δει καθώς έφυγε από τη ζωή το 2019.
Αυτά γενικώς. Ειδικώς τώρα, να πούμε την αλήθεια: σπανίως γυρίζονται ταινίες με γυναίκα πρωταγωνίστρια, σε τόσο δυνατό ρόλο και τους άνδρες γύρω τριγύρω να σέρνουν τα κομμάτια τους, την υπεροψία τους, τον ψευτο-ανδρισμό τους.
Ακόμη δε πιο σπάνια, βλέπουμε με τέτοια καθαρότητα και αγνότητα την υπόθεση του γυναικείου οργασμού. Του γυναικείου σεξ γενικότερα. Η ταινία Poor Things είναι η απενοχοποίηση του οργασμού, είναι η απενοχοποίηση του σεξ. Είναι το ταξίδι προς την ελευθερία, όπως γράφεται, για μένα όμως είναι κάτι ακόμη πιο πολύ: είναι η πρώτη δημόσια, «νομιμοποιημένη» γυναικεία φωνή για την προσωπική σαρκική απόλαυση άμεσα συνδεδεμένη με την ψυχή και τη λογική.
Γιατί ποιος άνδρας θα τολμήσει τώρα να σχολιάσει ή να χλευάσει τον Λάνθιμο στον οποίο υποκλίνεται το παγκόσμιο στερέωμα; Και πόσοι άνδρες θα το δέχονταν όλο αυτό αν ΔΕΝ το είχε υπογράψει ο Λάνθιμος;