ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Η Ελεωνόρα είναι κομπλέ. Εσείς;

Η Ελεωνόρα είναι κομπλέ. Εσείς; 1

Ξέρετε στην κακία είμαι λίγο αργόστροφη. Αργώ να την μεταβολίσω γι’ αυτό ήθελα να επιβεβαιώσω πρώτα ότι πρόκειται για «τίμια», «ορθόδοξη», γνήσια κακία, τα αρνητικά σχόλια στα σόσιαλ για τη αλλαγμένη εμφάνιση της Ελεωνόρας Ζουγανέλη και μετά να θυμίσω στα γνωστά-άγνωστα πληκτρολόγια την γνωστή αμερικάνικη συμβουλή: Get A Life!

ΑΠΟ ΜΙΚΑΕΛΑ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

Καμιά φορά σκέφτομαι ότι πολύς κόσμος δεν έχει ζωή, αλλά έχει πολύ χρόνο. Ή δεν έχει πια ζωή γιατί όλη του η ζωή περνάει μέσα από το TikTok. Τελευταίο παράδειγμα αυτής της ζοφερής διαπίστωσης είναι η νέα εμφάνιση της Ελεωνόρας Ζουγανέλη στο teaser βιντεάκι στο tik tok για το νέο της τραγούδι «Μόνη κομπλέ» που βγαίνει σε δύο ημέρες.

Καυτό σορτσάκι, over the knee μπότες και leather bomber jacket, λέει, φοράει η Ελεωνόρα  που έτσι κι αλλιώς όσο και αν ανήκει στην έντεχνη όχθη του ελληνικού τραγουδιού πάντα της αρέσει να αλλάζει. Αυτή λοιπόν η εμφάνιση προκάλεσε έντονα αρνητικά σχόλια γιατί οι παντοδύναμοι χρήστες των social media είχαν άλλη άποψη. Κάποια σχόλια μου φάνηκαν σαν αυτά του θείου από το χωριό που σε βλέπει και σου λέει «έτσι θα βγεις έξω; Το δίκανοοο», λες και βρισκόμαστε σε άλλο χωροχρόνο. Έπειτα κάποιοι άλλοι τη συνέκριναν με μεγαλύτερης ηλικίας καλλιτέχνιδες και άλλου μουσικού είδους –σαν να της απηύθυναν προσβολή όταν την συνέκριναν με την Μαντόνα και τη Βίσση-- ενώ κάποια άλλα σχόλια αφορούσαν στην ηλικία της με τρόπο που έδειχναν ηλικιακό ρατσισμό για μια καλλιτέχνιδα που προσωπικά αν έπρεπε να την περιγράψω θα έλεγα ότι έχει τη φρεσκάδα ενός αιώνιου κοριτσιού. Αλλά αυτό είναι άλλο ζήτημα.

Watch on TikTok
Κάποια σχόλια μού φάνηκαν σαν αυτά του θείου από το χωριό που σε βλέπει και σου λέει «έτσι θα βγεις έξω; Το δίκανοοο», λες και βρισκόμαστε σε άλλο χωροχρόνο.

Ξέρετε στην κακία είμαι λίγο αργόστροφη. Δεν θέλω να την πιστέψω και γι’ αυτό ήθελα να επιβεβαιώσω πρώτα ότι πρόκειται για «τίμια», «ορθόδοξη», γνήσια κακία. Και σκεφτόμουν ότι όσο από τη μία πληκτρολόγια αγνώστων θα γράφουν λόγια σκληρά χωρίς έλεος, χωρίς καλή πρόθεση, χωρίς αναπνοή, άλλο τόσο θα πρέπει ΠΑΝΤΑ να υπάρχει ένα ανάχωμα που θα συγκρούεται με την τοξικότητα, το ρατσισμό, το σεξισμό για να μη χάνουμε ποτέ το δρόμο….

Προς τι λοιπόν τόση χολή; Τόσο κράξιμο; Τόσο δηλητήριο; Επειδή μια γυναίκα αποφάσισε να αγκαλιάσει περισσότερο τη θηλυκότητα της; Επειδή ένιωσε αυτοπεποίθηση να το κάνει; Επειδή τολμάει εκείνη και όχι εσείς; Μήπως επειδή είναι γυναίκα; Άλλαξε στιλ η Ελεωνόρα;;;; Γιούργια να την κράξουμε γιατί δεν είναι πια αυτό που συνηθίσαμε.

«Όχι, Ελεωνόρα δεν το χεις ανάγκη εσύ αυτή την εμφάνιση….Μείνε όπως ήσουν, έτσι όπως σε γνωρίσαμε και σ αγαπήσαμε σαν καλλιτέχνη!!», ήταν ένα σχετικά μετριοπαθές σχόλιο, γιατί τα υπόλοιπα δε θέλω καν να τα αναρτήσω.

Και στην ερώτηση «Μήπως επειδή είναι γυναίκα;» να μην ξεχάσω να σημειώσω δύο πράγματα:

  1. Σε έναν άνδρα αντίστοιχων μεγάλων φωνητικών δυνατοτήτων όπως η εκείνη, που θα υπηρετούσε αντίστοιχο μουσικό είδος, αν έβγαζε τους- με κόπο- καλογυμνασμένους κοιλιακούς θα λέγατε «Είδες κοιλιακούς-σταυρόλεξο ο τάδε; Μπράβοοοο! Δεν του το χα».
  2. Το ξέρετε ότι τα περισσότερα δηλητηριώδη σχόλια έρχονται από γυναίκες;  Πόσος εσωτερικευμένος μισογυνισμός για να κερδίσουμε μία θέση στην πατριαρχική κοινωνία;

Δεν ξέρω αν μπήκατε ποτέ στη διαδικασία να χάσετε τον εαυτό σας και να τον ξαναβρείτε ή να είστε χαρούμενοι με την εικόνα σας στον εξωτερικό και εσωτερικό καθρέφτη μετά από χρόνια προσπάθειας, αλλά αυτό θέλει χειροκρότημα. Και για σας, αλλά και για την Ελεωνόρα.  Όπως όταν την χειροκροτάμε στη σκηνή.

Η Ελεωνόρα άλλαξε. Γιατί ήθελε. Μπόρεσε. Της αρέσει ο νέος της εαυτός. Της αρέσει να εξελίσσεται. Ως καλλιτέχνις, ως γυναίκα, ως άνθρωπος. «Είχα γίνει μια άλλη κι’ αλλάζω, επιτέλους ξανά λίγο μου μοιάζω», λέει ο στίχος από το νέο της τραγούδι. Δεν ξέρω αν μπήκατε ποτέ στη διαδικασία να χάσετε τον εαυτό σας και να τον ξαναβρείτε ή να είστε χαρούμενοι με την εικόνα σας στον εξωτερικό και εσωτερικό καθρέφτη μετά από χρόνια προσπάθειας, αλλά αυτό, ξέρετε, θέλει χειροκρότημα.  Και για σας αλλά και για την Ελεωνόρα. Όπως όταν την χειροκροτάμε στη σκηνή.

Φτήνια και ξεπεσμός –λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν στα σχόλια εναντίον της- είναι τα ίδια τα σχόλια εκείνων που θέλουν τα πράγματα και οι άνθρωποι να μην αλλάζουν. Που μπερδεύουν ακόμα την σοβαρότητα, την ηθική, τον επαγγελματισμό και τις ικανότητες μίας γυναίκας με την εξωτερική εμφάνιση της. Που θεωρούν ότι μία γυναίκα δεν μπορεί να γιορτάζει τη θηλυκότητα της μαζί με το ταλέντο και την ικανότητα της. Αυτό είναι φτήνια και ξεπεσμός. Πατριαρχικός.

Η Ελεωνόρα είναι κομπλέ. Εσείς; 2

Φωτο: Γιώργος Κατσανάκης

Από τα σχόλια κρατάω την μόνη απάντηση που έδωσε η Ελεωνόρα σε ένα σχόλιο στο Instagram, όπου την ρώτησαν ειρωνικά πότε θα τραγουδήσει τις Τσούλες της Άννας Βίσση. «Όταν γουστάρω».

Από μία συνέντευξή της κρατάω την εξήγηση για την ανάγκη της γι’ αυτήν την αλλαγή:

«Ξαφνικά ένιωσα την ανάγκη να κάνω επιλογές χωρίς το βάρος του άγχους και της υπερβολικής σκέψης που κουβαλούσα μέχρι σήμερα. Αναζήτησα τον χαμένο μου αυθορμητισμό, θέλησα να νιώσω τον ενθουσιασμό και την ανεμελιά του ξεκινήματος μου, όταν δοκίμαζα πράγματα χωρίς να πρέπει να απολογηθώ σε κάποιον, χωρίς να με βασανίζει το ερώτημα του αν θα κάνω επιτυχία ή αν θα αρέσω στο κοινό μου». 

Ευτυχώς η Ελεωνόρα έκανε το «λάθος» να μη μας ρωτήσει και αυτό είναι κάτι παραπάνω από κομπλέ. Είναι μάθημα ζωής. Δωρεάν. Ζήσε λοιπόν και άσε και τους άλλους να ζήσουν όπως θέλουν.

ΑΠΟΡΡΗΤΟ