ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Η Αυτού Μεγαλειότητα, ο τοξικός εαυτός μας

Η Αυτού Μεγαλειότητα, ο τοξικός εαυτός μας 1

Η αυτο-αναφορικότητα είναι η νέα λέξη-τσίχλα και μία έννοια που πλέον βρίσκει εφαρμογή παντού στην καθημερινότητα μας. Όπως και ό,τι έχει ως πρώτο συνθετικό του το "αυτό-". Καλωσήρθατε στον κόσμο του υπερτροφικού μας "Εγώ".

ΑΠΟ ΜΙΚΑΕΛΑ ΘΕΟΦΙΛΟΥ

Όλοι έχουμε έναν τέτοιο φίλο: Έναν φίλο ή μια φίλη που όταν του/της πεις από το πιο απλό ή το περίπλοκο πρόβλημα σου, για εκείνον/η θα είναι απλά το ερέθισμα, το κίνητρο, το εφαλτήριο για να σου ξετυλίξει με κάθε λεπτομέρεια το δικό του πρόβλημα. Πριν από λίγες ημέρες που μιλούσαμε με έναν τέτοιο φίλο του λέω ότι έχω πονοκέφαλο και μου απαντάει «εγώ να δεις, τρεις μέρες πάλευα να μου φύγει τι παυσίπονα πήρα, τι βελονισμό πήγα, τι ζήτησα από τη μάνα μου να με ξεματιάσει, τι πίεζα τους κροτάφους μου- τίποτα. Νομίζω ότι θα πάω στο γιατρό γιατί μάλλον πρέπει να έχω αυχενικό καραμπινάτο. Έχεις κανέναν να μου συστήσεις;». Δεν απάντησα ποτέ. Έκανα ότι δεν είχα σήμα και το έκλεισα μετανιώνοντας την ώρα και τη στιγμή που έκανα το λάθος να του απαντήσω στη βασική ερώτηση «Τι κάνεις;», ότι έχω πονοκέφαλο (τώρα θα μάθει την αλήθεια από το κείμενο). Το ίδιο θα συνέβαινε ό,τι και να του απαντούσα. Αν για παράδειγμα του έλεγα ότι «διαγνώστηκα από μίας σπάνιας μορφής ασθένεια και σε πήρα να σε αποχαιρετήσω γιατί αύριο πεθαίνω», είναι σίγουρο ότι η απάντηση του θα ήταν «Εγώ να δεις τι έχω…». Συγγνώμη για την αυτοαναφορικότητα του παραδείγματος αλλά όλα είναι βγαλμένα από τη ζωή.

Δεν ξέρω, πάντως, αν μία τέτοια συμπεριφορά μας ενοχλούσε πάντοτε. Αν μας ενοχλούσε περισσότερο ή λιγότερο ή αν τώρα που έχουμε περισσότερα πεδία αυτοαναφορικότητας τα πράγματα μέσα μας έχουν ξεχειλίσει.

Και με τον όρο αυτοαναφορικότητα, χαρακτηρίζουμε την ναρκισσιστική εμμονή των ανθρώπων να αναφέρονται διαρκώς στον εαυτό τους, να γυρίζουν… «την κάμερα» σε εκείνους για οποιοδήποτε θέμα συζήτησης, να συγκεντρώνουν την προσοχή των άλλων επάνω τους. Τρανό παράδειγμα η τηλεόραση, που σε ό,τι αφορά το ζωντανό πρόγραμμα, έχει σε μεγάλο βαθμό ανθρώπους με ένα τεράστιο ΕΓΩ που αναβοσβήνει-αλλά δεν σβήνει ποτέ- σαν μια neon επιγραφή.

Η Αυτού Μεγαλειότητα, ο τοξικός εαυτός μας 2

Κοιτάξτε λίγο τις πρωινές εκπομπές: Μία παρουσιάστρια βρίσκει πάντα στα θέματα της εκπομπής της τρόπο να μιλάει για το τι έχει πάει στραβά στα προσωπικά της, μία άλλη απαντάει για ώρες (ή για λεπτά που φαίνονται σαν ώρες) σε κάτι που της είπε μία άλλη παρουσιάστρια από άλλο κανάλι και ένας παρουσιαστής σχολιάζει ως κάποιος που κατέχει την απόλυτη αλήθεια και ρίχνει το φως της αλήθειας στα μάτια (ποιανού;), κάποιους άλλους παρουσιαστές που τον έκριναν γιατί μίλησε για τον εαυτό του ή είπε κάτι βαθιά σεξιστικό/ρατσιστικό/ομοφοβικό. Kαι εμείς οι τηλεθεατές αποσβολωμένοι είναι σαν να παρακολουθούμε να μιλάει αυτός ο φίλος που λέγαμε πριν… Too much information που λένε και οι φίλοι μας οι Αγγλοσάξωνες- και πολύ τοξική πληροφορία.

Αυτό δεν κάνουμε όμως και στα social media: γράφουμε too much information για τα πάντα μας. Σαν να δημοσιεύουμε το ημερολόγιο μας, σαν  να γράφουμε τα απομνημονεύματα μας δημόσια σε πρώτο χρόνο, σαν να τους νοιάζει τους άλλους… Σας έχουμε νέα:  αυτό που πιστεύετε ότι είναι συναρπαστικό για τη δική σας ζωή, υπάρχει μία πολύ σοβαρή πιθανότητα να μην ενδιαφέρει τους άλλους.

 

Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι περίπου το 30 με 40 τοις εκατό της ομιλίας μας είναι αυτοαναφορική. Σε ο,τι αφορά, δε, τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα αποτελέσματα από μια ανάλυση αναρτήσεων σε μια σοσιαλμιντιακή πλατφόρμα υποδηλώνουν ότι περίπου το 80 τοις εκατό από εμάς δημοσιεύουμε- μαντέψτε- για τον εαυτό μας.

Τα βίντεο της γάτας μας και τα παράπονα για τις αεροπορικές εταιρείες, το ότι δεν αισθανόμαστε καλά σήμερα, ότι ξυπνήσαμε στραβά, ότι αποφασίσαμε να φορέσουμε αυτά τα ρούχα, οι απειροαμέτρητες selfies χωρίς λόγο. Who cares? Μια υποσημείωση-ερώτηση εδώ: Έτσι κι αλλιώς από μόνα τους τα social media δεν είναι αυτοαναφορικά; Γι’ αυτό δεν «γεννήθηκαν»; Για να φλεξάρουμε ομορφιά, ταλέντο, γλυκιά ζωή και να νιώθουμε ότι κάποιος ακούει και αντιδράει στην τοξική μας γκρίνια; Γι’ αυτό δεν έγιναν; Για να αναδείξουν την Αυτού Μεγαλειότητα, τον τοξικό εαυτό μας;

Γιατί όμως χρειαζόμαστε  να μιλάμε και να γράφουμε τόσο πολύ για τον εαυτό μας; Γιατί έχει άμεση αυτό-απόδοση. Σε έρευνα που διεξήχθη στο Χάρβαρντ και δημοσιεύθηκε το 2012, νευροεπιστήμονες έδειξαν ότι όταν οι άνθρωποι μοιράζονται πληροφορίες για τον εαυτό τους με άλλους, διεγείρουν ένα κομμάτι του εγκεφάλου που συνδέεται με την ντοπαμίνη και την ικανοποίηση, την ανταμοιβή από δραστηριότητες όπως το σεξ, ο τζόγος και η κατανάλωση αλκοόλ. Με δυνάμει εξαρτήσεις δηλαδή….

Και αν εμείς οι κοινοί θνητοί νιώθουμε ότι παίρνουμε ικανοποίηση γράφοντας για μας, σκεφτείτε τι συμβαίνει με τους σουπερ σταρ –μέτρ της αυτοαναφορικότητας.

Πώς να εξηγήσουμε την κουραστική τάση των αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ και docuseries όπως το Homecoming, ένα ντοκιμαντέρ από την Beyonce για την Beyonce, το Harry & Meghan όπου λένε με δικά τους λόγια την αλήθεια τους, (o Harry κυκλοφόρησε και αυτοβιογραφία), το Arnold που ακολουθεί τον Schwarzenegger στη ζωή του από το body building μέχρι την πολιτική, το Robbie Williams για τον ομώνυμο σταρ, αλλά και το ομώνυμο ντοκιμαντέρ για τον David Beckham και βέβαια εκείνου που άνοιξε το δρόμο, τον Michael Jordan με το Last Dance.

Η αυτοαναφορικότητα είναι παντού πια. Είναι και αλλού. Είναι στην πολιτική όπου το υπερτροφικό «εγώ» αρχηγών δεν τους αφήνει να καταλάβουν την υψηλή…γελοιότητα τους. Είναι στην καθημερινότητα μας. Είναι ο τρόπος που φωνάζουμε στο κινητό σε έναν κλειστό χώρο γεμάτο «ασήμαντους» για μας άλλους, το ότι μπαίνουμε στην λεωφορειολωρίδα, ότι ακολουθούμε το ασθενοφόρο που έχει ανοιχτό δρόμο για να κερδίσουμε εμείς ως έξυπνοι χρόνο, είναι ακόμα και ο ναρκισσιστικός τρόπος που έχουμε ερμηνεύσει την αυτοπεποίθηση, την αυτοφροντίδα, την αυταγάπη αλλά και τα όρια, έννοιες  για τις οποίες μιλούν οι ψυχολόγοι.

Είμαστε όλοι λίγο- πολύ αυτοαναφορικοί. Όλοι αποζητάμε αποδοχή, ορατότητα, επικοινωνία… Όλοι θέλουμε να μας μάθουμε καλύτερα μέσα από τους άλλους, μιλώντας για μας. Είναι η εικόνα που θέλουμε να έχουν οι άλλοι για μας κάτω από τον δικό μας έλεγχο. Είναι όμως  αυτό που λέει και ο εντόνως αυτοαναφορικός Jeff Bezos: «H φήμη σου, έτσι κι αλλιώς, θα είναι αυτό που θα πουν οι άλλοι όταν δε θα είσαι στο δωμάτιο». Σκεφτείτε το…

SHARE THE STORY

ΑΠΟΡΡΗΤΟ