Εσοδα άνω του ενός δις ευρώ θα μπορούσε να προσδώσει στην ελληνική οικονομία η πλήρης εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου για το home-porting (λιμένες επιβίβασης/αποβίβασης) των εταιρειών κρουαζιέρας. Την ίδια ώρα οι τομείς της κρουαζιέρας και του γιότινγκ συνδυαστικά, έχουν τη δυναμικότητα να δημιουργήσουν πάνω από 40.000 νέες θέσεις εργασίας σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που παρουσιάστηκε από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Το Posidonia Sea Tourism Forum, που θα λάβει χώρα στην Αθήνα από τις 28 έως και τις 29 Μαΐου, έχει ήδη προσελκύσει το έντονο ενδιαφέρον μεγάλων διεθνών εταιρειών κρουαζιέρας και γιότινγκ. Οι εταιρείες αυτές πρόκειται να διεκδικήσουν την προσοχή των τοπικών φορέων λήψης αποφάσεων του κλάδου που θα συναντηθούν στην ελληνική πρωτεύουσα για δύο ημέρες συζητήσεων και ανταλλαγής απόψεων σχετικά με την πρόκληση της ανάπτυξης του τομέα στην Ελλάδα, την Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα.
Μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας όπως οι Royal Caribbean, Carnival, MSC Cruises, Silversea, Costa Crociere, Paul Gauguin Cruises και Louis Cruises έχουν ήδη δηλώσει το παρόν στο φετινό Posidonia Sea Tourism Forum, το οποίο τελεί πλέον υπό την υποστήριξη του Διεθνούς Συμβουλίου Εταιρειών Κρουαζιέρας CLIA – Europe και του Συνδέσμου Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας MedCruise.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της MSC Cruises Πιερφραντσέσκο Βάγκο, αντιπρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας και ομιλητή στο 1ο Posidonia Sea Tourism Forum σε ευρωπαϊκό επίπεδο «η βιομηχανία μας εξακολουθεί να παρουσιάζει εντυπωσιακά οικονομικά αποτελέσματα. Για το 2011 και μόνο παρήχθησαν προϊόντα και υπηρεσίες αξίας 36,7 δις. ευρώ, πάνω από έξι εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας, 3,5 δις. ευρώ δαπανήθηκαν από τους επιβάτες και τα πληρώματα κατά τη διάρκεια επισκέψεων στις 250 πόλεις – λιμένες που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Επιπροσθέτως σημαντικό είναι το γεγονός ότι δημιουργήθηκαν περισσότερες από 315.000 θέσεις εργασίας ανά την Ευρώπη. Λαμβάνοντας υπόψη τα συνεχώς αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας σε άλλους τομείς, αυτό και μόνο συνιστά ένα άκρως αξιοσημείωτο αποτέλεσμα».
Η ραγδαία ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην περιοχή μας αποδεικνύεται περαιτέρω από την άφιξη νέων εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων της FTI Cruises το 2012, της Disney Cruises και της Paul Gauguin Cruises μέσα στο 2013, καθώς επίσης και από την παρουσία νέων πλοίων που θα πραγματοποιήσουν για πρώτη φορά φέτος δρομολόγια στη Μεσόγειο.
«Μολονότι η Ελλάδα διαθέτει μια μοναδική ακτογραμμή μήκους 16.000 χλμ., 1.200 νησιά και 4.800 νησίδες, καθώς και ένα ήπιο κλίμα, οι μεγάλες δυνατότητες των θησαυρών αυτών και η εν δυνάμει συνεισφορά τους στην εθνική οικονομία παραμένουν σε μεγάλο βαθμό ανεκμετάλλευτες λόγω της απουσίας ενός στρατηγικού πλαισίου για την προσέλκυση επενδύσεων, που θα ευνοήσουν την ανάπτυξη ποιοτικών και ολοκληρωμένων προϊόντων θαλάσσιου τουρισμού. Αυτό όμως φαίνεται ότι αλλάζει πλέον», ανέφερε ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Project Director των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε., διοργανωτών του Φόρουμ.
Στο φετινό Φόρουμ νέα προσθήκη αποτελεί η έκθεση που θα προσφέρει τη δυνατότητα στους προμηθευτές του κλάδου να παρουσιάσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Στους εκθέτες περιλαμβάνονται λιμένες, προορισμοί, ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρείες, πάροχοι τουριστικών υπηρεσιών, εταιρείες τεχνικής υποστήριξης, εκδότες του κλάδου, νέες τεχνολογίες, διαχειριστές και μεσίτες θαλαμηγών, ειδικοί στην εσωτερική διαμόρφωση θαλαμηγών και μαρίνων κ.ά.
Επενδύσεις σε μαρίνες
Την ίδια ώρα η άφιξη μεγάλων διεθνών επενδυτών στον τομέα των μαρινών, όπως η Camper & Nicholsons Marinas και D-Marine Investments Holding, σηματοδοτεί την έναρξη σημαντικών επενδύσεων σε ελληνικές μαρίνες. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γεώργιο Γράτσο, «ο κλάδος του γιότινγκ προσφέρει ήδη 40.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας στην ελληνική οικονομία. Η δημιουργία ενός περισσότερο φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος και η ανάπτυξη νέων μαρίνων ικανών να ελλιμενίζουν 10.000 περισσότερα σκάφη απ’ όσα φιλοξενούν επί του παρόντος, θα δημιουργούσαν επιπλέον 30.000 θέσεις εργασίας».
«Η πρόσφατη εισροή άμεσων ξένων επενδύσεων στις ελληνικές μαρίνες μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για την προσέλκυση περισσότερων επενδύσεων και συναλλάγματος στο εγγύς μέλλον, γεγονός το οποίο μπορεί να συντελέσει στην ανάπτυξη του ελληνικού κλάδου του yachting, δίνοντας ώθηση κατ’ αυτόν τον τρόπο σε μια αδρανή αγορά γεμάτη όμως δυνατότητες και προοπτικές», πρόσθεσε ο κ. Βώκος.
«Η πρόσφατη εισροή άμεσων ξένων επενδύσεων στις ελληνικές μαρίνες μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για την προσέλκυση περισσότερων επενδύσεων και συναλλάγματος στο εγγύς μέλλον, γεγονός το οποίο μπορεί να συντελέσει στην ανάπτυξη του ελληνικού κλάδου του yachting, δίνοντας ώθηση κατ’ αυτόν τον τρόπο σε μια αδρανή αγορά γεμάτη όμως δυνατότητες και προοπτικές», πρόσθεσε ο κ. Βώκος.
Ζωτικής σημασίας για την επιτυχία της Ελλάδας στην προσπάθειά της να ενισχύσει περαιτέρω όλες τις μορφές του θαλάσσιου τουρισμού, είναι η παράλληλη ανάπτυξη του τομέα στην Τουρκία, τη Μαύρη Θάλασσα και την Ανατολική Μεσόγειο. Η σημασία της ευρύτερης περιοχής για την παγκόσμια τουριστική βιομηχανία είναι καθοριστική για τη μακροπρόθεσμη και βιώσιμη ανάπτυξη στο μέλλον.
Το 2ο Posidonia Sea Tourism Forum, διοργανώνεται υπό την αιγίδα του υπουργείου Τουρισμού, του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, του Διεθνούς Συμβουλίου Εταιρειών Κρουαζιέρας CLIA –Europe, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, του Συνδέσμου Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MedCruise), της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, της Ένωσης Μαρίνων Ελλάδος, της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) και του Ελληνικού Συνδέσμου Μεσιτών και Εμπειρογνωμόνων Θαλαμηγών».