«Σάντουιτς νο 178: «ο κόσμος κουτσομπολεύει» –Ψητό τυρί και αχλάδι σε ελιόψωμο». «Σάντουιτς Νο 179: «Οχι το βραστό της μαμάς σου» –Με πικάντικο γαλλικό ντιπ». «Σάντουιτς Νο 180: «Wanderlust» –Ζαμπόν και ανανάς σε κουλούρι πρέτσελ» κ.ο.κ. Τελικώς, το περιβόητο μπλογκ «300 σάντουιτς –Ο δρόμος για την καρδιά του περνάει από το στομάχι του», το οποίο δημιούργησε η Στέφανι Σμιθ, δημοσιογράφος της «New York Post», για να «μπορέσει να φορέσει το πολυπόθητο δαχτυλίδι αρραβώνων» (στην πραγματικότητα για να προκαλέσει σούσουρο στο Διαδίκτυο και να κλείσει συμβόλαιο με εκδοτικό οίκο), είναι λίαν ενδεικτικό της νεοαφιχθείσης ρετρό τάσης στα αμερικανικά media.
Οσο αδίστακτη μπιζνεσγούμαν και αν είσαι, όσα πτώματα και αν έχεις ποδοπατήσει στο οργανόγραμμα της εταιρείας, όσο καπάτσα και αν φαίνεσαι στη μεταμεσονύκτια τηλεδιάσκεψη, στο τέλος της ημέρας θα πρέπει να έχεις ψήσει λαχταριστά κουλουράκια και να έχεις αερίσει τα χειμωνιάτικα από τη ναφθαλίνη. Αλλως ειπείν, οφείλεις να μοιάζεις σαν να έχεις ξεπηδήσει από αμερικανική διαφήμιση της δεκαετίας του ’50.
Οσο και αν το απόλυτο φεμινιστικό icon της νέας χιλιετίας, η γενική διευθύντρια του Facebook, Σέριλ Σάντμπεργκ, συνεχίζει να κάνει θραύση με το «Lean in: Women, Work and the Will to Lead» (αυτή την εβδομάδα είχε καταλάβει την τρίτη θέση στη λίστα με τα μπεστ σέλερ των «Νew York Times»), παροτρύνοντας τις γυναίκες να καλύψουν αυτό το «κενό φιλοδοξίας» που κυοφορούν από την ώρα που γεννιούνται, κάποιες ανθίστανται. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει προκαλέσει το βιβλίο της Μελίσα Γκόργκα, σταρ του τηλεριάλιτι «The Real Housewives of New Jersey», με τον αρκετά εύγλωττο τίτλο «The Secrets of my Ηot and Ηappy Μarriage» («Τα μυστικά του «καυτού» και ευτυχισμένου γάμου μου»). Η Γκόργκα, μητέρα τριών τέκνων, με υπερβολικές καμπύλες, δηλώνει πεπεισμένη ότι για να πετύχει ο γάμος οφείλεις να «ενδίδεις» όπου και όποτε εκείνος το ζητάει (αρκετοί θα σπεύσουν να την κατηγορήσουν ότι, μεταξύ της ακατάσχετης μπουρδολογίας, προωθεί και τον βιασμό μέσα στον γάμο). Οσο και αν όλο αυτό ακούγεται σαν ένα εξαιρετικά κακόγουστο αστείο, ένας μεγάλος αμερικανικός εκδοτικός οίκος (Macmillan) δέχθηκε να του βάλει εξώφυλλο και οπισθόφυλλο και να το τοποθετήσει επάνω σε ράφια βιβλιοπωλείων.
«Παρά την «άδραξε τη φιλοδοξία σου» συσπείρωση και τα γυάλινα ταβάνια που επιτέλους οι γυναίκες καταφέρνουν να σπάσουν, δεν φαίνεται να έχουμε ξεφύγει από παραχωμένες αντιλήψεις που θέλουν τις γυναίκες πρωτίστως τέλειες συζύγους» σημείωνε εσχάτως η Σάρα Τζέιν Στράτφορντ στον βρετανικό «Guardian». Και τέλειες μητέρες, βεβαίως. Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμη και στη Βρετανία υπάρχουν πετυχημένες αυτοαπασχολούμενες που έχουν επιλέξει να αυτοπροσδιορίζονται ως «mumpreneurs» –εκ των «mum» (μαμά) και «entrepreneur» (επιχειρηματίας). Υπάρχει και ομώνυμο μπλογκ, ο όρος έχει εισχωρήσει στα βρετανικά λεξικά, ενώ πριν από λίγες ημέρες φιλοξενήθηκε στο Μπέρμιγχαμ η βράβευση των mumpreneurs αυτής της χρονιάς (σημειωτέον ότι οι υποψήφιες ήταν πάνω από 2.000). Οι ίδιες δεν θεωρούν τον τίτλο «συγκαταβατικό», επιμένουν ότι το να στήνεις, για παράδειγμα, τη δική σου επιχείρηση στο ίδιο τραπέζι κουζίνας που σερβίρεις πρωινό για τρία παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι ένας άθλος. Εδώ που τα λέμε είναι, αλλά γιατί όλο αυτό χρήζει ειδικής ταξινόμησης και επιβράβευσης; Πάλι καλά που στην Ελλάδα της κρίσης δεν έχουμε τέτοια θέματα (τα κοινωνικά μοντέλα έχουν τόσο πολύ τιναχτεί στον αέρα, που ο άνεργος μπαμπάς ανταλλάσσει μέσω Skype συνταγές για τορτίγια, περιμένοντας τη μαμά να γυρίσει από το γραφείο).
Κάποιοι, πάντως, θα σπεύσουν να βρουν δραστικά αντίδοτα σε όλη αυτή την καταναγκαστική στροφή που θυμίζει εκείνα τα παλιά τεστ «Είσθε τελεία σύζυγος;» στον ελληνικό περιοδικό Τύπο της δεκαετίας του ’30 (συχνά, δίπλα σε γλαφυρές αγγελίες γιατρών με ειδίκευση στη σύφιλη). Μια 30χρονη αμερικανίδα δημοσιογράφος, η Στέισι Μπρουκ, αποφάσισε να πολεμήσει το προναφερθέν μπλογκ με τα 300 εξεζητημένα γκουρμέ σάντουιτς (που πάλευαν, φέτα φέτα, να κερδίσουν την καρδιά του) με ένα άκρως ανταγωνιστικό, τιτλοφορούμενο «Παραγγέλνοντας 300 σάντουιτς». Οπως θα εξηγήσει, πρόκειται για την ολόδική της ιδέα να κερδίσει «την καρδιά ενός άνδρα καταβάλλοντας όσο το δυνατόν λιγότερη προσπάθεια γίνεται».
*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2013
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ