Το Μπαϊρόιτ αγαπά τη σαπουνόπερα

Τελικά, είναι μάλλον αδύνατον να υπάρξει Φεστιβάλ στο Μπαϊρόιτ χωρίς την καθιερωμένη

Τελικά, είναι μάλλον αδύνατον να υπάρξει Φεστιβάλ στο Μπαϊρόιτ χωρίς την καθιερωμένη –από τα πράγματα –ετήσια διαμάχη της οικογένειας Βάγκνερ. Εναν περίπου μήνα πριν από την έναρξη των εφετινών εκδηλώσεων η ανοιχτή διαμάχη ανάμεσα στις δύο ετεροθαλείς αδελφές, δισέγγονες του συνθέτη, την 70χρονη Εύα Βάγκνερ Πασκιέ και την 37χρονη Καταρίνα Βάγκνερ οι οποίες συνδιευθύνουν τη διοργάνωση από το 2008 (από τότε, δηλαδή, που πέθανε ο πατέρας τους Βόλφγκανγκ, ο οποίος κρατούσε το «τιμόνι» του Μπαϊρόιτ για περισσότερο από μισό αιώνα και δη με σιδερένιο χέρι) απασχολεί έντονα τον γερμανικό αλλά και τον διεθνή Τύπο.
Τι ακριβώς συμβαίνει; Τον χειμώνα του 2014 η Εύα Βάγκνερ ανακοίνωσε επισήμως ότι πρόκειται να αποχωρήσει από τη διεύθυνση του Φεστιβάλ μετά την ολοκλήρωση της διοργάνωσης του 2015. Λεπτομέρειες δεν έγιναν γνωστές, κάποιοι ωστόσο απέδωσαν την εξέλιξη αυτή σε προσωπική απόφάση η οποία πιθανώς σχετίζεται με το γεγονός ότι πλέον συμπλήρωσε τα 70 της χρόνια.
Στις αρχές Ιουνίου 2015, ωστόσο, και ενώ η αντίστροφη μέτρηση για το Φεστιβάλ, η έναρξη του οποίου θα γίνει περί τα τέλη Ιουλίου, έχει αρχίσει, η ίδια ενημερώθηκε μέσω του δικηγόρου της ότι της απαγορεύεται κάθε ανάμειξη στη διοίκηση αλλά και το δικαίωμα να παρακολουθήσει τις πρόβες της εφετινής διοργάνωσης. Ολα αυτά, ελάχιστους μήνες προτού αποχωρήσει ούτως ή άλλως…
Η εξέλιξη αυτή έχει πυροδοτήσει έντονες αντιδράσεις. Πέραν αυτού έρχεται να διαλύσει και το φαινομενικά ήρεμο κλίμα μεταξύ των δύο ετεροθαλών αδελφών που «έβγαινε προς τα έξω» τα τελευταία επτά χρόνια. Κι αυτό γιατί προτού αναλάβουν από κοινού τη διεύθυνση και όσο ακόμη ζούσε ο πατέρας τους επί χρόνια βρίσκονταν σε ανοιχτή διαμάχη, με τον Βόλφγκανγκ Βάγκνερ να υποστηρίζει ανοιχτά τη μικρότερη κόρη του έχοντας επί της ουσίας αποξενωθεί από τη μεγαλύτερη.
Φήμες στο παρασκήνιο

Η σχετική επιστολή απαγόρευσης οποιασδήποτε συμμετοχής της Εύα Βάγκνερ στην εφετινή διοργάνωση απεστάλη στον δικηγόρο της με τις υπογραφές των μελών του διοικητικού συμβουλίου της διοργάνωσης, η οποία ως γνωστόν αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά και κοινωνικά γεγονότα στην Γερμανία, με την καγκελάριο Μέρκελ να αποτελεί σταθερή παρουσία. Παρότι επισήμως τα μέλη του ΔΣ δεσμεύονται να μη μιλήσουν δημοσίως για το θέμα, αρκετοί βλέπουν πίσω από την εξέλιξη αυτή «δάκτυλο» του διάσημου αρχιμουσικού Κρίστιαν Τίλεμαν, ο οποίος τα τελευταία χρόνια ασκεί καθήκοντα άτυπου μουσικού διευθυντή στο Μπαϊρόιτ. (Το όνομά του «έπαιξε» προσφάτως ψηλά στη λίστα των υποψηφίων διαδόχων του σερ Σάιμον Ρατλ στη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Βερολίνου, ωστόσο η σχετική ψηφοφορία απέβη άκαρπη και θα επαναληφθεί σε έναν περίπου χρόνο.)
Την εφετινή χρονιά, ο Τίλεμαν θα διευθύνει τη νέα παραγωγή του βαγκνερικού αριστουργήματος «Τριστάνος και Ιζόλδη» σε σκηνοθεσία της Καταρίνα Βάγκνερ, με την οποία συνεργάζεται στενά. Προ ημερών η εφημερίδα «Suddeutsche Zeitung» επικαλέστηκε φήμες σύμφωνα με τις οποίες ο 57χρονος Τίλεμαν, γνωστός για τον δύσκολο χαρακτήρα του και τις ακραίες, ενίοτε, πολιτικές του απόψεις, φέρεται να δήλωσε ότι «δεν πρόκειται να σηκώσει την μπαγκέτα του όσο η Εύα Βάγκνερ βρίσκεται ακόμη στο Φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ». Ο ίδιος, ωστόσο, διέψευσε επισήμως τις φήμες αυτές. Παρ’ όλα αυτά ο δικηγόρος της Εύα Βάγκνερ δήλωσε μάλλον με νόημα ότι υπάρχουν πολλές ενδείξεις σύμφωνα με τις οποίες «ο Τίλεμαν θα είχε συμφέρον να κρατήσει την πελάτισσά μου μακριά από τις πρόβες».

Τα γεγονότα πάντως προκάλεσαν σοκ στον καλλιτεχνικό κόσμο. Ο βετεράνος αρχιμουσικός (και πιανίστας) Ντάνιελ Μπαρενμπόιμ υπερασπίστηκε την Εύα Βάγκνερ λέγοντας πως μια τέτοια αντιμετώπιση είναι «εξευτελιστική και απάνθρωπη» ενώ η εξαδέλφη της Νίκη Βάγκνερ (η οποία τα 2008 είχε διεκδικήσει επίσης τη διεύθυνση του Βάγκνερ χάνοντας, όμως, από τις δύο εξαδέλφες της) εν προκειμένω της σύστησε να αντιδράσει νομικά. Απ’ ό,τι φαίνεται, έχουμε πολλά να δούμε ως την έναρξη του Φεστιβάλ στις 25 Ιουλίου…

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.