Εξι μήνες μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» στο αγκυροβόλιο του Πειραιά κοντά στην Ψυτάλλεια (10/09/2017) και ακόμα κανείς δεν γνωρίζει τα ακριβή αίτια.
Το πλοίο μετά την ανέλκυσή του οδηγήθηκε στη θαλάσσια περιοχή των εγκαταστάσεων του ναυπηγείου Σπανόπουλου στη Σαλαμίνα και, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν έχει γίνει ο δεξαμενισμός και η επιθέωρησή του με αποτέλεσμα έως σήμερα να μην μπορεί να πραγματοποιηθεί καμία πραγματογνωμοσύνη από τους αρμόδιους επιθεωρητές, που έχει ορίσει η εισαγγελία Πειραιά, η Ελληνική Υπηρεσία Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων αλλά και η πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Η συνήγορος της πλοιοκτήτριας εταιρείας του «ΑΓ.ΖΩΝΗ» κυρία Χριστίνα Σφαέλου υποστήριξε ότι το πλοίο παρά το γεγονός ότι έχει περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα από την ανέλκυσή του δεν μπορεί να επιθεωρηθεί καθώς θα πρέπει να δεξαμενιστεί και να καθαριστεί κάτι που έχουν ζητήσει και οι αρμόδιοι πραγματογνώμονες.
«Παρά το γεγονός ότι ζητήσαμε να αναλάβουμε το κόστος δεξαμενισμού κάτι τέτοιο δεν μας επετράπη καθώς το πλοίο είναι καταχεσμένο από τις ανακριτικές αρχές και δεν μας επιτρέπεται ούτε να πλησιάσουμε», τόνισε η ίδια.
Ανέφερε επίσης ότι περιπου 750 κυβικά πετρελαιοειδών που απαντλήθηκαν από το δεξαμενόπλοιο «ΑΓ.ΖΩΝΗ ΙΙ» εξακολουθούν να βρίσκονται στο πλοίο «Lassea» καθώς τα ΕΛΠΕ αρνούνται να παραλάβουν το φορτίο υποστηρίζοντας ότι η ανάλυση αυτής της ποσότητας δεν συνάδει με τις προϋποθέσεις φορτίων που παίρνουν για επαναδιύλιση και υπάρχει κίνδυνος ζημιάς.
«Κάτι τέτοιο δεν ευσταθεί καθώς τα ΕΛΠΕ έχουν παραλάβει άλλα φορτία πολύ χειρότερης ποιότητας και με περισσότερο νερό από άλλα ναυάγια είτε από άλλες περιπτώσεις και τα έχουν επαναδιυλίσει επιτυχώς» πρόσθεσε η κυρία Σφαέλου και δεν απέκλεισε η πλοιοκτήτρια εταιρεία να κινηθεί και νομικά εναντίον των ΕΛΠΕ για το ζήτημα.
Σημειώνεται ότι από το Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) έχει κατατεθεί η έκθεση της 1ης περιόδου εργασιών (09/2017-12/2017) σχετικά με τη «μελέτη των επιπτώσεων της ρύπανσης που προκλήθηκε από το ατύχημα του Δ/Ξ Αγία Ζώνη ΙΙ στο Σαρωνικό Κόλπο» ενώ η 2η περίοδος αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του Μαρτίου.
Υπενθυμίζεται ότι το «Αγ.Ζώνη ΙΙ» βυθίστηκε υπο αδιευκρίνιστη αιτία νοτιοδυτικά της νησίδας Αταλάντης στον Σαρωνικό, έμφορτο με 2.570 τόνους καύσιμα, προκαλώντας διάσπαρτη ρύπανση στις παράκτιες περιοχές του Σαρωνικού. Κατά την άποψη της εταιρείας, πάντως, την οποία σύμφωνα με πληροφορίες φαίνεται να αποδέχονται όλο και περισσότεροι στο μεγάλο λιμάνι, η αιτία βύθισης προκύπτει από τα βίντεο των δυτών και δεν είναι άλλη από την δολιοφθορά.
Είχε αποπλεύσει έμφορτο από τα διυλιστήρια του Ασπροπύργου με 2.200 μετρικούς τόνους fuel oil και 370 μετρικούς τόνους marine gas oil.
Τη στιγμή του ναυαγίου στο πλοίο βρίσκονταν ένας ναύτης και ο Α’ μηχανοδηγός από τα συνολικά έντεκα μέλη. Και οι δύο περισυνελέγησαν σώοι από λάντζα και ρυμουλκό σκάφος
Εν τω μεταξύ σύμφωνα με πληροφορίες ελάχιστες είναι μέχρι στιγμής οι αιτήσεις που έχουν κατατεθεί στο γραφείο στον Πειραιά που άνοιξε το Διεθνές Ταμείο Αποζημιώσεων από Ρύπανση Πετρελαίου (International Oil Pollution Compensation, IOPC), για την υποβολή των αξιώσεων που προέκυψαν από την ρύπανση και προέρχονται κυρίως από αλιείς, εταιρείες που ασχολήθηκαν με την απορρύπανση, εστιάτορες κ.α. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως αναμένεται από αυτή τη περίοδο να αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός αιτήσεων που θα κατατεθούν μέσω δικηγόρων. Επίσης δεν είναι σαφές το ακριβές χρονοδιάγραμμα ικανοποίησης των αιτήσεων που αποστέλλονται για έγκριση στα κεντρικά του Ταμείου στο Λονδίνο λόγω της πολυπλοκότητας της υπόθεσης καθώς κάθε αίτηση εξετάζεται ξεχωριστά και μπορεί να διαρκέσει από λίγους μήνες μέχρι και δυο χρόνια.