Θαλάσσιος κόμβος σύντομα ο Βόρειος Πόλος

Μια ακόμη έρευνα έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο εκείνων που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια και δείχνουν ότι οι πάγοι στις πολικές περιοχές της Γης λιώνουν με ταχύ ρυθμό. Η νέα έρευνα αναφέρει ότι μέχρι το 2050 το στρώμα θαλάσσιων πάγων στο Βόρειο Πόλο θα «αδυνατίσει» τόσο πολύ ώστε θα μπορούν τα μεγάλα πλοία να κινούνται εκεί άνετα. Αυτό θα έχει και κάποιες θετικές επιπτώσεις αφού η χρήση των θαλάσσιων διαδρομών του Βόρειου Πόλου θα συντομεύει σημαντικά τα ταξίδια των εμπορικών πλοίων και των τάνκερ.

Μια ακόμη έρευνα έρχεται να προστεθεί στον μακρύ κατάλογο εκείνων που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια και δείχνουν ότι οι πάγοι στις πολικές περιοχές της Γης λιώνουν με ταχύ ρυθμό. Η νέα έρευνα αναφέρει ότι μέχρι το 2050 το στρώμα θαλάσσιων πάγων στο Βόρειο Πόλο θα «αδυνατίσει» τόσο πολύ ώστε θα μπορούν τα μεγάλα πλοία να κινούνται εκεί άνετα. Αυτό θα έχει και κάποιες θετικές επιπτώσεις αφού η χρήση των θαλάσσιων διαδρομών του Βόρειου Πόλου θα συντομεύει σημαντικά τα ταξίδια των εμπορικών πλοίων και των τάνκερ.

Η νέα εμπορική οδός

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι τα επόμενα χρόνια το στρώμα πάγου θα έχει αδυνατίσει αρκετά ώστε τα παγοθραυστικά να μπορούν να ανοίγουν διαδρόμους ανάμεσα στον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό Ωκεανό για να περνούν από εκεί τα πλοία. Εκτιμούν ότι στα μέσα του αιώνα οι πάγοι θα έχουν λιώσει σε ποσοστό τέτοιο ώστε να μην χρειάζονται πλέον τα παγοθραυστικά ως μόνιμη συνοδεία για τα εμπορικά πλοία.

«Κανείς δεν μιλούσε μέχρι σήμερα για ναυσιπλοΐα στον Βόρειο Πόλο. Πρόκειται για μια αναπάντεχη πιθανότητα» αναφέρει ο Λώρενς Σμιθ, καθηγητής του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

Η μελέτη

Οι ερευνητές κατέληξαν στα συμπεράσματά τους μελετώντας κλιματικές προσομοιώσεις που αφορούν την περίοδο 2040-2059. Στη συνέχεια χρησιμοποίησαν ένα λογισμικό για να μελετήσουν πιθανές διαδρομές ναυσιπλοΐας στην Αρκτική τόσο στο κοντινό όσο και το απώτερο μέλλον. Οπως αναφέρουν στα μέσα του αιώνα ένα πλοίο θα μπορεί να ξεκινά από ένα λιμάνι της Ρωσίας και να περάσει το Βόρειο Πόλο χωρίς τη βοήθεια παγοθραυστικών. Η διαδρομή αυτή θα είναι κατά 40% συντομότερη από εκείνη που ακολουθούν σήμερα τα πλοία για να περάσουν στον Ατλαντικό Ωκεανό από τη διώρυγα του Σουέζ.

Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «PNAS».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.