Ξεκινά το πρωί της Τετάρτης στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, θέμα που προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις τόσο από φορείς της αγοράς, που εκτιμούν ότι παραμένουν αρκετοί περιορισμοί στην αξιοποίησή του, όσο και από τους όμορους δήμους και κινήσεις πολιτών, που ζητούν τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου.
Το νομοσχέδιο αφορά επίσης το Πρόγραμμα «Ήλιος», την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2009/28/ΕΚ για την προώθηση χρήσης ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές και την ενσωμάτωση Οδηγίας για τα βιοκαύσιμα (2009/30/ΕΚ).
Η συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια θα γίνει σε τρεις συνεδριάσεις, σήμερα το πρωί στις 10 και τις 6 το απόγευμα και αύριο Πέμπτη στις 6 το απόγευμα.
Η ψήφιση του νομοσχεδίου στο σύνολο του, συνήθως γίνεται σε επόμενη συνεδρίαση η οποία είναι μία ολιγόλεπτη διαδικασία. Με βάση τη συνήθη κοινοβουλευτική πρακτική, αυτό μπορεί να γίνει στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας, αλλά σε κάθε περίπτωση το ακριβές χρονοδιάγραμμα θα αποφασισθεί κατά τη διάρκεια της συζήτησης.
Κατά την έναρξη της συζήτησης, ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου ανακοίνωσε έξι προσθήκες στο νομοσχέδιο.
Οι τέσσερις προσθήκες έγιναν στο άρθρο 2. Μία εξ αυτών προβλέπει, όπως είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου, την «οριακή αύξηση» στο συντελεστή δόμησης και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων στην παραλιακή ζώνη (του Αγ. Κοσμά). Ο υπουργός δεν αναφέρθησε σε λεπτομέρειες αυτή της αλλαγής.
Άλλες δύο προσθήκες έγιναν στο άρθρο 6.
Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, ο εισηγητής Γ. Χαραλαμπόπουλος, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι η αξιοποίηση του Ελληνικού θα συμβάλει στην ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,3% έως 0,5%, ενώ εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 16.000 θέσεις εργασίας την πρώτη περίοδο λειτουργίας του έργου.
Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Μ. Βαρβιτσιώτης είπε ότι στην περιοχή θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο επιχειρηματικό πάρκο, όπου θα κατασκευασθούν μεταξύ άλλων νοσοκομεία, κλινικές κ.τλ., ώστε να ενισχυθεί ο λεγόμενος ιατρτικός τουρισμός.
Ακόμα, είπε ότι δημιουργείται το μεγαλύτερο πάρκο και προσέθεσε ότι είναι σημαντικό το γεγονός ότι ο ιδιώτης επενδυτές θα αναλάβει το κόστος συντήρησης και διαχείρισης του έργου, σε αντίθεση με ό,τι συμβάνει με άλλα πάρκα, όπως για παράδειγμα το «Αντώνης Τρίτσης» στο Ίλιον, το οποίο όπως είπε παραμένει αναξιοποίητο.
Η ψήφιση του νομοσχεδίου στο σύνολο του, συνήθως γίνεται σε επόμενη συνεδρίαση η οποία είναι μία ολιγόλεπτη διαδικασία. Με βάση τη συνήθη κοινοβουλευτική πρακτική, αυτό μπορεί να γίνει στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας, αλλά σε κάθε περίπτωση το ακριβές χρονοδιάγραμμα θα αποφασισθεί κατά τη διάρκεια της συζήτησης.
Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι η διαγωνιστική διαδικασία για το Ελληνικό από το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, ενώ η προθεσμία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος πήρε παράταση για τις 17 Απριλίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ορισμένοι από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές εκφράζουν έντονες αντιρρήσεις για τους «περιορισμούς», που όπως λένε, υπάρχουν στην αξιοποίηση του χώρου του πρώην αεροδρομίου και της παράκτιας παραλιακής ζώνης του Αγ. Κοσμά.
Ενδεικτικά αναφέρουν ότι ο συντελεστής δόμησης (0,2) στο παραλιακό μέτωπο είναι πολύ χαμηλός, όπως άλλωστε και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων (10 μέτρα).
Αυτό δυσκολεύει πολύ την οικοδόμηση ορισμένων ακινήτων, καθώς το ελάχιστο ύψος σε μία τέτοια περίπτωση θα είναι περίπου 14 μέτρα.
Καθώς η συνολική επιφάνεια που μπορεί να οικοδομηθεί στην παράκτια ζώνη είναι 160.000 τετραγωνικά μέτρα, επισημαίνουν ότι μπορεί το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος να είναι για παράδειγμα 20 μέτρα, χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα, δηλαδή δεν θα κρύβεται η θέα προς τη θάλασσα, καθώς η περιοχή θα είναι αραιοδομημένη.
Τα μηνύματα αυτά έχουν φτάσει και στην κυβέρνηση.
Η πρόταση για το Μητροπολιτικό Πάρκο
Από την πλευρά, αρκετοί όμοροι δήμοι και κινήσεις πολιτών που συγκροτούν την «Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού» αντιδρούν στο νομοσχέδιο και με ανοικτή επιστολή τους στους βουλευτές ζητούν να μην το ψηφίσουν.
Όπως λένε, με το ν/σ προβλέπονται «εντατικές χρήσεις και σκανδαλώδεις όροι δόμησης», οι οποίοι, αν εφαρμοστούν, δίνουν την δυνατότητα στους επίδοξους επενδυτές να οικοδομήσουν στην συνολική έκταση των 6.200 περίπου στρεμμάτων, κτιριακές εγκαταστάσεις 3.500.000 περίπου εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, μετατρέποντας το χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και της παραλίας του Αγίου Κοσμά σε ένα νέο πολεοδομικό κέντρο στο λεκανοπέδιο της Αττικής, ουσιαστικά σε μια «πόλη μέσα στην πόλη».
Η Επιτροπή προτείνει τη δημιουργία ενός δημόσιου και κοινόχρηστου Μητροπολιτικού Πάρκου πρασίνου με ήπιες δραστηριότητες αθλητισμού, πολιτισμού και κοινωφελείς εγκαταστάσεις για όλους τους κατοίκους της Αθήνας.
Η Επιτροπή καλεί σήμερα σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας στις 6 το απόγευμα έξω από τη Βουλή, στο χώρο του Άγνωστου Στρατιώτη.
Ενδεκτική, πάντως, των αντιδράσεων που υπάρχουν για το νομοσχέδιο, είναι και η παραίτηση του προέδρου του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας Γιάννη Πολύζου (παραιτήθηκαν επίσης η αντιπρόεδρος Δανάη Αντωνάκη και το μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής Μ. Μαντούβαλου).
Ένας από τους λόγους της παραίτησης εκτιμάται ότι είναι και η πρόταση που προωθείται για το Ελληνικό.