Προσπαθούσα πάντα να φέρω στο μυαλό μου την εικόνα της έκφρασης «κρύβομαι στο λαγούμι μου». Μια έκφραση που πέρα από το γεγονός ότι μπορεί να δείχνει έναν φοβισμένο άνθρωπο που χρειάζεται ασφάλεια, μπορεί να δείχνει και μία ανάγκη για απομάκρυνση από τον κόσμο όπως τον ξέρουμε. Δεν φανταζόμουν ότι αυτή η έκφραση θα βρει την πραγματική της (;) διάσταση στην είδηση που εδώ και λίγες μέρες κάνει τον γύρο του διαδικτύου και των δελτίων ειδήσεων: μιλώ για την ιστορία με τους Παλαιοχριστιανούς της Κορινθίας.
Στην αρχή δεν έδωσα σημασία γιατί ο εγκέφαλος αρνιόταν κατηγορηματικά να υποδεχθεί αυτήν την πληροφορία. Έπειτα όταν είδα να πληθαίνουν τα ρεπορτάζ για το θέμα, βρέθηκα σε κατάσταση σοκ για τουλάχιστον ένα 24ωρο.
Προσπαθώντας να επεξεργαστώ σιγά- σιγά την είδηση, έπεσα στην παγίδα να σκεφτώ: «Ε, και πoιο το κακό; Κάποιοι άνθρωποι θέλουν να ζουν ελεύθερα, να πάρουν τα βουνά και τα λαγούμια και να φτιάξουν τη ζωή τους όπως επιθυμούν».
Αυτή η επιφανειακή σκέψη αποδοχής «σκεπάστηκε» από τα διαρκώς αλληλοσυγκρουόμενα συναισθήματα που εναλλάσσονταν το ένα μετά το άλλο σαν να ξετυλίγεται μπροστά μου ένα καλογυρισμένο δυστοπικό σίριαλ με σουρεαλιστικές και τραγικές στιγμές που καθόλου δεν τις περιμένεις: O πατέρας που ήταν δημοτικός υπάλληλος στην καθαριότητα στο Δήμο Ερέτρειας… εξ αποστάσεως -με wi-fi και όπλα στο λαγούμι-, που καυχιόταν σε δημοσιογράφο ότι ήταν πρώην μέλος της Χρυσής Αυγής και πρωτοπαλίκαρο του Παναγιώταρου, η κόρη που είναι έγκυος και δεν ξέρουμε τον πατέρα, ο 13χρονος γιος που ίσα που πρόλαβε να τελειώσει το δημοτικό ενώ αγαπά τα βιβλία και βόσκει τα πρόβατα του πατέρα του, οι εξαθλιωμένες συνθήκες ζωής μέσα στη σπηλιά… Και ο κατάλογος είναι μακρύς.
Προσπαθώντας να επεξεργαστώ σιγά- σιγά την είδηση, έπεσα στην παγίδα να σκεφτώ: «Ε, και πoιο το κακό; Κάποιοι άνθρωποι θέλουν να ζουν ελεύθερα, να πάρουν τα βουνά και τα λαγούμια και να φτιάξουν τη ζωή τους όπως επιθυμούν».
Έπειτα μου ήρθε στο μυαλό ο Λάνθιμος (καλή του ώρα) και ο «Κυνόδοντάς» του… Έχετε δει την ταινία; Σκεφτόμουν όσο έρχονταν οι πληροφορίες για τους «Έλληνες Flintstones», όπως τους είπε κάποιος στα σόσιαλ μίντια, πόσο προφητική αποδεικνύεται και πόσο βγαλμένη από τα… έγκατα μιας σπηλιάς είναι η αλήθειά της.
Να θυμίσω λίγο την υπόθεση: Μια οικογένεια με τρία παιδιά -δύο κόρες και έναν γιο- που ζουν απομονωμένα στο σπίτι και δεν έχουν αποκτήσει απολύτως καμία επαφή με την καθημερινότητα του έξω κόσμου. Όλες τους τις δραστηριότητες τις πραγματοποιούν μέσα στο σπίτι, όπου μάλιστα είναι υπεύθυνοι οι γονείς ακόμα και για τη βασική τους εκπαίδευση. Η εξουσία αυτή των γονιών επάνω στα παιδιά τους, τους δίνει το δικαίωμα να τους παρουσιάζουν τα πράγματα όπως θέλουν εκείνοι. Αλλάζουν ακόμα και το νόημα των λέξεων: το τηλέφωνο είναι η αλατιέρα, η θάλασσα είναι ένα είδος πολυθρόνας ακόμα και οι βρισιές δεν υπήρχαν, είχαν μία εντελώς διαφορετική έννοια. Τα παιδιά παραμένουν στο σπίτι φοβούμενα ότι θα τους συμβεί το μοιραίο αν βγουν στον έξω κόσμο γιατί όπως τους είχαν πείσει οι γονείς τους, είχαν ακόμη έναν αδερφό, ο οποίος πέθανε από μια γάτα, το πιο επικίνδυνο ζώο του πλανήτη.
Ακόμα και αν δεν έχετε δει την ταινία -να τη δείτε- νομίζω ότι αντιλαμβανόμαστε όλοι για το πόσο η τέχνη μιμείται ή προβλέπει τη ζωή… σ’ ένα λαγούμι.
… Και ο Λάνθιμος με έφερε στα σύγκαλά μου από εκείνη την τόσο επιφανειακή πρώτη σκέψη μου που ηρωοποιεί όσους επαναστατικά θέλουν να ζουν εκτός κοινωνικών πλαισίων και που γοητεύεται από τους συνειδητά σύγχρονους… πρωτόγονους που επαναστατικά πάνε κόντρα στα συμβατικά που προσφέρει η σημερινή κοινωνία.