«Φουρτούνες» προκάλεσε η απόφαση της Blue Star Ferries να καταθέσει αίτηση στο τελευταίο – πριν από τις εκλογές – Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών για δρομολόγηση από τις αρχές Ιουλίου του νεότευκτου Blue Star Patmos στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη. Η NEL Lines αντέδρασε άμεσα ζητώντας να μην εγκριθεί το αίτημα, το οποίο τελικά μετατέθηκε να συζητηθεί στις 22 Ιουνίου, ενώ από την πλευρά της η Blue Star Ferries φέρεται αποφασισμένη να μην κάνει πίσω.

Φορείς της ακτοπλοΐας, εξηγώντας τη «φαγωμάρα» που ξέσπασε στην Ακτή Μιαούλη, υπενθυμίζουν ότι από το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου προκύπτει το 85% του ετήσιου τζίρου και έχοντας βγει από έναν δύσκολο χειμώνα οι εταιρείες προσπαθούν αυτή την περίοδο να «βγάλουν τα σπασμένα» σε μια προσπάθεια να μην αντιμετωπίσουν σοβαρό πρόβλημα επιβίωσης από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Το ΣΑΣ επέλεξε να παίξει τον ρόλο του Πόντιου Πιλάτου και κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίασης με εντάσεις αποφάσισε – κατά πλειοψηφία – να μην πάρει απόφαση για το θέμα (ένα πιστοποιητικό που έλειπε από τον φάκελο έδωσε την αναγκαία αιτιολογία) και το παρέπεμψε στην επόμενη συνεδρίαση της 22ας Ιουνίου. Υπενθυμίζεται ότι τυπικά τα αιτήματα δρομολόγησης κατατίθενται στις αρχές του έτους, ωστόσο είθισται να γίνεται εξαίρεση σε περίπτωση νεότευκτου πλοίου. Μετά την αντιπαράθεση για το μοίρασμα της πίτας του Βορειοανατολικού Αιγαίου, πάντως, και εφόσον δεν ληφθεί απόφαση ούτε στις 22 Ιουνίου, το Blue Star Patmos – που βρίσκεται ήδη εν πλω προς την Ελλάδα και καιρού επιτρέποντος θα «δέσει» στον Πειραιά στις 2 Ιουλίου – δεν αποκλείεται να απομείνει πρυμνοδετημένο στο λιμάνι επ’ αόριστον, με τα 80 μέλη του πληρώματός του εν αναμονή.

Πτώση του τζίρου

Στη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη δραστηριοποιούνται ήδη η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου (NEL Lines) και η Hellenic Seaways, ενώ δρομολόγια πραγματοποιεί και το φορτηγό-οχηματαγωγό «Πελαγίτης». Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της Ακτής Μιαούλη, το 2011 σε σχέση με το 2010 στο συγκεκριμένο δρομολόγιο υπήρξε μείωση κατά 5% στα δρομολόγια, κατά 2% στον αριθμό των επιβατών, κατά 10% στον αριθμό των οχημάτων, κατά 7% στον αριθμό των φορτηγών, ενώ ο τζίρος συνολικά μειώθηκε κατά 12%.

Ενδεικτικά ο τζίρος το πρώτο πεντάμηνο του έτους σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι μειώθηκε περίπου κατά 15%-20%, ενώ μόνο τον Μάιο η κίνηση μειώθηκε κατά 25% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρυσι.
Για τη γραμμή Πειραιάς – Χίος – Μυτιλήνη το πρώτο πεντάμηνο του 2012 σε σχέση με του 2011 τα δρομολόγια μειώθηκαν κατά 40%, οι επιβάτες κατά 11%, τα οχήματα κατά 17%, τα φορτηγά αυξήθηκαν κατά 9% και τα μεικτά έσοδα κατά 5%. Τα σημάδια για τη σεζόν είναι ήδη ανησυχητικά και οι ακτοπλόοι προβλέπουν ότι για τέταρτη χρονιά αναμένεται να μετρήσουν «ζημιές».

Τα πρώτα πυρά στη «ναυμαχία» για την πίτα του Βορειοανατολικού Αιγαίου έπεσαν από τη διοίκηση της NEL Lines με επιστολή προς τους αρμόδιους φορείς του υπουργείου Ανάπτυξης και με κοινοποίηση προς τον Πρωθυπουργό και τα κόμματα. Στην επιστολή της προς τη Διεύθυνση Θαλασσίων Συγκοινωνιών η εταιρεία δεν περιορίζεται να εκφράσει την αντίθεσή της στη δρομολόγηση του πλοίου. «Τυχόν πρόχειρη και άστοχη εισήγησή σας θα προκαλέσει το άνοιγμα των ασκών του Αιόλου για όλους και για όλα, ακόμη και για τους αιτούντες. Οι παρενέργειες μπορεί να έχουν δραματικές συνέπειες, που μπορεί να φτάσουν και σε διακοπή εκτέλεσης των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας στις άγονες γραμμές των νησιών μας, στις οποίες το κράτος είναι υπερήμερο με φοβερές και ανυπολόγιστες καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθωμάτων»!

Ακολούθησε και δεύτερη ανακοίνωση της NEL, στις 7 Ιουνίου, με τίτλο «Φημολογούμενο έγκλημα!», στην οποία κατηγορεί την Blue Star Ferries για μονοπώλιο στις γραμμές Κυκλάδων και Δωδεκανήσων, καθώς «κατάφερε να αποτρέψει και να αποτρέπει ακόμη και σήμερα τη δρομολόγηση άλλων συμβατικών πλοίων στα ανωτέρω νησιωτικά συμπλέγματα».

Τις κατηγορίες αυτές απορρίπτουν στελέχη της Blue Star Ferries, που αντιτείνουν: «Επειδή δραστηριοποιούνται ήδη δύο εταιρείες, δεν γίνεται να σταματήσουν η εξέλιξη και οι επενδύσεις». Φυσικά δεν παραλείπουν να προειδοποιήσουν κι αυτοί με τη σειρά τους το ΣΑΣ και το αρμόδιο υπουργείο: «Αν δεν δρομολογηθεί το Blue Star Patmos, θα έχει γενικότερα προβλήματα η ακτοπλοΐα».

Ανάγκες ή ζημιές

Στελέχη της NEL μιλώντας προς «Το Βήμα» παρατηρούν πάντως ότι είναι άλλο το δικαίωμα της κάθε εταιρείας να αιτηθεί τη δρομολόγηση νέου πλοίου και άλλο η ανάλυση των συνθηκών. Οπως λένε, οι συγκοινωνιακές ανάγκες καλύπτονται επαρκέστατα από τα υπάρχοντα πλοία, προσθέτοντας ότι τυχόν έγκριση του αιτήματος της Blue Star Ferries θα προκαλέσει κίνδυνο επιβίωσης και για τις δύο εταιρείες καθώς πρόκειται για μια ήδη ζημιογόνο γραμμή. Ενδεικτικά, σημειώνουν, πολλές ημέρες τονχειμώνα τα πλοία ταξίδευαν μόλις με 250-30 επιβάτες.Αντίστροφη εικόνα δίνουν πηγές της Blue Star Ferries. Η δρομολόγηση του νεότευκτου πλοίου, αναφέρουν, θα καλύψει τις μεγάλες συγκοινωνιακές ανάγκες που υπάρχουν από Πειραιά προς τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου και μάλιστα με ικανοποίηση της απαίτησης του επιβατικού κοινού για ποιοτικές παρεχόμενες υπηρεσίες. Αλλωστε, όπως εκτιμούν, εφέτος θα αυξηθεί η κίνηση προς Χίο – Μυτιλήνη σε σχέση με τις άλλες γραμμές. Προσθέτουν επιπλέον ότι το πλοίο θα έχει δυνατότητα να κάνει και δρομολόγια προς Θεσσαλονίκη ή Καβάλα λόγω της ταχύτητας που θα αναπτύσσει. Το Blue Star Patmos σχεδιαζόταν αρχικά, παραδέχονται, να καλύψει το δρομολόγιο του πλοίου «Διαγόρας» προς Δωδεκάνησα, ωστόσο οι συνθήκες άλλαξαν και έτσι αποφασίστηκε να μπει στη γραμμή Χίου – Μυτιλήνης.

Η ΝEL πάντως προετοιμάζει από τώρα την αντεπίθεσή της σε περίπτωση που δει το Blue Star Patmos να «δένει» σε Χίο – Μυτιλήνη. Τα στελέχη της, έχοντας ήδη ανά χείρας την έγκριση για τα δρομολόγια από 29 Ιουνίου ως 2 Σεπτεμβρίου, λένε ότι θα «ρίξουν» στη γραμμή το ταχύπλοο «Αίολος Κεντέρης».
Αργοσαρωνικός

«Αγονα» νησιά μία ώρα από τον Πειραιά

Τα νησιά του Αργοσαρωνικού, λόγω της εγγύτητας αλλά και των τακτικών συναλλαγών των μονίμων κατοίκων με τον Πειραιά, παρουσιάζουν, σύμφωνα με παράγοντες της ακτοπλοΐας, τη μικρότερη σε σύγκριση με τις άλλες γραμμές μείωση τζίρου για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Παρά ταύτα, τα πλοία λιγοστεύουν και τα δρομολόγια μειώνονται. Το πρόβλημα έθεσαν σε δραματικούς τόνους στο τελευταίο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών οι εκπρόσωποι του Πόρου και των Σπετσών, καθώς και του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, με αφορμή την απόσυρση από τη γραμμή άλλων δύο πλοίων της Hellenic Seaways. Το ταχύπλοο «Flying Cat 2» και το συμβατικό «Νεφέλη» βγήκαν από τη γραμμή λόγω πώλησης.

Ο πρόεδρος του Δικτύου κ. Ελευθέριος Κεχαγιόγλου μιλώντας στο «Βήμα» ανέφερε ότι μετά την αποχώρηση του ταχύπλοου δεν προβλέπεται αντικατάστασή του από άλλο ισοδύναμο σε χωρητικότητα σκάφος, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζουν άμεσα πρόβλημα νησιά όπως οι Σπέτσες, η Υδρα και ο Πόρος. Αυτή τη στιγμή συμβατικό πλοίο πηγαίνει μόνο ως τον Πόρο και καλοκαιριάτικα τα άλλα νησιά εξυπηρετούνται μόνο από ένα καταμαράν και τρία δελφίνια.

Αυτό σημαίνει ότι η διαθεσιμότητα των θέσεων σε σχέση με πέρυσι μειώνεται κατά 30%, με τον αντίκτυπο που έχει αυτό στις τουριστικές επιχειρήσεις. Στην Υδρα, για παράδειγμα, υπάρχουν 1.200 θέσεις πελατών σε καφετέριες και τα εισιτήρια που διατίθενται για το νησί δεν ξεπερνούν τα 200! Η πολιτεία «δημιουργεί άγονα νησιά μία ώρα μακρύτερα από τον Πειραιά» λέει ο κ. Κεχαγιόγλου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ