1. Τι είναι οι ερευνητικές εργασίες και πώς θα συνδέονται με τις Πανελλαδικές;
Η ερευνητική εργασία (project) θα είναι ένα μέρος του προγράμματος σπουδών στα σχολεία. Κάτι σαν ένα επιπλέον μάθημα. Το αν και με ποιον τρόπο θα συνδέεται η επίδοση στις ερευνητικές εργασίες ή και στα υπόλοιπα μαθήματα με την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ δεν έχει αποφασιστεί ακόμη από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Το πιθανότερο, πάντως, είναι ότι οι εργασίες αυτές δεν θα συνδεθούν με τις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά θα αποτελέσουν έναν ακόμη βαθμό στο απολυτήριο του μαθητή.
Στόχος των εργασιών θα είναι να αποκτήσουν οι μαθητές την εμπειρία της έρευνας πηγών, του σχεδιασμού και της επίλυσης προβλημάτων, της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης και του συνδυασμού γνώσεων από διαφορετικά μαθήματα. Ο βαθμός των εργασιών αυτών θα αξιολογείται αυτόνομα και θα προσμετράται ισότιμα με τους βαθμούς των υπόλοιπων μαθημάτων.
2. Πως θα επιλέγουν οι μαθητές με ποιο θέμα θα ασχοληθούν;
Τα θέματα των εργασιών θα προτείνονται από τον σύλλογο διδασκόντων κάθε σχολείου. Θα υπάρχει η δυνατότητα μία εργασία τον χρόνο να είναι στα αγγλικά. Κάθε μαθητής θα εκπονεί μέσα σε μία σχολική χρονιά δύο τέτοιες εργασίες (μία ανά τετράμηνο), όχι κατ΄ ανάγκη από τον ίδιο θεματικό κύκλο. Ολες οι εργασίες θα περιλαμβάνουν χρήση της τεχνολογίας και του Διαδικτύου στο οποίο και θα αναρτώνται με την ολοκλήρωσή τους.
3. Οι εργασίες θα είναι ατομικές ή ομαδικές; Πώς θα αξιολογούνται;
Οι μαθητές θα μπορούν να αναλάβουν και ατομικές και ομαδικές εργασίες, στις οποίες θα αξιολογούνται ανάλογα με τη συνεισφορά τους στο κομμάτι που τους αναλογεί, πάντοτε υπό τη συνεχή παρακολούθηση των καθηγητών τους. Η αξιολόγηση συνεκτιμά τόσο τη διαδικασία (συνεργασία, συνεισφορά σε ιδέες και προτάσεις, συνεισφορά στην υλοποίηση) όσο και το αποτέλεσμα της εργασίας (ποιότητα, πληρότητα, τεκμηρίωση, τρόπος παρουσίασης).
4. Πώς θα διασφαλιστεί ο αδιάβλητος χαρακτήρας της βαθμολόγησης των εργασιών;
Οι εργασίες θα βαθμολογούνται από τους εκπαιδευτικούς, όπως σε όλα τα άλλα μαθήματα. Δεν αλλάζει κάτι σε αυτό. Ο βαθμός επαφίεται στην αντικειμενική κρίση των καθηγητών.
5. Στο νέο σύστημα θα υπάρχει συγκεκριμένη ύλη και σε πόσα μαθήματα θα διαγωνίζονται οι υποψήφιοι;
Ο αριθμός των εξεταζόμενων μαθημάτων δεν έχει αποφασιστεί ακόμη. Πιθανότερο, ωστόσο, θεωρείται να είναι τέσσερα. Ως προς την εξεταστέα ύλη δεν θα υπάρχουν συγκεκριμένα κεφάλαια, αλλά οι υποψήφιοι θα καλούνται να απαντήσουν σε γενικές ερωτήσεις που θα κρίνουν το σύνολο των γνώσεων που έχουν αποκτηθεί τουλάχιστον στις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου. Δεν είναι καθόλου απίθανο οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις να έχουν τα βιβλία τους στα θρανία!
6. Οι Πανελλαδικές θα διοργανώνονται από το υπουργείο Παιδείας;
Τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων θα είναι ενιαία. Το υπουργείο Παιδείας θα έχει την ευθύνη, ενώ θα εξακολουθήσουν να ισχύουν όλες οι σημερινές εγγυήσεις για τον αδιάβλητο χαρακτήρα των εξετάσεων.
7. Τα τμήματα των πανεπιστημίων θα καθορίζουν τους συντελεστές των μαθημάτων βαρύτητας σε κάθε κατεύθυνση. Τι συνεπάγεται αυτό;
Προκειμένου να υπολογιστούν τα μόρια εισαγωγής των υποψηφίων σε μια σχολή, η βαθμολογία του μαθητή σε κάθε μάθημα θα πολλαπλασιάζεται με έναν διαφορετικό συντελεστή (συντελεστής βαρύτητας), ο οποίος θα προσδιορίζεται από τις σχολές και θα είναι γνωστός εκ των προτέρων. Οι ανακοινώσεις, όμως, για το νέο σύστημα πρόσβασης θα γίνουν στο προσεχές διάστημα, καθώς η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μελετά διαφορετικά σενάρια και δεν έχει καταλήξει ακόμη σε συγκεκριμένες αποφάσεις.
8. Οι υποψήφιοι θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα;
Είναι ενδεχόμενο στο μέλλον να μην υπάρχουν τμήματα. Να υπάρχουν μόνο προγράμματα σπουδών. Το πρώτο έτος θα περιλαμβάνει μια μεγάλη γκάμα γνωστικών αντικειμένων και στη συνέχεια ο φοιτητής θα αποφασίζει προς τα πού θέλει να κατευθυνθεί. Αρχικά, θα επιλέγει ένα από τα προγράμματα σπουδών της σχολής. Αν διαπιστώσει ότι δεν μπορεί να αντεπεξέλθει σε αυτό ή ότι δεν καλύπτει τα ενδιαφέροντά του, θα έχει την ευχέρεια να μετακινηθεί σε ένα άλλο πρόγραμμα, εντός της ίδιας σχολής.
9. Πόσα σχολικά βιβλία δεν εντάσσονται στη νέα σχολική πραγματικότητα και πρέπει να αλλάξουν;
Υπάρχει ο στόχος να αλλάξει σταδιακά η κουλτούρα του «ενός και μοναδικού βιβλίου» ανά μάθημα. Ετσι, θα αναπτυχθεί «διαδραστικό» εκπαιδευτικό υλικό για όλα τα μαθήματα και όλα τα θέματα που περιλαμβάνονται στα προγράμματα σπουδών. Ηδη βρίσκεται «στον αέρα», σε δοκιμαστική λειτουργία, η ψηφιακή πλατφόρμα παρουσίασης των σχολικών βιβλίων (https://digitalschool.minedu.gov.gr). Παράλληλα λειτουργούν ήδη και τα online φροντιστήρια, με στόχο την προετοιμασία των μαθητών της Γ΄ λυκείου για τις εισαγωγικές εξετάσεις (https://www. study4exams.gr). Ετσι, τα σχολικά βιβλία θα «προσαρμοστούν» στο ψηφιακό υλικό που υπάρχει ήδη, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις θα γραφτούν και νέα βιβλία και βοηθήματα.
10. Το μάθημα «Θρησκεία και κόσμος» θα είναι ένα μάθημα γενικής θρησκειολογίας; Θα αλλάξουν τα βιβλία;
Το μάθημα «Θρησκεία και κόσμος» γίνεται στην ουσία ένα forum διαλόγου μέσα στο σχολείο για θέματα που αφορούν τη σύνδεση της χριστιανικής θρησκείας με σύγχρονα κοινωνικά, ηθικά, περιβαλλοντικά και φιλοσοφικά ζητήματα. Στόχος είναι οι μαθητές που βρίσκονται σε μια κρίσιμη ηλικία προβληματισμών και αναζητήσεων να αρχίσουν να συζητούν τις πανανθρώπινες αξίες που ενσωματώνει διαχρονικά η χριστιανική θρησκεία και πώς αυτές συναντώνται με τα προβλήματα της σύγχρονης εποχής (για παράδειγμα, βιοηθική, περιβαλλοντική υποβάθμιση, κρίση στις ανθρώπινες σχέσεις, αλλοτρίωση) αλλά και διαχρονικού ενδιαφέροντος θέματα (ειρήνη και πόλεμοι, δικαιοσύνη, αλληλεγγύη, ανθρωπισμός, ανεκτικότητα και αποδοχή των άλλων).
11. Κάθε πανεπιστήμιο θα μπορεί να ορίζει διαφορετικούς συντελεστές στα μαθήματα βαρύτητας;
Ναι, αυτό είναι αυτονόητο, καθώς μιλάμε για διαφορετικά ιδρύματα, με διαφορετική φυσιογνωμία και κριτήρια.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ