Δονήσεις ισχυρότερες και από εκείνες του καταστροφικού σεισμού του 1995 στο Κόμπε συγκλονίζουν την ιαπωνική βαριά βιομηχανία μετά το ξέσπασμα του metalgate. Πρόκειται για το σκάνδαλο παραποίησης των στοιχείων που αφορούν την ανθεκτικότητα του αλουμινίου, του χαλκού και άλλων προϊόντων της Kobe Steel Ltd. Η τρίτη σε πωλήσεις ιαπωνική χαλυβουργία πασχίζει να αντέξει τους κλυδωνισμούς καθώς μέσα σε δύο ημέρες η μετοχή της έχασε τα δύο πέμπτα της αξίας της.
Το χειρότερο για την Kobe είναι ότι ημέρα με την ημέρα αποκαλύπτονται νέες διαστάσεις του σκανδάλου. Την περασμένη Τετάρτη η ιαπωνική χαλυβουργία παραδέχθηκε ότι «ίσως έχουν παραποιηθεί» στοιχεία που αφορούν και προϊόντα σκόνης σιδήρου, μιας ύλης που χρησιμοποιείται ευρέως στην αυτοκινητοβιομηχανία για την κατασκευή κιβωτίων ταχυτήτων.
Επίσης η Kobe διενεργεί έρευνα στο Kobelco Research Institute, τη θυγατρική της εταιρεία ερευνών η οποία πραγματοποιεί ελέγχους στα προϊόντα της χαλυβουργίας. Η ιαπωνική οικονομική εφημερίδα «Nikkei» δημοσίευσε πληροφορίες ότι το Ινστιτούτο ενέκρινε την πώληση σε πελάτες της Kobe υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ημιαγωγών δίχως να πραγματοποιήσει κανέναν έλεγχο στα υλικά αυτά.
Οι νέες αποκαλύψεις ήλθαν μετά την παραδοχή, το περασμένο Σαββατοκύριακο, από τη γιγαντιαία ιαπωνική μεταλλουργία ότι παραποίησε στοιχεία που αφορούν την ποιότητα και την ανθεκτικότητα προϊόντων αλουμινίου και χαλκού που χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα, αεροσκάφη, διαστημόπλοια και αμυντικό εξοπλισμό. Παραδέχθηκε ότι στο σκάνδαλο εμπλέκονται δεκάδες στελέχη της και ότι το «μαγείρεμα» των στοιχείων μπορεί να έχει ξεκινήσει και πριν από μια δεκαετία.
Φοβούνται αγωγές

«Οι εξελίξεις είναι κατακλυσμιαίες και πλήττουν καίρια την αδιαμφισβήτητα καλή φήμη σε ό,τι αφορά την ποιότητα που έχουν τα βιομηχανικά προϊόντα της Ιαπωνίας» σημειώνει το πρακτορείο Reuters. «Η Kobe Steel βρίσκεται αντιμέτωπη με δικαστικές αγωγές από πελάτες της που έχουν πιθανότατα επιβαρυνθεί με το κόστος πιθανών ανακλήσεων και αντικαταστάσεων προϊόντων τους για τις οποίες ευθύνονται οι μη ανθεκτικές και αξιόπιστες πρώτες ύλες της εταιρείας» προειδοποίησε ο Γιούζι Ματσουμότο, αναλυτής της χρηματιστηριακής Nomura Securities.
Σημειωτέον, μεταξύ των πελατών της Kobe Steel περιλαμβάνονται αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Toyota, Nissan, Mazda, Subaru, Mitsubishi, αλλά και η αμερικανική Ford Motor, εταιρείες κατασκευής εξαρτημάτων οχημάτων όπως η Takata Corp., κατασκευαστές αεροσκαφών όπως η ιαπωνική Mitsubishi Heavy Industries και η αμερικανική Boeing.
Το σκάνδαλο χτύπησε την Kobe Steel ενώ έχει προαναγγείλει την επιστροφή της στην κερδοφορία το τρέχον οικονομικό έτος που λήγει τον Μάρτιο του 2018, έπειτα από δύο ζημιογόνα έτη. Οι πωλήσεις του κλάδου αλουμινίου και χαλκού της εταιρείας μειώθηκαν κατά 6,4% στα 323,3 δισ. γεν (2,9 δισ. δολ.) το οικονομικό έτος που έληξε τον Μάρτιο του 2017.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ