Μείωση της διδακτέας ύλης από την πέμπτη τάξη του Δημοτικού ως την πρώτη τάξη του Λυκείου ανακοίνωσε σήμεραη υπουργός Παιδείας. Η μείωση της ύλης θα γίνει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο σε Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία, Πληροφορική και Τεχνολογία. Ετσι την επόμενη σχολική χρονιά δεν θα διδαχθούν στις σχολικές τάξεις κομμάτια της ύλης που αλληλοκαλύπτονται μεταξύ διαφορετικών μαθημάτων ή τα οποία είναι δυσνόητα και δημιουργούν προβλήματα στους μαθητές.
Στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως δημοσιεύθηκε το προεδρικό διάταγμα για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας 36/2005, με την οποία αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ιδιωτικών κολεγίων που λειτουργούν στη χώρα μας και αποτελούν παραρτήματα ευρωπαϊκών πανεπιστημίων.
Οπως είπε η κυρία Διαμαντοπούλου κεντρικό σύνθημα και πυρήνας όλων των επερχόμενων αλλαγών είναι «Πρώτα ο μαθητής».
Οι αλλαγές, είπε η υπουργός, αρχίζουν από τον εξορθολογισμό της ύλης. Επισήμανε τον όγκο που υπάρχει στα βιβλία δημοτικού και γυμνασίου, τον προβληματικό τρόπο παρουσίασης, την επικάλυψη από μάθημα σε μάθημα και από τάξη σε τάξη. Όλα αυτά επιβάλουν την περικοπή καταρχήν στα θετικά μαθήματα, όπως Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Γεωγραφία, Βιολογία, Πληροφορική και Τεχνολογία. Η περικοπή θα γίνει από την ε’ τάξη του δημοτικού και θα συνεχιστεί ως την γ’ λυκείου, όπου εκεί όμως θα είναι περιορισμένη.
Χαρακτηριστικά η υπουργός επισήμανε: «Πολλά μαθήματα, και ιδιαίτερα τα θετικά, τα οποία από πολλούς μαθητές θεωρούνται και ιδιαιτέρως δύσκολα, είναι υπερφορτωμένα σε ύλη. Σε πολλά σημεία η ύλη είναι δυσνόητη για το νοητικό επίπεδο ανάπτυξης των μαθητών στις συγκεκριμένες ηλικίες που διδάσκονται, ενώ επίσης χαρακτηρίζονται άλλοτε από σημαντικό βαθμό αλληλοεπικαλύψεων και άλλοτε από κακό χρονισμό ανάμεσα σε επιμέρους μαθήματα. Για την επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων στην εκπαιδευτική διαδικασία προτείνεται η ελάφρυνση της ύλης μέσω περικοπών με σαφή παιδαγωγικά κριτήρια και ο συντονισμός της ύλης διαφορετικών μαθημάτων».
Συγχρόνως, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να προχωρήσει στα 800 μεγαλύτερα ολοήμερα σχολεία σε πιλοτική βάση νέο ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα. Έτσι, το εβδομαδιαίο υποχρεωτικό πρόγραμμα του σχολείου τροποποιείται και αυξάνεται κατά δέκα ώρες στις τάξεις α’ και β’, κατά πέντε στις τάξεις γ’ και δ’ και κατά τρεις στις τάξεις ε’ και στ’. Επίσης, ενισχύεται η διδασκαλία γλώσσας, μαθηματικών, πληροφορικής, φυσικής αγωγής, αισθητικής και αγωγής υγείας. Στο προτεινόμενο πρόγραμμα της προαιρετικής ζώνης δεν υπάρχουν υποχρεωτικά μαθήματα.
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών είναι το άλλο μεγάλο στοίχημα του υπουργείου Παιδείας.
Η κυρία Διαμαντοπούλου ανακοίνωσε ότι 150.000 εκπαιδευτικοί όλων των ειδικοτήτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα συμμετάσχουν μέχρι το Δεκέμβριο του 2013 στο ολοκληρωμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης για το Νέο Σχολείο.
Το πρόγραμμα δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην υποστήριξη του εκπαιδευτικού στη σχολική καθημερινότητα και αξιοποιεί μεθοδολογίες της εκπαίδευσης ενηλίκων και της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Σχεδιάζεται με βάση την έως τώρα εμπειρία από την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη χώρα, τα πορίσματα σχετικών επιστημονικών ερευνών και τη διεθνή εμπειρία, ενώ ο σχεδιασμός του θα ολοκληρωθεί με τα αποτελέσματα της ανοιχτής διαβούλευσης που ξεκινάει.
Στο πλαίσιο αυτό, οι εκπαιδευτικοί είτε μεμονωμένα είτε σε ομάδες καλούνται με δημόσια και ανοιχτή πρόσκληση μέσω του Διαδικτύου στη διεύθυνση να αποστείλουν σχέδια καλών πρακτικών που ενδεχομένως χρησιμοποίησαν ή χρησιμοποιούν στην σχολική μονάδα όπου εργάζονται.
Η υπουργός έδωσε στη δημοσιότητα την ηλεκτρονική διεύθυνση που όπως είπε φιλοδοξεί να αποτελέσει την ενιαία πύλη επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, η οποία είναι www.epimorfosi.edu.gr
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το τμήμα της εφαρμογής ολοκληρωμένης πολιτικής για την ελληνική γλώσσα, που ανακοίνωσε η υπουργός. Το υπουργείο ξεκινάει μια μεγάλη προσπάθεια για την προώθηση, την υποστήριξη και την προβολή της ελληνικής γλώσσας στην Ελλάδα και το εξωτερικό.