Στην ιδιωτική πρωτοβουλία και στους επιχειρηματίες έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους οι πολίτες για την ταχύτερη έξοδο της χώρας από την ύφεση.
Οι βίαιες αλλαγές που συνέβησαν τα τελευταία τέσσερα χρόνια στο οικονομικό μοντέλο της χώρας αντικατοπτρίζονται στην έρευνα της κοινής γνώμης σχετικά με την «Επιχειρηματικότητα και την Οικονομική Κρίση» που διενήργησε η Κάπα Research.
Η απογοήτευση για το πολιτικό προσωπικό είναι διάχυτη. Παράλληλα, η εικόνα του επιχειρηματία που ζούσε παρασιτικά εις βάρος της κοινωνίας έχει ξεθωριάσει και τη θέση της στην αντίληψη των πολιτών σταδιακά παίρνει ο επιχειρηματίας εκείνος που μοχθεί και με τις δράσεις του διατηρεί ή και δημιουργεί θέσεις εργασίας.
Παραμένουν, βεβαίως, περισσότερες οι αρνητικές γνώμες (56,7%) για τον επιχειρηματικό κόσμο στην Ελλάδα σε σχέση με τις θετικές (41,9%), καθώς τη χρυσή δεκαετία, πριν από το ξέσπασμα της κρίσης, πολλές εταιρείες είχαν συνδέσει το όνομά τους με οικονομικά σκάνδαλα και απομυζήσεις του δημόσιου κορβανά.
Ως απότοκο της κρίσης, η σχέση πλέον εργαζόμενου και εργοδότη είναι σχέση εξάρτησης του πρώτου από τον δεύτερο αφού σε περίπτωση απόλυσης, ο εργαζόμενος έχει πλέον ελάχιστες ελπίδες να βρει αλλού απασχόληση.
Οι προτάσεις και τα κίνητρα
Οι πολίτες επισημαίνουν στους επιχειρηματίες μέσα από την έρευνα τους τομείς εκείνους στους οποίους θα πρέπει να δώσουν έμφαση ώστε να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά την κρίση, καταθέτουν τις δικές τους προτάσεις για τα κίνητρα που θα πρέπει να δοθούν στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις για να προχωρήσουν σε προσλήψεις και εκπλήσσουν ευχάριστα με την ευστοχία των επιλογών τους σχετικά με τις κορυφαίες ελληνικές εταιρείες.
Με ποσοστό 69,5% οι πολίτες δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στον επιχειρηματικό κόσμο ότι μπορεί να συμβάλει στην έξοδο από την κρίση έναντι μόλις 10,3% των πολιτικών. Ακόμη μεγαλύτερο είναι το ποσοστό (74,6%) που πιστεύει ότι ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να βγάλει τη χώρα από την ύφεση έναντι 16,6% του δημόσιου τομέα.
Επίσης, στην ερώτηση για το ποια επαγγελματική κατηγορία μπορεί να βοηθήσει στην ανάκαμψη της οικονομίας, στην πρώτη θέση με ποσοστό 78,8% φιγουράρει ο επιχειρηματίας και ακολουθούν ο αγρότης με 54,2%, ο έμπορος με 26,7% και ο ελεύθερος επαγγελματίας επιστήμονας με 17,2%.
Η υψηλή ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών με 29,6%, η πραγματοποίηση εξαγωγών με 29,4% και η μείωση των τιμών με 21,7% είναι οι τρεις δράσεις όπου σύμφωνα με τους πολίτες θα πρέπει να δώσουν έμφαση οι εταιρείες για να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της ύφεσης.
Με ποσοστό 64,3% η κοινή γνώμη θεωρεί σωστή την προσέγγιση ότι αν κάθε μικρή και μεσαία επιχείρηση προσλάβει έναν εργαζόμενο θα βρουν δουλειά περίπου 500.000 άνεργοι.
Μάλιστα, στη συνέχεια της παραπάνω ερώτησης, αν οι θέσεις αυτές μπορεί να είναι βιώσιμες αν στηρίζονται μόνο στην επιδότηση από το κράτος, με ποσοστό 88,7% οι πολίτες δηλώνουν «Μάλλον όχι και Οχι». Παράλληλα, ως το πιο κατάλληλο κίνητρο για να κάνουν οι επιχειρήσεις έστω και μία πρόσληψη θεωρείται η μείωση της φορολογίας από το 78,5% των ερωτηθέντων και ακολουθεί με 78,1% η επιδότηση της ασφαλιστικής δαπάνης για ένα μεγαλύτερο διάστημα. Από την άλλη πλευρά, απορρίπτεται με 90% η μείωση του κατώτατου μισθού ως κίνητρο για προσλήψεις.
Η σχέση τιμής και ποιότητας
Η καλή εικόνα μιας επιχείρησης στην εποχή της κρίσης, σύμφωνα με τους πολίτες, έχει να κάνει κυρίως με τη σωστή σχέση ποιότητας – τιμής, την υψηλή ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, το καλό προσωπικό αλλά και την επιβράβευσή του από την εργοδοσία.
Ως «Σωστό και Μάλλον σωστό» με ποσοστό 97,2% θεωρεί το δείγμα της έρευνας την παροχή κινήτρων για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στον αγροτικό τομέα με στόχο να υποχωρήσει η ανεργία στην Ελλάδα σε επίπεδα κάτω του 10%. Επίσης, τα κίνητρα για την ίδρυση νέων επιχειρήσεων θεωρούνται σωστό μέτρο από το 95,9% των ερωτηθέντων. Αντιθέτως, για τον ίδιο στόχο, δηλαδή για τη μείωση της ανεργίας, ως «Σωστό και Μάλλον σωστό» θεωρεί ένα ποσοστό της τάξης του 21,7% τις προσλήψεις στους ΟΤΑ και ένα ποσοστό 19,7% τις προσλήψεις στο Δημόσιο.
Η ίδρυση μιας επιχείρησης στην εποχή της κρίσης και της ύφεσης, σύμφωνα με το 60,7% των πολιτών, αποτελεί επένδυση σε μια ευκαιρία που δημιουργεί η κρίση, ενώ το 32,3% εκτιμά ότι είναι λύση ανάγκης για την εξασφάλιση εισοδήματος.
Στην ερώτηση «Γενικά έχετε θετική ή αρνητική γνώμη για την επιχειρηματικότητα, την τάση δηλαδή των ανθρώπων να ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα με σκοπό το κέρδος», το 82,9% του δείγματος αναφέρει ότι έχει «Θετική & Μάλλον θετική», ενώ το 16,4% αναφέρει ότι έχει «Μάλλον αρνητική & αρνητική».
Η επιλογή επαγγέλματος
Ενδιαφέρον συγκεντρώνει και το ερώτημα «Εσείς ποιο από αυτά τα επαγγέλματα θα θέλατε να κάνατε στη ζωή σας αν ξεκινούσατε σήμερα;». Το 21% απαντά επιχειρηματίας, το 17,6% ελεύθερος επαγγελματίας επιστήμονας, το 11,2% υψηλόβαθμο στέλεχος επιχείρησης, το 9,7% καθηγητής Πανεπιστημίου, το 8,6% αγρότης, το 7,3% καθηγητής/δάσκαλος, το 6,1% διανοούμενος/καλλιτέχνης, το 3,8% μισθωτός του ιδιωτικού τομέα, το 3,6% έμπορος, το 3,1% ελεύθερος επαγγελματίας τεχνίτης, το 2,1% δημόσιος υπάλληλος, το 1,6% δημοσιογράφος ενώ το 4,3% του δείγματος δεν απάντησε.
Επίσης, οι επενδύσεις κεφαλαίων δεν αφήνουν αδιάφορους τους πολίτες. Στο ερώτημα «Αν είχατε χρήματα θα προτιμούσατε να τα καταναλώσετε για ένα καλύτερο επίπεδο ζωής (διασκέδαση, ένδυση κ.λπ.) ή να τα αποταμιεύσετε» οι απαντήσεις έχουν ως εξής: 49,7% απαντά να τα επενδύσει, 24,6% προτιμά να τα έχει στην τράπεζα, 19,8% θα τα κατανάλωνε για ένα καλύτερο επίπεδο διαβίωσης, ενώ ένα ποσοστό 5,9% δεν γνώριζε ή δεν απάντησε.
Το 68,3% των ερωτηθέντων υποστηρίζει ότι μετά την εκδήλωση της κρίσης καταναλώνει περισσότερο προϊόντα με ιδιωτική ετικέτα. Ενώ οι κλάδοι που έχουν υποστεί τη μεγαλύτερη μείωση της ζήτησης, σύμφωνα με τις απαντήσεις των πολιτών για την καταναλωτική τους συμπεριφορά, είναι ο οικιακός εξοπλισμός και η διακόσμηση, η ένδυση – υπόδηση, τα αυτοκίνητα και οι οικιακές ηλεκτρικές συσκευές.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ