Μπαρ στο Φολί Μπερζέρ – Η πρώτη εκδοχή

Η πρώτη εκδοχή του πίνακα «Μπαρ στο Φολί Μπερζέρ» ("Le Bar aux Folies-Bergere") του Εντουάρ Μανέ βγαίνει σε δημοπρασία από τον οίκο Σόθμπις του Λονδίνου στις 24 Ιουνίου. Ο πίνακας του 1881 αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα γαλλικού εξπρεσιονισμού και αναμένεται να αγγίξει τα 15 με 20 εκατομμύρια λίρες.

Η πρώτη εκδοχή του πίνακα «Μπαρ στο Φολί Μπερζέρ» («Le Bar aux Folies-Bergere») του Εντουάρ Μανέ βγαίνει σε δημοπρασία από τον οίκο Σόθμπις του Λονδίνου στις 24 Ιουνίου. Ο πίνακας του 1881 αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα γαλλικού εξπρεσιονισμού και αναμένεται να αγγίξει τα 15 με 20 εκατομμύρια λίρες.
«Πρόκειται για ένα από τα πιο διάσημα θέματα του Μανέ και μια απόλυτα κλασική ιμπρεσιονιστική εικόνα της Παρισινής νυχτερινής ζωής», δηλώνει ο Φίλιπ Χουκ, ειδικός στην μοντέρνα και την τέχνη του ιμπρεσιονισμού.
Ο συγκεκριμένος πίνακας είναι η πρώτη απεικόνιση μιας σκηνής που ο Μανέ επανέλαβε και αργότερα. Η δεύτερη, πιο εκτεταμένη εκδοχή του βρίσκεται στην γκαλερί Courtauld του Λονδίνου. Ο πίνακας που θα βγει σε δημοπρασία, ξεχωρίζει, σύμφωνα με τον Χουκ για τον «θαυμάσιο αυθορμητισμό» που κρύβουν οι πινελιές του.
Η δεύτερη και πιο διάσημη εκδοχή είναι ο τελευταίος μεγάλος πίνακας του Μανέ. Αποτελεί την απόδοση του εσωτερικού ενός από τα πιο γνωστά καμπαρέ του Παρισιού, του Φολί-Μπερζέρ. Το καμπαρέ άνοιξε τις πόρτες του το 1869 και η ατμόσφαιρα που επικρατούσε χαρακτηρίζεται ως «καθαρή χαρά». Η σερβιτόρα που απεικονίζεται στο κέντρο της σύνθεσης έχει μια μελαγχολία που ξεχωρίζει μέσα στην ευθυμία του χώρου.
Ο Μανέ αρχικά, έκανε ορισμένα σκίτσα πριν προχωρήσει στην τελική απόδοση του έργου στο στούντιο του. Εκεί, δημιούργησε ένα μπαρ και κάλεσε μια πραγματική σερβιτόρα του καμπαρέ, την Σουζόν, να ποζάρει ως μοντέλο. Ο πίνακας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1882 στην έκθεση καλών τεχνών του Παρισιού. Λέγεται ότι ο Μανέ για να φτιάξει την δεύτερη εκδοχή ζωγράφισε ξανά την πρώτη και έκανε πάνω τις αλλαγές.
Ο πίνακας του 1881 πωλήθηκε για τελευταία φορά σε δημοπρασία το 1994 για 4.4 εκατομμύρια λίρες. Τα τελευταία χρόνια, οι τιμές των έργων τέχνης έχουν ανέβει αισθητά καθώς υπάρχει πληθώρα αγοραστών από την Ρωσία, την Κίνα και την Μέση Ανατολή.
«Κάθε νέα γενιά συλλεκτών γοητεύεται από τον ιμπρεσιονισμό με έναν μαγικό τρόπο», δηλώνει ο Χουκ.
O Μανέ άρχισε να εμπνέεται και να δημιουργεί πίνακες από τα μπαρ και τα καφέ του Παρισιού την δεκαετία του 1870.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.