Μία νέα εποχή ξεκινά για την AEGEAN AIRLINES, μετά την έγκριση της εξαγοράς της Olympic Air από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Η εταιρεία, η μετοχή της οποίας έχει επιστρέψει στα προ μνημονίου επίπεδα, πέτυχε το μεγάλο στοίχημα της εξαγοράς της θυγατρικής της MIG και καλείται πλέον να εκτελέσει το φιλόδοξο σχέδιο της επέκτασης του πτητικού έργου και της διοικητικής συγχώνευσης των δύο αερογραμμών.
Η AEGEAN έχει θέσει ως στόχο τον διπλασιασμό των προορισμών της ως το 2017, καθώς θα μπορεί να αποδεσμεύσει τη χωρητικότητα του στόλου της από το εσωτερικό και να τη διοχετεύσει προς το εξωτερικό, κρατώντας τα ελικοφόρα της Olympic Air και ορισμένα Airbus εντός Ελλάδας.
Η εξαγορά δίνει επίσης στην AEGEAN τα πρώτα ικανά μεγέθη προκειμένου να εισέλθει ισχυρότερα στον διεθνή ανταγωνισμό, ο οποίος χορεύει τον χορό των συγχωνεύσεων στην Ευρώπη και «στραγγαλίζει» ιστορικές εταιρείες όπως η Alitalia, ενώ εντείνεται ακόμη περισσότερο από τις βαθύπλουτες αερογραμμές του Περσικού Κόλπου και τη γιγαντωμένη πια Turkish Airlines.
Ποσοτικοί στόχοι της εξαγοράς είναι η αύξηση του στόλου σε 60 έως 70 αεροσκάφη σε βάθος δεκαετίας, η δημιουργία έως και δέκα βάσεων στην Ελλάδα και η αύξηση κατά 100% των προορισμών εξωτερικού.
Οι συνέργειες της εξαγοράς θα φτάσουν έως και τα 35 εκατ. ευρώ σε ορίζοντα 18 μηνών και θα μειώσουν το κόστος ανά μονάδα της εταιρείας. Αυτές θα προέλθουν από τη βέλτιστη αξιοποίηση του στόλου, την καλύτερη χρησιμοποίηση των ανθρώπινων πόρων, τις οικονομίες κλίμακας σε εγκαταστάσεις, υποδομές και κτίρια και τη συνάθροιση της ζήτησης σε προμηθευτές.
Σε δεύτερο επίπεδο οι θεμελιώδεις οικονομίες κλίμακας θα έρθουν στο πτητικό δίκτυο, καθώς η βελτίωση της συνδεσιμότητας των νησιών με την πρωτεύουσα θα τροφοδοτεί καλύτερα τις τουριστικές ροές που θα φτάνουν στο «Ελ. Βενιζέλος». Κοινώς, σύμφωνα με την εταιρεία, αυτή η σύμπραξη θα αποτελέσει μέγα πλεονέκτημα για τον τουρισμό και για αυτόν τον λόγο χαιρετήθηκε από το αρμόδιο υπουργείο.
Οπως διαπιστώνουν αναλυτές της αγοράς, το επόμενο στοίχημα της AEGEAN θα είναι να βγει εντονότερα στον διεθνή ανταγωνισμό, αναζητώντας νέες συνδέσεις και δημιουργώντας ισχυρότερους πτητικούς κόμβους στην Ελλάδα για το εξωτερικό.
Επίσης, συμπεραίνουν ότι η εταιρεία θα εμπλακεί ακόμη περισσότερο στον Τουρισμό, καβαλώντας το κύμα των αναδυόμενων αγορών, κάτι που ήδη κάνει εντατικά τη θερινή περίοδο, ενώ εξηγούν ότι η Κομισιόν κατάλαβε αυτό που δείχνουν οι αριθμοί. Δηλαδή, τη ραγδαία συρρίκνωση της εσωτερικής αγοράς σε επίπεδα χαμηλότερα των 240 εκατ. ευρώ ή αλλιώς λιγότερο από το 6% του τζίρου των αερογραμμών από και προς Ελλάδα, που θα οδηγούσε την Olympic Air με μαθηματική ακρίβεια στον επιχειρηματικό «θάνατο».
Η AEGEAN σημειώνει ότι οι τιμές της στα εισιτήρια εσωτερικού έχουν μειωθεί κατά 30% τα τελευταία τρία χρόνια, παρά την αύξηση του πετρελαίου κατά 70%, ενώ έχει δεσμευθεί για χαμηλούς ναύλους στην Κομισιόν. Ηδη, στα συστήματα κρατήσεων «τρέχουν» πολύ χαμηλές τιμές, αφού η εταιρεία ρισκάρει περισσότερο με την προσφορά και τη ζήτηση, ενώ έχει υιοθετήσει μοντέλα των low cost αεροπορικών με νέους, φθηνότερους και πιο ευέλικτους τύπους κομίστρου.
Από την άλλη, η MIG απαλλάσσεται από μία δραστηριότητα η οποία της δημιούργησε μόνο ζημιές, αλλά και από το δυσχερέστατο σενάριο του «λουκέτου» στην Olympic Air, που θα προκαλούσε μεγάλες αντιδράσεις.
Παρά το ότι η Olympic Air είχε ξεκινήσει πολύ επιθετικά το 2009, ελπίζοντας ότι ο πόλεμος τιμών θα εξαντλήσει τον αντίπαλο, η συσσώρευση ζημιών (80 εκατ. ευρώ το 2010) έκανε τη διοίκηση του ομίλου να αλλάξει πορεία, καθώς η AEGEAN διέθετε τη ρευστότητα που χρειαζόταν για να στηρίξει το πτητικό της πρόγραμμα. Η πρώτη προσπάθεια συγχώνευσης απέτυχε και η Olympic οδηγήθηκε σε πρωτοφανή συρρίκνωση με την ελπίδα να συγκρατήσει τις απώλειες στα οικονομικά της. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Olympic Air «έγραψε» στο πρώτο εξάμηνο του 2013 ζημιές ύψους 12,1 εκατ. ευρώ, έναντι 21,6 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.
Η πώληση της Olympic Air φέρνει στα ταμεία της 72 εκατ. ευρώ και μεταβιβάζει δάνεια ύψους 117,8 εκατ. ευρώ στην AEGEAN, τα οποία συνδέονται με τις συμβάσεις χρηματοοικονομικής μίσθωσης των αεροσκαφών της.
Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 9 Οκτωβρίου 2013
HeliosPlus