Bιβλίο και CDΟι φασουλήδες και οι «βοϊδάγγελοι» ντύθηκαν με νότες

«Ουλαλούμ». Είναι το αλλόκοτο όνομα μιας γυναίκας που έχει ταυτιστεί με τον ποιητή, πεζογράφο και θεατρικό συγγραφέα Γιάννη Σκαρίμπα (1893-1984). Το ομώνυμο ποίημα του χαλκιδαίου λογοτέχνη κυκλοφορεί, σε μουσική Διονύση Τσακνή, μαζί με άλλα έντεκα ποιήματα, στο CD «Εαυτούληδες». Μελοποιημένο παλαιότερα από τον Νικόλα Ασιμο, είχε απασχολήσει εκ νέου τον Τσακνή στον δίσκο του «Τι γυρεύεις στον ύπνο μου πατέρα» (2007). Από τότε πάλευε με τα ποιήματα του Σκαρίμπα. Οπως και η φιλόλογος Κατερίνα Κωστίου, η οποία αγωνίζεται με την επανέκδοση των έργων του Σκαρίμπα από το 1992.

«Ουλαλούμ». Είναι το αλλόκοτο όνομα μιας γυναίκας που έχει ταυτιστεί με τον ποιητή, πεζογράφο και θεατρικό συγγραφέα Γιάννη Σκαρίμπα (1893-1984). Το ομώνυμο ποίημα του χαλκιδαίου λογοτέχνη κυκλοφορεί, σε μουσική Διονύση Τσακνή, μαζί με άλλα έντεκα ποιήματα, στο CD «Εαυτούληδες».

Μελοποιημένο παλαιότερα από τον Νικόλα Ασιμο, είχε απασχολήσει εκ νέου τον Τσακνή στον δίσκο του «Τι γυρεύεις στον ύπνο μου πατέρα» (2007). Από τότε πάλευε με τα ποιήματα του Σκαρίμπα. Οπως και η φιλόλογος Κατερίνα Κωστίου, η οποία αγωνίζεται με την επανέκδοση των έργων του Σκαρίμπα από το 1992. Το «Ουλαλούμ» (1936), οι «Εαυτούληδες» (1950), οι «Βοϊδάγγελοι» (1968), οι τρεις ποιητικές συλλογές του Σκαρίμπα, 85 συνολικά ποιήματα, κυκλοφόρησαν σε συγκεντρωτική έκδοση με τον τίτλο «Απαντες στίχοι, 1936-1970» το 1970. Επανεκδίδονται τώρα, με τον ίδιο τίτλο, σε επιμέλεια της Κατερίνας Κωστίου: ένας χρηστικός τόμος, με γλωσσάρι, σημειώσεις και ευρετήρια. Το CD και ο τόμος κυκλοφορούν μαζί από τις Εκδόσεις Νεφέλη και παρουσιάστηκαν χθες στο καφέ Floral στα Εξάρχεια.

Αρλεκίνοι και πιερότοι από την ιταλική λαϊκή κωμωδία, φιγούρες του δικού μας θεάτρου σκιών (ο ίδιος ήταν και εξαιρετικός καραγκιοζοπαίκτης), μαριονέτες, «βοϊδάγγελοι», φασουλήδες, παλιάτσοι, λοξοί και αλλόκοτοι τύποι κυκλοφορούν στα ποιήματα του Σκαρίμπα. Με το πικρό γέλιο τους, τη θυμοσοφία τους, την ειρωνική γλώσσα τους και την κριτική ματιά τους. Μοναχικοί και θλιμμένοι, απροσάρμοστοι κοινωνικά, στερημένοι ερωτικά, μετέωροι μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, και απίστευτα σύγχρονοι.

Χαμένος ανάμεσα στον Καρυωτάκη και στον Σεφέρη, ο λογοτέχνης από την Αγία Ευθυμία Παρνασσίδος άργησε να γίνει ευρέως γνωστός. Στη Χαλκίδα βέβαια, όπου έζησε σχεδόν όλη τη ζωή του ως εκτελωνιστής, ήταν ο ιδιόρρυθμος μπαρμπα-Γιάννης γύρω από τον οποίο μαζευόταν ο πνευματικός κόσμος της πόλης. Οταν τα νεωτερικά του αφηγήματα, το «Θείο τραγί» (1933), ο «Μαριάμπας» (1935) και το «Σόλο του Φίγκαρω» (1938), άρχισαν να προσελκύουν το ενδιαφέρον των μελετητών για τον πρωτοποριακό χαρακτήρα τους, η ποίησή του, με τις τετράστιχες στροφές και την ομοιοκαταληξία, γλίστρησε στη σκιά. Ηταν παραδοσιακή στη μορφή, άρα παλιομοδίτικη. Κάθε άλλο όμως. Και η μουσική του Διονύση Τσακνή το υπογραμμίζει.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ
Γιάννης Σκαρίμπας, «Απαντες στίχοι, 1936-1970» Εκδόσεις Νεφέλη, 2010, σελ. 242

Τιμή: 25 ευρώ Κυκλοφορεί μαζί με το CD «Εαυτούληδες» σε μουσική Διονύση Τσακνή

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.