ΗΠΑ «Τσίμπησε» ο πληθωρισμός χονδρικής

Η κερδοσκοπία στα καύσιμα και στα φρούτα ανέβασε το δείκτη τιμών χονδρικής - Ο δομικός πληθωρισμός πάντως παραμένει χαμηλός λόγω κρίσης. Η συγκράτηση του δομικού πληθωρισμού χονδρικής είναι επίσης αναμενόμενη, καθώς η εκτίναξη της ανεργίας στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 26 χρόνων στις ΗΠΑ έχει πλήξει την καταναλωτική ζήτηση σε σημείο που οι επιχειρήσεις δεν έχουν την «άνεση» να μετακυλίσουν στις λιανικές τιμές το αυξημένο κόστος των πρώτων υλών.

Οι ανατιμήσεις στα καύσιμα (βενζίνη και πετρέλαιο θέρμανσης) και στα φρούτα έστειλαν στα ύψη τις τιμές χονδρικής το Νοέμβριο στις ΗΠΑ. Η αύξηση που κατέγραψε το αμερικανικό υπουργείο Εμπορίου (0,8% έναντι 0,4% τον Οκτώβριο) ήταν η μεγαλύτερη των τελευταίων οκτώ μηνών.

Ωστόσο, δεν προκαλεί ανησυχίες για αναθέρμανση των πληθωριστικών πιέσεων, καθώς αν εξαιρεθούν τα πολύ ευμετάβλητα κόστη της ενέργειας και των τροφίμων, ο λεγόμενος δομικός δείκτης τιμών παραγωγού αυξήθηκε σε ετήσια βάση με το χαμηλότερο ρυθμό του τελευταίου πενταμήνου (0,3%). Σημειωτέον ότι τον Οκτώβριο ο δείκτης είχε καταγράψει μείωση 0,6%.

Οι αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων και των τροφίμων είναι αναμενόμενες την χρονική αυτή περίοδο, λόγω της έλευσης του χειμώνα και της συνεπαγόμενης επιδείνωσης του καιρού στις ΗΠΑ – και της κερδοσκοπίας που τα καιρικά φαινόμενα παραδοσιακώς πυροδοτούν.

Η συγκράτηση του δομικού πληθωρισμού χονδρικής είναι επίσης αναμενόμενη, καθώς η εκτίναξη της ανεργίας στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 26 χρόνων στις ΗΠΑ έχει πλήξει την καταναλωτική ζήτηση σε σημείο που οι επιχειρήσεις δεν έχουν την «άνεση» να μετακυλίσουν στις λιανικές τιμές το αυξημένο κόστος των πρώτων υλών.

Ταυτόχρονα το υπουργείο Εμπορίου ανακοίνωσε, πάντως, και τα στοιχεία για τις λιανικές πωλήσεις που δείχνουν ότι οι Αμερικανοί καταναλωτές… αναθαρρούν. Ο δείκτης λιανικής αυξήθηκε κατά 0,8% το Νοέμβριο έπειτα από αύξηση 1,7% που είχε σημειώσει τον Οκτώβριο.

Οι ειδικοί διαπιστώνουν μια πιο δυναμική από την αναμενόμενη επιστροφή των καταναλωτών στα καταστήματα και κυρίως στα εκπτωτικά, όπως είναι οι αλυσίδες Target και Macy’s. Υπενθυμίζεται ότι οι πολύ ακριβές φίρμες, που προσδίδουν αίγλη και λαμπρότητα στους κατόχους των προϊόντων τους (ειδικά οι φίρμες ενδυμάτων, υποδημάτων κλπ) διέβησαν αβρόχοις ποσί την κρίση.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.