Μπαίνουν και οι ιδιώτες στο εμπόριο ηλεκτρισμού

Εξι ιδιωτικές εταιρείες πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος έβαλαν πλώρη για την πίτα του 1,5 δισ. ευρώ που σήμερα ανήκει σχεδόν εξ ολοκλήρου στη ΔΕΗ. Η πίτα αυτή μεταφράζεται στον τζίρο του ρεύματος στην εμπορική κατανάλωση (εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, ρεστοράν, εμπορικά καταστήματα), στη λεγόμενη Μέση Τάση (τράπεζες, νοσοκομεία, αλυσίδες σουπερμάρκετ, κινηματογράφοι, βιομηχανίες) αλλά και σε οικιακά τιμολόγια υψηλής κατανάλωσης, δηλαδή σε βίλες ή γενικότερα μεγάλες μονοκατοικίες που καταναλώνουν πάνω από 3.

Εξι ιδιωτικές εταιρείες πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος έβαλαν πλώρη για την πίτα του 1,5 δισ. ευρώ που σήμερα ανήκει σχεδόν εξ ολοκλήρου στη ΔΕΗ. Η πίτα αυτή μεταφράζεται στον τζίρο του ρεύματος στην εμπορική κατανάλωση (εστιατόρια, ζαχαροπλαστεία, καφετέριες, ρεστοράν, εμπορικά καταστήματα), στη λεγόμενη Μέση Τάση (τράπεζες, νοσοκομεία, αλυσίδες σουπερμάρκετ, κινηματογράφοι, βιομηχανίες) αλλά και σε οικιακά τιμολόγια υψηλής κατανάλωσης, δηλαδή σε βίλες ή γενικότερα μεγάλες μονοκατοικίες που καταναλώνουν πάνω από 3.000

κιλοβατώρες το τετράμηνο.

Πριν από λίγες ημέρες μάλιστα ένας από τους παίκτες της αγοράς άνοιξε κατάστημα στο Κολωνάκι, μέσω του οποίου θα πωλεί ηλεκτρικό ρεύμα απευθείας στα νοικοκυριά.

Οι εταιρείες αυτές είναι η αυστριακή Verbund (που είναι η «ΔΕΗ της Αυστρίας»), η «Ηρων Θερμοηλεκτρική» του Ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, η Εlpedison που ανήκει εξ ημισείας στα ΕΛΛΠΕ και την ιταλική Εdison, η Αegean Ρower, θυγατρική της Αegean, συμφερόντων του κ. Δ. Μελισσανίδη, η ΕFΤ Ηellas και η ΑΤΕL Ηellas.

Τη μεγαλύτερη διείσδυση στην αγορά έχει μέχρι στιγμής η Verbund Εnerga Ηellas που διαθέτει σήμερα πελατολόγιο με 40.000 μετρητές. Αξίζει να σημειωθεί ότι ένας μεγάλος πελάτης (π.χ. μια αλυσίδα σουπερμάρκετ ή μια τράπεζα) μπορεί να διαθέτει ακόμη και 1.000 μετρητές, όσα τα καταστήματά της σε όλη τη χώρα.

Μερικοί από τους σημαντικότερους πελάτες της είναι τα σουπερμάρκετ ΑΒ Βασιλόπουλος, Μετρό, Σκλαβενίτης, Αρβανιτίδης, τα Μedia markt, το Κηφισός Μall, τα καταστήματα Φωκάς και Ρεγκάτα, η βιομηχανία Αλεξ Πακ, τα ξενοδοχεία Κοθάλη και οι εταιρείες Regency, Φουρλής, Νότος Κομ, Ελληνικό Καζίνο και Σατο.

Η Αegean Ρower λειτουργεί εδώ και δύο χρόνια. Ιδρύθηκε από τον κ. Β. Μηλιώνη και στην πορεία εξαγοράστηκε από την Αegean συμφερόντων του κ. Δ.Μελισσανίδη. Διαθέτει περίπου 20.000 μετρητές ενώ μεταξύ των πελατών συμπεριλαμβάνονται οι Καρφούρ, Σπρίντερ, Πλαίσιο, Καραϊσκάκη, η αλυσίδα Ζάρα, η αλυσίδα Χόντος και οι μύλοι Ασωπού. Πρόσφατα επεκτάθηκε και στο εμπόριο ρεύματος προς τα νοικοκυριά, με τα εγκαίνια καταστήματος στο Κολωνάκι.

Η Εlpedison Εμπορική ανήκει εξ ημισείας στα ΕΛΛΠΕ που διοικούνται από τους κκ.Τ. Γιαννίτση και Ι. Κωστόπουλο με βασικό πελάτη τη Εurobank, ενώ ασχολούνται μόνον με τη Μέση Τάση και όχι με την εμπορική κατανάλωση στην οποία σκοπεύουν να εισέλθουν σύντομα.

Η Ηρων Θερμοηλεκτρική ανήκει στον Ομιλο ΓΕΚ Τέρνα που διοικείται από τους κκ.Γ. Κάμπα και Γ. Περιστέρη με βασικό πελάτη τη Sanyo Ηellas. Ούτε η εταιρεία αυτή ασχολείται προς το παρόν με την εμπορική κατανάλωση.

Η ΑΤΕL έχει ως βασικούς πελάτες τη Χαλυβουργία Ελλάδος και τη βιομηχανία παγωτού Κρι Κρι ενώ η ΕFΤ δουλεύει με βασικούς πελάτες τη Βαρυτίνη και την Πάλκο.

Στην αγορά πάντως δραστηριοποιούνται και εταιρείες με έδρα την Κύπρο, απλώς με ένα τηλέφωνο και χωρίς διεύθυνση ή κάποιον νόμιμο εκπρόσωπο με τον οποίο να μπορεί να συνεννοηθεί ο πελάτης. Στις περιπτώσεις αυτές, όπως λένε και οι άνθρωποι της ΡΑΕ και του ΔΕΣΜΗΕ, χρειάζεται μεγάλη προσοχή διότι για τον πελάτη δεν υπάρχει εχέγγυο σε περίπτωση που ο… αόρατος προμηθευτής εξαφανιστεί.

Επίσης στην αγορά ετοιμάζονται να δραστηριοποιηθούν τουλάχιστον τρεις γνωστές εταιρείες του ενεργειακού χώρου αλλά δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη.

Η εμπορική πολιτική των εναλλακτικών προμηθευτών συνεχίζει να εστιάζεται στην ύπαρξη τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας εκ μέρους της ΔΕΗ, τα οποία είναι πολύ υψηλότερα από το πραγματικό κόστος. Αυτά αφορούν πρωτίστως τους επαγγελματικούς καταναλωτές και δευτερευόντως οικιακούς με πολύ υψηλές καταναλώσεις. Μέσω των υψηλών εμπορικών τιμολογίων, η ΔΕΗ ως τώρα επιδοτούσε και επιδοτεί τα χαμηλά οικιακά τιμολόγια (σταυροειδής επιδότηση).

Ετσι, οι εναλλακτικοί πάροχοι έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν εκπτώσεις 10%-20% επί των τιμολογίων της ΔΕΗ σε αυτές τις κατηγορίες. Γι΄ αυτόν ακριβώς τον λόγο με το ισχύον πλαίσιο, η διαρροή πελατών από τη ΔΕΗ θεωρείται δεδομένη, και η ίδια την προϋπολογίζει σε περίπου 3% στο τέλος του χρόνου. Η αντιμετώπιση της διαρροής επιδιώκεται να περιορισθεί με τη μείωση των εμπορικών της τιμολογίων.

Προβληματίζουν οι χρεώσεις κόστους δικτύου και χρήσης
Τα βασικά προβλήματα στο «ιδιωτικό ρεύμα» είναι δύο: Πρώτον, οι χρεώσεις κόστους δικτύου αλλά και το κόστος χρήσης του Συστήματος που έχουν ακριβύνει σημαντικά μέσα σε έναν χρόνο από τον ΔΕΣΜΗΕ, με αποτέλεσμα το περιθώριο κέρδους από 5% να πέσει στο 2,5% και να σημειωθεί μείωση της κερδοφορίας αφού υπό τις συνθήκες ανταγωνισμού σήμερα, δεν μπορούν να γίνουν αυξήσεις χρεώσεων στους καταναλωτές.

Δεύτερον, έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τα «φέσια» στην αγορά, δηλαδή οι πελάτες που δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους. Το ποσοστό αυτό ήταν ως και πέρυσι περίπου 2%, το πολύ 2,5% ενώ εφέτος διπλασιάστηκε και φθάνει το 5%, δηλαδή ο ένας στους είκοσι πελάτες «μέσης τάσης» δεν πληρώνει το ρεύμα στον πάροχό του, ακόμη και αν αυτός είναι η ΔΕΗ. Η ουσιαστική άρνηση πολλών επιχειρήσεων να πληρώσουν τον λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος ανεξάρτητα από το αν πάροχος είναι η ΔΕΗ ή ένας από τους ιδιώτες έχει ως συνέπεια τον έντονο προβληματισμό των προμηθευτών ηλεκτρικού ρεύματος και τον πιθανό ανασχεδιασμό του προγραμματισμού τους για το μέλλον.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.