Έντονη ανησυχία εκφράζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις για την δυνατότητα διάθεσης κεφαλαίων μέσω του αναπτυξιακού-επενδυτικού νόμου.
Το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο της Αθήνας στηρίζει αυτούς τους φόβους του στο γεγονός ότι ο νόμος προτάσσει τις φορολογικές απαλλαγές έναντι της επιχορήγησης και επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης, ενώ η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου σημειώνει για μια φορά ακόμη την απογοήτευση της για την εξαίρεση των εμπορικών επιχειρήσεων από τις διατάξεις του νόμου.
Το ΒΕΑ σημειώνει σε ανακοίνωσή του ότι μέσω του αναπτυξιακού νόμου οι στόχοι της αύξησης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και η επιδιωκόμενη αναπτυξιακή διάσταση, πρέπει όχι μόνο να επιδιώκονται, αλλά να είναι εφικτοί και μετρήσιμοι.
Σημειώνεται με έμφαση όμως ότι η αναπτυξιακή διαδικασία πρέπει να προέρχεται από όλα τα μεγέθη επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό διατυπώνονται οι θέσεις ότι:
-Τα κεφάλαια που θα διατεθούν μέσω του αναπτυξιακού νόμου πρέπει να είναι εκ των προτέρων διακριτά κατά κατηγορία μεγέθους επιχειρήσεων, ώστε να εξασφαλιστούν και οι μικρότερες επιχειρήσεις και να μη λειτουργήσει το αναπτυξιακό και τραπεζικό πλαίσιο περισσότερο υπέρ των μεγάλων επενδυτικών σχεδίων. Στην ίδια κατεύθυνση ζητείται η εφαρμογή τουνόμου χωρίςεξαιρέσεις.
-Θεωρείται απαραίτητο για τα επιχειρηματικά σχέδια μικρότερων επιχειρήσεων η μείωση του μικρότερου ύψους επενδυτικού σχεδίου στις 50.000? · η διατήρηση της μέγιστης αναλογίας 50/50% άυλες δράσεις/ μηχανολογικό εξοπλισμό, για τα μικρά επενδυτικά σχέδια και η διαφοροποίησή της, σε 30/70% για τα μεγάλα επιχειρηματικά σχέδια.
-Ζητείται η εκ των προτέρων άρση κάθε ασάφειας, καθορισμός και κάποια ποσοτικοποίηση κριτηρίων, ώστε η αξιολόγηση να είναι στο μέγιστο βαθμό αντικειμενική.
–Θίγονται ζητήματα αναγκαιότητας σταθερού και πλήρως καθορισμένου πλαισίου, για την έγκαιρη προετοιμασία των επενδυτικών σχεδίων με σαφείς κατευθύνσεις, δίχως ανατροπές βάση υπουργικών αποφάσεων
– Ζητείται αποφυγή αρνητικών καταστάσεων και λαθών του παρελθόντος, όπου καλά οργανωμένα συμφέροντα εξυπηρετήθηκαν μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου και κεφάλαια οδηγήθηκαν σε επενδυτικά σχέδια επιχειρήσεων για κάλυψη του ιδίου σκοπού. Στο σημείο αυτό προτάθηκαν αυστηροί μηχανισμοί ελέγχου που θα αποκλείουν την ένταξη παρόμοιων επιχειρηματικών σχεδίων μιας επιχείρησης
-Πολύ θετική κρίθηκε η υπό όρους ένταξη στις ενισχυόμενες δαπάνες η αγορά παγίων ενεργητικού από επιχειρήσεις που έχουν παύσει να λειτουργούν.
Το ΒΕΑ ζητάει, ακόμη, να στηρίξει ο νόμος την ανάπτυξη και των μικρότερων επιχειρήσεων και να μην τις εξαιρέσει εκ προοιμίου, «με διατύπωση απαγορευτικών αριθμητικών ορίων και τις παράλληλες τραπεζικές πρακτικές, που δημιουργούν πραγματικά εμπόδια στις αναπτυξιακές προσπάθειές τους».
Η ΕΣΕΕ από την πλευρά της εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για την εξαίρεση των εμπορικών επιχειρήσεων από τον αναπτυξιακό – επενδυτικό νόμο. Οι «αναγκαίες εξαιρέσεις» στις οποίες συγκαταλέγεται και το εμπόριο, με δεδομένο ότι δεν προβλέπονται από την κοινοτική νομοθεσία, φαίνεται ότι αποτελούν εθνικές επιλογές του υπουργείου, σημειώνει η ΕΣΕΕ.
Ειδικότερα, αναφέρει ότι, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο σχέδιο νόμου, δεν υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων οι τομείς και κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας του χονδρικού και λιανικού εμπορίου, εκτός από το χονδρικό και λιανικό εμπόριο αυτοκινήτων και μοτοσικλετών.
Επίσης, δεν υπάγονται στο καθεστώς ενισχύσεων τα επενδυτικά σχέδια που συνδέονται με την εξαγωγική δραστηριότητα καθώς και σχέδια εμπορίας εγχώριων προϊόντων.
Ως αποτέλεσμα, 320.000 εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες καλύπτουν, σχεδόν το 30% των επιχειρήσεων της ελληνικής οικονομίας, εξαιρούνται από το καθεστώς των ενισχύσεων.