Γιάννης Ράπτης: «Παρνασσός» της Μόδας…

Το όνομα του διδύμου προέρχεται από τα αρχικά των επωνύμων των δύο σχεδιαστών.

Το όνομα του διδύμου προέρχεται από τα αρχικά των επωνύμων των δύο σχεδιαστών. Ο 34χρονος Δημήτρης Μαστρόκαλος και ο 33χρονος Γιάννης Ράπτης αποτελούν τους Mi-Ro οι οποίοι εδώ και αρκετά πλέον χρόνια έχουν κατακτήσει σημαντική θέση στον χώρο της ελληνικής μόδας. Δείγματα της δουλειάς τους έχουν ωστόσο παρουσιάσει και στο εξωτερικό –στην Εβδομάδα Υψηλής Ραπτικής της Ρώμης όπου παραμένουν μέλη για παράδειγμα –αλλά και στο Βελιγράδι και το Παρίσι ενώ έχουν εκπροσωπήσει τη χώρα μας και σε διεθνείς διαγωνισμούς. Παράλληλα, έχουν εργαστεί για τον κινηματογράφο και το θέατρο ενώ κατά καιρούς έχουν δώσει το «παρών» και σε φιλανθρωπικές εκδηλώσεις…
Σε λίγες ημέρες οι Mi-Ro παρουσιάζουν τη συλλογή τους για τον Χειμώνα 2013 – 2014 σε έναν χώρο μάλλον απρόσμενο: στην κεντρική αίθουσα του ιστορικού φιλολογικού συλλόγου « Παρνασσός» η οποία παραχωρείται για πρώτη φορά για τις ανάγκες μιας ανάλογης εκδήλωσης. Με αφορμή την επικείμενη παρουσίαση, ο Γιάννης Ράπτης μιλά για την απόφασή τους να δείξουν τη δουλειά τους στον συγκεκριμένο χώρο αλλά και για την ανάγκη να «ξαναζωντανέψει» το κέντρο της πρωτεύουσας…
Επιλέξαμε τον «Παρνασσό»…


«…γιατί ταιριάζει αισθητικά με τη συλλογή που θα παρουσιάσουμε. Το concept παραπέμπει στο Παρίσι των πρώτων μεταπολεμικών δεκαετιών, την εποχή δηλαδή που ο Υβ Σεν Λοράν άρχισε να παρουσιάζει τις πρώτες επιδείξεις του. Οταν αναζητούσαμε τον κατάλληλο χώρο σκεφτήκαμε και το Εθνικό Θέατρο όπου όμως οι διαδικασίες για την παραχώρηση ήταν πολύ σύνθετες. Στη συνέχεια είδαμε και τον «Παρνασσό» και αποφασίσαμε ότι ταιριάζει πολύ περισσότερο. Είναι ένας χώρος μαγικός, η «αύρα», η ατμόσφαιρα μας εντυπωσίασαν… Πρώτη φορά παραχωρείται η κεντρική αίθουσα σε ένα σόου μόδας και αισθανόμαστε μεγάλη τιμή και ευθύνη. Παράλληλα, θεωρούμε πως είναι πολύ σημαντικό να γίνονται πράγματα στο κέντρο της πόλης. Από αυτή την άποψη, η κίνησή μας να παρουσιάσουμε εκεί τη συλλογή έχει και έναν συμβολικό χαρακτήρα».
Το κέντρο της πρωτεύουσας…


«…σηματοδοτεί τον ρυθμό της κάθε χώρας. Στην περίπτωση της Αθήνας, με όλα αυτά που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, αισθανόμαστε ότι το κέντρο δεν υπάρχει. Και δεν μιλώ μόνο για την εμπορική πλευρά, αλλά και για την πολιτισμική. Δεν μπορείς πλέον να κάνεις ούτε μια απλή βόλτα όπως έκανες παλαιότερα. Υπάρχει φόβος, ανασφάλεια, άσε που δεν είσαι καν σίγουρος αν θα φτάσεις… Ολο και κάτι συμβαίνει κάθε μέρα που εμποδίζει την πρόσβαση. Από αυτή την άποψη θεωρούμε πως είναι ανάγκη να ξαναζωντανέψει η καρδιά της πόλης. Και δεν είναι μόνο δική μας εκτίμηση αυτό. Το συζητώ με πολλούς ανθρώπους, φίλους και γνωστούς, και όλοι συμφωνούν. Βγαίνεις έξω και βλέπεις κατεστραμμένα μαγαζιά, μια εικόνα εγκατάλειψης. Και εμείς οι ίδιοι είχαμε το ατελιέ στο Σύνταγμα και εδώ και έναν χρόνο έχουμε μετακομίσει στο Κολωνάκι».
Η συλλογή που θα παρουσιάσουμε…


«…είναι εμπνευσμένη από τις δεκαετίες του ’50 και του ’60 σε φόρμες και γραμμές. Τα βασικά χρώματα είναι εκρού-μαύρο, ενώ έχουμε επίσης χρησιμοποιήσει μπορντό, μπλε ελεκτρίκ, πράσινο κυπαρισσί. Παρουσιάζουμε ρούχα τόσο για γυναίκες όσο και για άνδρες. Ξεκινήσαμε κάνοντας έρευνα στην ιστορία της μόδας και μας άρεσε αυτή η περίοδος. Βρίσκουμε άλλωστε ότι επιστρέφει και στην έμπνευση και στο styling και στη φωτογραφία. Παρ’ όλο που οι δυο αυτές δεκαετίες είναι διαφορετικές μεταξύ τους, οι φόρμες των ρούχων δεν αλλάζουν και έτσι έχει ενδιαφέρον μια δημιουργική σύμπραξη των δύο. Η μόδα βέβαια κάνει κύκλους, δεν επιστρέφει ποτέ αυτούσια, παίρνει διαφορετική μορφή».
Η ελληνική μόδα…


«…είναι σαφώς υπαρκτή και εκπροσωπείται από αξιόλογους ανθρώπους. Κάποιοι έχουν παρουσία και στο εξωτερικό, σε πολύ συγκεκριμένες χώρες, βέβαια, αλλά η ουσία είναι ότι κάνουν πράγματα. Ωστόσο η προσπάθεια είναι προσωπική, δεν υπάρχει καμιά οργανωμένη βοήθεια από πλευράς του κράτους και η αλήθεια είναι ότι χρειάζεται πολύ μεγάλο κεφάλαιο για να μπεις στη διαδικασία. Παίζουν ρόλο πολλοί παράγοντες, είναι μια ολόκληρη βιομηχανία η οποία στην Ελλάδα δεν υφίσταται με τον τρόπο που υπάρχει σε άλλες χώρες, στην Ιταλία, στη Γαλλία ή ακόμη και στη Βραζιλία όπου οι Εβδομάδες Μόδας είναι επιχορηγούμενες από το κράτος, όπως άλλωστε και οι νέοι σχεδιαστές. Στη χώρα μας, δυστυχώς, δεν αξιολογείται ως βασικός παράγοντας της οικονομίας. Παλαιότερα ο Τσεκλένης με την Πειραϊκή Πατραϊκή είχε διαπρέψει παγκοσμίως. Κάτι τέτοιο δεν υπήρχε όμως πριν από 10 χρόνια, όταν ξεκινήσαμε εμείς. Δεν συνεχίστηκε γιατί απ’ ό,τι φαίνεται δεν υπήρχε αντίστοιχη βούληση. Στη Βόρεια Ελλάδα έβρισκες κάποτε σημαντικά εργοστάσια με συγκλονιστική παραγωγή. Τώρα όλα αυτά έχουν εξαφανιστεί».
Με τον συνεργάτη μου…


«…συναντηθήκαμε εντελώς τυχαία, σε έναν κοινό μας φίλο σχεδιαστή. Εγώ ήμουν πελάτης, ο Δημήτρης εργαζόταν εκεί ως βοηθός. Ημαστε φοιτητές ακόμη τότε, σπουδάζαμε σε ιδιωτικές σχολές στην Αθήνα. Ουσιαστικά αναπτύχθηκε μια φιλία μεταξύ μας και αυτή η φιλία εξελίχθηκε σε συνεργασία. Εχουμε κοινή αισθητική με τον Δημήτρη. Ο καθένας ξέρει τα όρια του άλλου, όπως άλλωστε και τα δυνατά του σημεία και αυτά είναι πολύ βασικά πράγματα σε μια συνεργασία όπου οι ισορροπίες είναι πολύ λεπτές και κανείς οφείλει να γνωρίζει πότε να κάνει πίσω».
Οι νεαροί Ελληνες…


«…θεωρώ πως έχουν γούστο στο ντύσιμό τους. Και τα κορίτσια αλλά και τα αγόρια. Ενδεχομένως τα κορίτσια έχουν περισσότερες επιλογές αλλά και τα αγόρια σήμερα ενδιαφέρονται πολύ για την εξωτερική τους εμφάνιση. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς κοστουμαρισμένος και φιρμάτος για να είναι καλοντυμένος. Πολλές φορές ένα τζιν, ένα ωραίο t-shirt και αθλητικά παπούτσια είναι αρκετά. Αν κρίνω από εμάς, θα έλεγα πως δείχνουν εμπιστοσύνη στους έλληνες σχεδιαστές. Δεν έχω την αίσθηση ότι απευθυνόμαστε σε συγκεκριμένες ηλικίες. Κυριαρχεί βέβαια η γνωστή κατηγορία 25-45, χωρίς όμως να αποκλείονται διαφοροποιήσεις προς τα κάτω ή προς τα πάνω».
Η κρίση…


«…επιβάλλει την αναδιαμόρφωση των πραγμάτων και όλοι αναζητούν δικλίδες ασφαλείας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προχωρήσαμε και εμείς σε μια πιο οικονομική σειρά prêt a porter προκειμένου να έχει τη δυνατότητα κάποιος να αγοράσει κάτι καλό σε πιο συμφέρουσα τιμή. Αυτή η σειρά άρχισε το καλοκαίρι του ’13 και τώρα τον χειμώνα έρχεται η δεύτερη. Αυτή τη σειρά την έχουμε ανοίξει και στη χονδρική πώληση και μπορεί κανείς να τη βρει σε διάφορα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα».

πότε & πού:
Η συλλογή των Mi-Ro για τον Χειμώνα 2013-2014 θα παρουσιαστεί στον «Παρνασσό» (πλ. Καρύτση 8) στις 9 Οκτωβρίου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.