Τεράστια απήχηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του Ιράν έχει η φωτογραφία ενός γκράφιτι που εμφανίστηκε στους δρόμους της Τεχεράνης και, με αφορμή το Μουντιάλ της Βραζιλίας, ασκούσε κριτική για τη θέση της γυναίκας στο θεοκρατικό καθεστώς. Το γκράφιτι, που έφερε την υπογραφή «Black Hand», επιχρωματίστηκε με κόκκινη μπογιά μετά από δύο εβδομάδες παραμονής στον τοίχο και καταστράφηκε. Αλλά η εικόνα του είχε ήδη κατακλύσει εκατομμύρια υπολογιστές και κινητά τηλέφωνα, ενώ τις τελευταίες μέρες κάνει το γύρο του κόσμου.
Δείχνει μία θυμωμένη Ιρανή ντυμένη με τα χρώματα της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της χώρας, να υψώνει «κάτι» που μοιάζει με το τρόπαιο του Παγκοσμίου Κυπέλλου, αλλά στην πραγματικότητα είναι το σύμβολο της θέσης στην οποία έχει καταδικάσει, κατά τον δημιουργό, τις γυναίκες η ιρανική κοινωνία: ένα μπουκάλι υγρού απορρυπαντικού πιάτων !
«Η τέχνη του δρόμου είναι πάντα πολιτική. Ο χώρος της είναι ο δρόμος, άρα συνομιλεί με το λαό για όσα τον απασχολούν» δήλωσε στο βρετανικό BBC o «SOT», το ήμισυ του «διδύμου» καλλιτεχνών του γκράφιτι ICY and SOT, που κατάγονται από το Ιράν αλλά σήμερα ζουν στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.
«Το συγκεκριμένο γκράφιτι έδωσε την αφορμή να επανέλθουν στο προσκήνιο θεμελιώδη ζητήματα που απασχολούν τις σύγχρονες γυναίκες του Ιράν», υποστηρίζει χαρακτηριστικά μία Ιρανή μαθήτρια, η οποία τον τελευταίο καιρό «μοιράζει» τη ζωή της ανάμεσα στις Η.Π.Α και το Ιράν.
Το καθεστώς που εγκαθιδρύθηκε από την ισλαμική επανάσταση του 1979, παρά τις επαναλαμβανόμενες διαμαρτυρίες, απαγορεύει – μεταξύ άλλων -, στις γυναίκες να προσέρχονται στα γήπεδα, προκειμένου να παρακολουθούν ποδοσφαιρικούς αγώνες. Πρόκειται για ένα περιοριστικό μέτρο, το οποίο τα τελευταία δύο χρόνια έχει επεκταθεί και στους αγώνες του βόλεϊ. Ωστόσο οι Ιρανές παρακολουθούν όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και μπορούν να κάνουν τα περισσότερα επαγγέλματα.
Κάποιοι εικάζουν, ότι ο δημιουργός του γκράφιτι παρενέβη και το έβαψε με κόκκινη μπογιά, για να προσδώσει περαιτέρω καλλιτεχνική διάσταση στο έργο – ίσως μια αναφορά στο χρώμα του αίματος. Ωστόσο, η επικρατέστερη άποψη είναι ότι αστυνομικοί, Φρουροί της Επανάστασης ή κάποιοι δημόσιοι υπάλληλοι προέβησαν σε αυτή την ενέργεια, καθώς στο Ιράν (όπως, εξάλλου, στα περισσότερα κράτη του κόσμου) η τέχνη του γκράφιτι είναι παράνομη.