Παρά την οικονομική αβεβαιότητα, οι 250 μεγαλύτερες εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων στον κόσμο σημείωσαν πωλήσεις που πλησιάζουν τα 3,1 τρισ. δολάρια το έτος 2013 (το οποίο περιλαμβάνει τα λογιστικά έτη που έληξαν στο τέλος του Ιουνίου 2014). Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το μέσο μέγεθος εταιρείας να ανέρχεται σε 12,3 δις δολάρια, σύμφωνα με την όγδοη ετήσια έκθεση για τις Παγκόσμιες Δυνάμεις του κλάδου Καταναλωτικών Προϊόντων 2015, η οποία δημοσιεύτηκε από τη Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL).
Ο αριθμός των συμφωνιών («deals») αυξάνεται συνεχώς από το 2009, με 1.421 συμφωνίες να ολοκληρώνονται από εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων το 2013. Βάσει των έως τώρα μετρήσεων, το 2014 αναμένεται να πλησιάσει ή και να ξεπεράσει τον αριθμό των συμφωνιών του 2013. Σε αντίθεση με τον αριθμό των «deals», οι αξίες αυτών υποχωρούσαν συνεχώς από το 2009 έως και το 2013 οπότε η μέση αξία επανήλθε απότομα. Η πτώση αυτή κατά τη διάρκεια του 2012 μπορεί να αποδοθεί, τουλάχιστον εν μέρει, στην αναζήτηση επενδυτικών ευκαιριών που λόγω της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης επέτρεψε στις εταιρίες να αποκτήσουν περιουσιακά στοιχεία σε μειωμένες τιμές.
Ο Global Consumer Products Lead, DTTL, Jack Ringquist, σχολιάζει: «Η οργανική ανάπτυξη παραμένει πρόκληση για πολλές από τις εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων. Ως αποτέλεσμα, οι εταιρίες θα συνεχίσουν να βλέπουν τις στρατηγικές εξαγορές ως μια γρήγορη μέθοδο αύξησης του μεριδίου αγοράς. Μέσα στα επόμενα χρόνια περιμένουμε οι εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων να συνεχίσουν να αξιοποιούν τις εξαγορές και τις αποεπενδύσεις, ώστε να προσαρμόσουν και να εστιάσουν τα χαρτοφυλάκια προϊόντων τους, και να καταστήσουν τους οργανισμούς τους περισσότερο ευέλικτους και ανταποκρινόμενους στις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες και επιθυμίες των καταναλωτών».
Αλληλεπιδρώντας με τον «connected consumer»
Ενώ οι καταναλωτές έχουν πρωτοφανή σε πληροφορίες για προϊόντα και ολοένα μεγαλύτερη εξειδίκευση στη χρήση του διαδικτύου, εργαλεία που θα μπορούσαν να καθοδηγήσουν την αγοραστική τους συμπεριφορά και τις αποφάσεις τους, μια πρόσφατη έρευνα της Deloitte καταδεικνύει ότι οι καταναλωτές απευθύνονται πολύ λιγότερο σε ειδικούς προϊόντων ή υπηρεσιών παρά στις οικογένειές τους, στους φίλους τους και σε άλλους καταναλωτές. Το 60% των ερωτηθέντων είπαν ότι, είτε εμπιστεύονται την οικογένεια και τους φίλους τους, ή τις κριτικές άλλων καταναλωτών προκειμένου να λάβουν πληροφορίες για προϊόντα και υπηρεσίες, το 43% εμπιστεύονται ανεξάρτητους ειδικούς προϊόντων/υπηρεσιών, το 16% εμπιστεύονται το προσωπικό του καταστήματος ή και την ιστοσελίδα του πωλητή και τέλος, το 12% τους κατασκευαστές προϊόντων.
«Οι καταναλωτές ολοένα και περισσότερο στρέφονται σε αυτούς που αισθάνονται ότι μπορούν να εμπιστευτούν και, όπως αποδεικνύουν τα στατιστικά στοιχεία, η εμπιστοσύνη κινητοποιεί την αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών», δήλωσε ο Ringquist. «Είναι απαραίτητο συνεπώς, ως αντάλλαγμα της διάθεσης των προσωπικών δεδομένων τους, οι καταναλωτές να διαβεβαιώνονται ότι τα δεδομένα τους θα είναι προστατευμένα και ότι θα λάβουν πίσω κάτι πολύτιμο ως ανταμοιβή. Αυτή είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εταιρίες καταναλωτικών προϊόντων».
Οι 10 μεγαλύτερες εταιρίες καταναλωτών προϊόντων 2013
Θέση (βάσει καθαρών πωλήσεων) | Εταιρία | Χώρα | Κλάδος | Καθαρές πωλήσεις (US$mil) 2013 | Αύξηση καθαρών πωλήσεων 2013* |
1 | Samsung Electronics Co., Ltd. | Νότια Κορέα | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 210.397 | 13,7% |
2 | Apple Inc. | Η.Π.Α. | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 170.910 | 9,2% |
3 | Nestlé S.A.¹ | Ελβετία | Τρόφιμα, Ποτά & Είδη καπνιστού | 99.485 | 2,7% |
4 | The Procter & Gamble Company | Η.Π.Α. | Προσωπικά & Οικιακά Είδη | 83.062 | -1,3% |
5 | Sony Corporation | Ιαπωνία | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 66.756 | 17,4% |
6 | PepsiCo, Inc. | Η.Π.Α. | Τρόφιμα, Ποτά & Είδη καπνιστού | 66.415 | 1,4% |
7 | Unilever Group | Ολλανδία & Ηνωμένο Βασίλειο | Προσωπικά & Οικιακά Είδη | 66.143 | -3,0% |
8 | LG Electronics Inc. | Νότια Κορέα | Ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης | 53.489 | 14,1% |
9 | The Coca-Cola Company | Η.Π.Α. | Τρόφιμα, Ποτά & Είδη καπνιστού | 46.854 | -2,4% |
10 | JBS S.A. | Βραζιλία | Τρόφιμα, Ποτά & Είδη καπνιστού | 43.306 | 22,7% |
| | | | | |
| | |
Πηγή: Δημοσιευμένα στοιχεία εταιριών