Την πρότασή του για τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν στα θέματα διοίκησης της εκπαίδευσης, κατέθεσε το υπουργείο Παιδείας, στο πλαίσιο της συνολικής μεταρρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης και των οργανισμών των υπουργείων.
Οπως αναφέρεται στην πρόταση του υπουργείου Παιδείας, από το 1976 οπότε ψηφίστηκε ο πρώτος σχετικός νομος ως σήμερα, η δομή της διοίκησής του έχει γίνει «εξαιρετικά διογκωμένη και δυσλειτουργική», ενώ λειτουργούν περίπου 1.000 τμήματα και γραφεία – τα περισσότερα των οποίων ανεξάρτητα.
«Η αναδιάρθρωση των δομών της κεντρικής υπηρεσίας και των περιφερειακών υπηρεσιών εκπαίδευσης είναι ενταγμένη στο πλαίσιο της συνολικότερης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, που εξελίσσεται τα τελευταία δύο χρόνια αλλά και στη διοικητική μεταρρύθμιση» αναφέρει το υπουργείο Παιδείας.
«Η αλλαγή αυτή είναι επιβεβλημένη, ώστε η διοίκηση 15.500 σχολικών μονάδων (νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια), 41 ΑΕΙ και 60 ερευνητικών κέντρων, εκατοντάδων δομών ιδιωτικής εκπαίδευσης, και δια βίου μάθησης, αλλά και η εποπτεία εκατοντάδων ΝΠΙΔ και ΝΠΔΔ, καθώς και η διοίκηση 230.000 μονίμων δημοσίων υπαλλήλων που υπάγονται άμεσα στο υπουργείο Παιδείας να προσαρμοστεί στο σύγχρονο περιβάλλον διακυβέρνησης και να γίνει πιο αποτελεσματική και πιο αποδοτική» συνεχίζει η ανακοίνωση.
Η διαδικασία αναδιάρθρωσης των δομών της κεντρικής υπηρεσίας και των περιφερειακών υπηρεσιών εκπαίδευσης ξεκίνησε πριν από 16 μήνες. Το σχέδιο νόμου που υποβλήθηκε τελικά στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης προβλέπει:
– Στον επιτελικό- στρατηγικό ρόλο του υπουργείου με την πλήρη αναδόμηση των κεντρικών υπηρεσιών με την ένταξη στην κεντρική δομή τριών αυτοτελών Γενικών Γραμματειών, την κατάργηση των δύο από τις τέσσερις Ειδικές Γραμματείες, στο δραστικό περιορισμό των διευθύνσεων από 59 σε 30, των τμημάτων από 212 σε 126 και των ανεξάρτητων γραφείων από 16 σε 3.
Η νέα δομή, στην οποία περιλαμβάνονται νέες υπηρεσίες με έναν σύγχρονο ρόλο, αναφέρεται στο σχέδιο νόμου, επιτρέπει τη διάχυση επιτελικών αρμοδιοτήτων σε όλες τις Γενικές Διευθύνσεις. Ετσι, στις νέες υπηρεσίες θα περιλαμβάνονται:
– Ενιαία Γενική Διεύθυνση Διοικητικών – Οικονομικών Υπηρεσιών που αναλαμβάνει και τον συντονισμό των διαδικασιών κατάρτισης του προϋπολογισμού του Υπουργείου με έμφαση στη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση.
– Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού, για την εκπόνηση στοχοθεσίας και την ενδυνάμωση του ρόλου και της συνεργασίας των υπηρεσιών.
– Αυτοτελές Τμήμα Εσωτερικού Ελέγχου, για την ενίσχυση του ελεγκτικού ρόλου του υπουργείου σε διαδικασίες και λειτουργίες.
– Τμήμα Τεκμηρίωσης Πολιτικών σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις για την υποστήριξη του σχεδιασμού δράσεων και πολιτικών, βάσει δεδομένων (evidence based policy).
– Γραφείο Νομοθετικής Πρωτοβουλίας για την ενίσχυση του ρυθμιστικού ρόλου του υπουργείου με την ενσωμάτωση των αρχών και εργαλείων της Καλής Νομοθέτησης.