Έργο στρατηγικής σημασίας χαρακτήρισε τη σιδηροδρομική διασύνδεση Ελλάδας και Βουλγαρίας ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με τον Βούλγαρο ομόλογό του Μπόικο Μπορίσοφ στην Καβάλα, και σημείωσε ότι θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης στην ευρύτερη περιοχή.

Στην πραγματικότητα ανοίγουμε νέους ευρωπαϊκούς δρόμους και συνδέουμε το Δούναβη με τη Μαύρη Θάλασσα, είπε μεταξύ άλλων ο κ. Τσίπρας.

«Στο μνημόνιο συνεργασίας που υπογράφουμε σήμερα προβλέπεται και η δημιουργία κοινού φορέα υλοποίησης» είπε ο πρωθυπουργός, κάνοντας αναφορά στη στήριξη από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο ίδιος υπογράμμισε πως η σιδηροδρομική διασύνδεση έπρεπε να είχε γίνει εδώ και δεκαετίες, για να μπορέσει να υποστηριχτεί και το λιμάνι της Καβάλας. Προσέθεσε δε πως το έργο θα αναβαθμίσει εμπορικά και τουριστικά την περιοχή.

«Είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε με γοργούς ρυθμούς και να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες της χώρας και της περιοχής, και να προχωρήσουμε με εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό» τόνισε.

«Με τον Βούλγαρο πρωθυπουργό είμαστε σε κοινή γραμμή για να αξιοποιήσουμε τις δυνατότητες των δυο χωρών […] και θα αξιοποιήσουμε αυτή τη συνεργασία για τη σταθερότητα της περιοχής και την ευμάρεια των λαών μας» είπε μεταξύ άλλων ο Αλέξης Τσίπρας.

«Θα συνεργαστούμε στενά για την επιτυχία της βουλγαρικής προεδρίας καθώς τη νιώθουμε δίκη μας, είναι μια βαλκανική προεδρία» κατέληξε ο πρωθυπουργός ευχαριστώντας τον Βούλγαρο ομόλογό του για την παρουσία του στην Καβάλα.

«Έχουμε όραμα να βγάλουμε τα Βαλκάνια μπροστά» ανέφερε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε: «Είναι μια περιοχή με ιδιαίτερη γεωπολιτική σημασία, και χωρίς τη συμβολή των χωρών μας η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα μπορέσει να αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις».

«Η Ελλάδα βγαίνοντας από την οικονομικη κρίση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο. Θέλουμε να έχουμε ένα θετικό ρόλο ως δυναμη ειρήνης και σταθερότητας, ως κόμβος ανάμεσα σε τρεις ηπείρους», σημείωσε ο Αλέξης Τσίπρας για να συμπληρώσει ότι η επιδίωξη αυτή ενισχύεται μέσω της «πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής» που έχει η Ελλάδα -«ένα δόγμα που εφαρμόζουμε τα τελευταία δυόμιση χρόνια και αποφέρει καρπούς»- αλλά και από τη διαρκή προσπάθεια να βγει η χώρα από την κρίση, όπως είπε.

Η οποία προσπάθεια, συνέχισε ο πρωθυπουργός, «να προσδώσει προστιθέμενη αξία σε όλη την ΕΕ, όπως και στην προοπτική οικονομικής ανάκαμψης και επιτυχίας σε όλη την ΕΕ και την ευρωζώνη».

Μπορίσοφ: Ελλάδα και Βουλγαρία παράγοντες σταθερότητας των Βαλκανίων

Την πεποίθησή του ότι η Ελλάδα και η Βουλγαρία μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στη Βαλκανική, σηματοδοτώντας την ανάπτυξη και τη σταθερότητα της περιοχής, εξέφρασε από την Καβάλα ο πρωθυπουργός της γειτονικής χώρας Μπόικο Μπορίσοφ.

Ο κ. Μπορίσοφ στις δηλώσεις του μετά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ των δυο χωρών για την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής σύνδεσης που θα συνδέει συνολικά έξι μεγάλα εμπορικά λιμάνια της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, υπογράμμισε ότι η υλοποίηση του έργου για το οποίο υπογράφηκε η συμφωνία, αποτελεί κοινό έργο υποδομής και των δυο χωρών ενισχύοντας σημαντικά της επιμέρους υποδομές τους.

Ο Βούλγαρος πρωθυπουργός ευχαρίστησε όλους όσοι συνέβαλαν ώστε να προχωρήσει αυτό το σημαντικό έργο, ενώ ευχαρίστησε και προσωπικά τον Έλληνα πρωθυπουργό γιατί, όπως ανέφερε, συνέβαλε ώστε να βγει η χώρα από την οικονομική κρίση. «Η υπογραφή του μνημονίου», τόνισε ο κ. Μπορίσοφ, «αποτελεί μια συνέχεια της ανάπτυξης των ενεργειακών και μεταφορικών υποδομών, μια συνέχεια της διασύνδεσης των περιοχών με τη διακίνηση των εμπορευμάτων, των ανθρώπων και της ενίσχυσης του τουριστικού τομέα».

Αναφερόμενος στο νέο υπό κατασκευή έργο επισήμανε ότι αφορά μεν τις δυο χώρες ωστόσο σημείωσε ότι «στην επικείμενη τετραμερή συνάντηση που θα γίνει στη Βάρνα θα ενσωματώσουμε και τους Ρουμάνους και τους Σέρβους ομολόγους μας επειδή το έργο αφορά και τις μεταφορές στον Δούναβη και τη στρατηγική του Δουνάβεως […] οπότε είναι πολύ σημαντικό να εντάξουμε και τις χώρες αυτές. Μας παρουσιάζεται έτσι και μια ευκαιρία να δείξουμε στους Ευρωπαίους εταίρους μας πόσο σημαντικά περιφερειακά έργα αναπτύσσονται στην περιοχή μας. Αυτό είναι σημαντικό και όσον αφορά τα διαρθρωτικά ταμεία και τη στάση μας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα όσον αφορά την εξεύρεση χρηματοδότησης, έτσι ώστε να πείσουμε τους Ευρωπαίους εταίρους μας ότι παρουσιάζοντας σήμερα ένα έγγραφο ουσιαστικά στοχεύουμε στο να γίνουν έργα υποδομής και σημαντικές εγκαταστάσεις».

Ο κ. Μπορίσοφ ανακοίνωσε επίσης ότι έπειτα από συνεννόηση με τον Αλέξη Τσίπρα οι δυο πρωθυπουργοί θα ζητήσουν τον Οκτώβριο μια συνάντηση με τον Ζαν Κλοντ Γιούνκερ για να του παρουσιάσουν τις κοινές ιδέες και προτάσεις τους για την περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής των Βαλκανίων.

Η υπογραφή της συμφωνίας για τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση υπογράφηκε στο ιστορικό ξενοδοχείο «Ιμαρέτ», στην παλιά πόλη της Καβάλας, στη χερσόνησο της Παναγίας, και την εκδήλωση παρακολουθήσαν πολλοί εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης με επικεφαλής τον περιφερειάρχη Χρήστο Μέτιο, δημάρχους της περιοχής, αντιπεριφερειάρχες και πολλούς εκπροσώπους των παραγωγικών και επιστημονικών φορέων.

Τετραμερής συνάντηση στις 3 Οκτωβρίου

Ο πρωθυπουργός Μπόικο Μπορίσοφ τόνισε ότι «είχαμε τη δυνατότητα να μιλήσουμε με τον ομόλογο μου και χθες στο δείπνο για το πρόβλημα των Βαλκανίων. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι ότι εάν κινηθούμε στο επίπεδο, ποια χώρα είναι η μεγαλύτερη (…) τότε το αποτέλεσμα είναι πολύ επικίνδυνο (…) Για αυτό με τη σεμνότητα που μας διακρίνει (σ.σ. μιλώντας για τον Έλληνα πρωθυπουργό και τον εαυτό του) ξεκινάμε με πιο μικρά πράγματα», είπε ο κ. Μπορισοφ κάνοντας αναφορά στα έργα υποδομής σε επίπεδο αυτοκινητοδρόμων και σιδηροδρομικής σύνδεσης που βρίσκονται σε εξέλιξη.

Εαν υπάρξουν τα έργα υποδομής ο Βούλγαρος πρωθυπουργός επεσήμανε ότι τότε το Αιγαίο θα μπορεί να συνδεθεί με το λιμάνι του Ρουσε (μέσω του λιμανιού της Καβάλας). «Εάν υλοποιηθεί αυτό το σχέδιο, η Καβάλα θα μπορέσει να αναπτύξει εμπορικές σχέσεις με το Ρούσε και με μια μεγάλη οικονομία της ενδοχώρας», πρόσθεσε.

H αντίδραση της ΝΔ

Για ένα έργο που στερείται μελετών, κοστολόγησης και συγκεκριμένης χρηματοδότησης, κάνει λόγο σε δήλωσή του ο τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της ΝΔ, κ. Κώστας Καραμανλής. «Αντιλαμβανόμαστε ότι ο κ. Τσίπρας ενόψει της ΔΕΘ αισθάνεται την ανάγκη να κινηθεί σε επικοινωνιακούς ρυθμούς, προσπαθώντας να καλύψει την πλήρη ανεπάρκεια της Κυβέρνησής του στο στρατηγικό σχεδιασμό έργων υποδομών και μεταφορών» αναφέρει.

Αναλυτικά η ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, επειδή δεν κάνει πραγματικό έργο, κάνει εξαγγελίες χωρίς αντίκρισμα για “φαραωνικού” τύπου έργα.

Η σημερινή υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για τη σιδηροδρομική διασύνδεση της Βόρειας Ελλάδας με τη Βάρνα της Βουλγαρίας, δυστυχώς αφορά σε ένα έργο που δεν έχει μελετηθεί, δεν έχει κοστολογηθεί, δεν έχει καμία εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, αλλά παρόλα αυτά υπολογίζεται να ξεπεράσει τα 5 δις ευρώ.

Ένα έργο που δεν συνοδεύεται από καμία μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς παράλληλα να υπάρχουν ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία για την αναγκαιότητά του.

Αντιλαμβανόμαστε ότι ο κ. Τσίπρας ενόψει της Δ.Ε.Θ. αισθάνεται την ανάγκη να κινηθεί σε επικοινωνιακούς ρυθμούς, προσπαθώντας να καλύψει την πλήρη ανεπάρκεια της Κυβέρνησής του στο στρατηγικό σχεδιασμό έργων υποδομών και μεταφορών.

Αντί, λοιπόν, να προβαίνει σε τέτοιου είδους κινήσεις, θα τον συμβουλεύαμε να προσπαθήσει να δώσει λύσεις στα πραγματικά προβλήματα που αντιμετωπίζει το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο χρειάζεται ενίσχυση, βελτίωση και αποπεράτωση, στο πλαίσιο του Εθνικού Σιδηροδρομικού Σχεδιασμού που χάραξε η Νέα Δημοκρατία.

Να ασχοληθεί, επίσης, η Κυβέρνηση με τη συντήρηση του υπάρχοντος σιδηροδρομικού δικτύου, που έχει οδηγήσει σε τουλάχιστον 4 εκτροχιασμούς και στο κλείσιμο της γραμμής λόγω χιονόπτωσης.

Να επενδύσει σοβαρά στην ανάπτυξη των λιμένων του Βορρά, π.χ. της Αλεξανδρούπολης, και να εκπονήσει, επιτέλους, ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό σχέδιο για τις συνδυασμένες μεταφορές.

Καλές οι φιέστες, καλές οι κορδέλες, αλλά ας ασχοληθεί, επιτέλους, η Κυβέρνηση με τα πραγματικά και τα ουσιώδη θέματα κι όχι με “φαραωνικές” εξαγγελίες».νατότητα να ενταχθεί και η Σερβία και να επεκταθεί το έργο της σιδηροδρομικής διασύνδεσης», ανακοίνωσε ο κ. Μπορισοφ και πρόσθεσε πως όταν ολοκληρωθεί το έργο θα μπορούσε να ενταχθεί και η Ρουμανία.

«Για αυτό το λόγο πήραμε την απόφαση στις 3 Οκτωβρίου να συναντηθούμε στη Βαρνα και να πραγματοποιηθεί τετραμερής, με τη συμμετοχή Ελλάδας-Βουλγαρίας-Σερβίας-Ρουμανίας και να ολοκληρωθεί το εγχείρημα», κατέληξε.