ΤΟ ΒΗΜΑ logo

Dior: Η ανάγκη για ανανέωση, το σκηνικό που έχει κουράσει και η συλλογή-επανάληψη του 2023

Dior: Η ανάγκη για ανανέωση, το σκηνικό που έχει κουράσει και η συλλογή-επανάληψη του 2023 1
DIOR

Ο οίκος Dior βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή της ιστορίας του.

ΑΠΟ ΜΑΡΘΑ ΚΟΥΜΠΑΝΗ

Ο οίκος Dior βρίσκεται σε μια κρίσιμη καμπή της ιστορίας του, καθώς οι φήμες για αντικατάσταση της Maria Grazia Chiuri στην καλλιτεχνική διεύθυνση οργιάζουν. Επικρατέστερα ονόματα για τη διαδοχή της ακούγονται αυτά του Jonathan Anderson του Loewe, ενώ δεν αποκλείεται ακόμα και μια επιστροφή του John Galliano. Όλα αυτά την ώρα που οι πωλήσεις του οίκου καταγράφουν πτώση, ενώ η ανδρική συλλογή που παρουσίασε ο Kim Jones λίγες μέρες νωρίτερα αποθεώθηκε από κοινό και κριτικούς, με πολλούς να τη χαρακτηρίζουν ως την κορυφαία στιγμή του για τον Dior μέχρι σήμερα.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η παρουσίαση της Haute Couture συλλογής Άνοιξη/ Καλοκαίρι 2025 από τη Maria Grazia Chiuri μοιάζει να υπογραμμίζει τα σημάδια στασιμότητας που έχουν από καιρό φανεί στην πορεία του οίκου. Η επίδειξη πραγματοποιήθηκε στους κήπους του Μουσείου Rodin στο Παρίσι, έναν χώρο που ο Dior έχει χρησιμοποιήσει επανειλημμένα για τις παρουσιάσεις του.

Η επιλογή αυτή συμβάλλει στην αίσθηση της επανάληψης και έλλειψης φρεσκάδας και βέβαια έχει κουράσει. Τόσο μάλιστα, που πλέον, όχι μόνο δεν προσφέρει στην ανάδειξη της συλλογής, αλλά αντίθετα μάλιστα, την υποβαθμίζει στερώντας από την αίγλη της.

Το σκηνικό της επίδειξης περιλάμβανε μια μεγάλης κλίμακας υφαντή εγκατάσταση της καλλιτέχνιδας Rithika Merchant, η οποία γιόρταζε τη θηλυκότητα και την τέχνη της χειροτεχνίας. Αν και η καλλιτεχνική αυτή προσέγγιση πρόσθεσε μια ενδιαφέρουσα διάσταση, δεν κατάφερε να αντισταθμίσει την αίσθηση της στασιμότητας που διαπνέει τη συλλογή.

Η συλλογή εμπνεύστηκε από την εμβληματική γραμμή Trapèze του Yves Saint Laurent το 1958, παρουσιάζοντας μια σύγχρονη εκδοχή της. Μόνο που θύμιζε φοβερά εκείνη της Άνοιξης του 2023. Οι δημιουργίες περιλάμβαναν φορέματα με κεντρικό στοιχείο το κρινολίνο, φορέματα και πανωφόρια στολισμένα με λεπτεπίλεπτα πέταλα, δαντέλες και μπαλαρίνες και θηλυκά τακούνια lace-up. Η αριστεία του craftsmanshio ήταν εκεί, όμως σε μία συλλογή που φάνταζε μπερδεμένη, χωρίς αρχή, μέση και τέλος.

Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες, η συλλογή αφήνει μια αίσθηση επανάληψης και έλλειψης καινοτομίας. Οι punk «Alices», με τις αναφορές στην παιδικότητα και την απελευθέρωση της γυναικείας σιλουέτας, μοιάζουν περισσότερο με έναν συμβολικό πειραματισμό παρά με μια ουσιαστική μόδα που εμπνέει. Τα κεντήματα και οι λεπτομέρειες, όσο εντυπωσιακά κι αν είναι, δεν καταφέρνουν να ανατρέψουν την αίσθηση ότι οι συλλογές της Chiuri ακολουθούν μια πεπατημένη.

Την ίδια στιγμή, η αντίθεση με την ανδρική συλλογή του Kim Jones γίνεται ακόμα πιο έντονη. Ο Jones παρουσίασε μια συλλογή που υμνήθηκε για τη φρεσκάδα, τη δυναμική και το όραμά της, στοιχεία που φαίνεται να λείπουν από την πρόσφατη δουλειά της Chiuri.

Ο Dior, ένας οίκος που έχει συνδέσει το όνομά του με την καινοτομία, καλείται να αναζητήσει τη χαμένη του ενέργεια. Είτε μέσα από μια αλλαγή στη δημιουργική διεύθυνση είτε μέσα από μια γενναία ανανέωση στη στρατηγική του, είναι σαφές ότι απαιτείται μια νέα προσέγγιση για να διατηρήσει τη θέση του ως πρωτοπόρος στον κόσμο της μόδας.

ΑΠΟΡΡΗΤΟ