«Επανεκκίνηση» για τα Αirbus 380

Εκτός από την παγκόσμια οικονομική ύφεση, της οποίας οι επιπτώσεις ήταν σημαντικά επιζήμιες για την αεροπορική βιομηχανία, ο 51χρονος γερμανός πρώην πεζοναύτης διευθύνων σύμβουλος της Αirbus Τομ Εντερς έχει να αντιμετωπίσει και άλλη μία απαιτητική δοκιμασία, η οποία είναι αρκετά λεπτή. Το να επαναφέρει δηλαδή την εταιρεία σε μια αναπτυξιακή πορεία και ταυτόχρονα να διασφαλίσει ότι η εταιρεία δεν θα προπορεύεται του εαυτού της. Παρά το γεγονός ότι πολλές αερογραμμές ανά τον κόσμο βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική θέση, αντίθετα η ζήτηση για αεροσκάφη τύπου τζετ παραμένει ισχυρή.

Εκτός από την παγκόσμια οικονομική ύφεση, της οποίας οι επιπτώσεις ήταν σημαντικά επιζήμιες για την αεροπορική βιομηχανία, ο 51χρονος γερμανός πρώην πεζοναύτης διευθύνων σύμβουλος της Αirbus Τομ Εντερς έχει να αντιμετωπίσει και άλλη μία απαιτητική δοκιμασία, η οποία είναι αρκετά λεπτή. Το να επαναφέρει δηλαδή την εταιρεία σε μια αναπτυξιακή πορεία και ταυτόχρονα να διασφαλίσει ότι η εταιρεία δεν θα προπορεύεται του εαυτού της.

Παρά το γεγονός ότι πολλές αερογραμμές ανά τον κόσμο βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική θέση, αντίθετα η ζήτηση για αεροσκάφη τύπου τζετ παραμένει ισχυρή. Και αυτό επειδή αρκετοί μεταφορείς προσπαθούν να δημιουργήσουν νέα πεδία δραστηριότητας ενώ παράλληλα άλλες προσπαθούν να περικόψουν τα κόστη τους, αντικαθιστώντας τους παλαιότερους τύπους αεροσκαφών που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων με πιο οικονομικά. Τόσο η Αirbus όσο και η ανταγωνίστριά της στις ΗΠΑ, η Βoeing, πρόσφατα ανακοίνωσαν σχέδια δυναμικής προώθησης των δημοφιλών μοντέλων με μονό διάδρομο, όπως τα Αirbus 318-319-320-321, το Βoeing 737 και το 717, γνωστό και ως ΜD95, κ.λπ. Οπως αναφέρουν υψηλά ιστάμενα στελέχη και των δύο εταιρειών, παράλληλα σκέφτονται να επικεντρωθούν και στην παραγωγή μεγαλύτερων μοντέλων.

Βέβαια υπάρχει μια πολύ λεπτή γραμμή ανάμεσα στις έννοιες «αρπάζω την ευκαιρία» και «υπερβαίνω τα εσκαμμένα», αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Εντερς. Οταν η Αirbus, μονάδα της ΕΑDS, ξεκινά να κατασκευάζει ένα αεροσκάφος για κάποια αεροπορική εταιρεία, η δυνατότητα πληρωμής του πελάτη, η οποία αναμένεται να γίνει αρκετούς μήνες μετά την παράδοσή του, είναι αμφίβολη. Ετσι λοιπόν ακόμη και η παραμικρή πιθανότητα να μην μπορεί ο πελάτης να καταβάλει το αντίτιμο του αεροσκάφους μετατρέπει την κατασκευή του σε ένα στοίχημα πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.

Από την άλλη πλευρά οι τραπεζίτες, οι οποίοι χρηματοδοτούν την κατασκευή αεροσκαφών προβληματίζονται για το κατά πόσο είναι σωστό να δίδεται ώθηση στην κατασκευή αεροσκαφών όταν οι αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως ταλαιπωρούνται εδώ και τρία χρόνια από τις μειώσεις της κίνησης καθώς και από τις διαρκώς αυξανόμενες τιμές των καυσίμων. Ο κ. Εντερς πρέπει ακόμη να έχει την προσοχή του στραμμένη και στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, στην Βoeing. Πρόσφατα ο Τζιμ Ολμπο, γενικός διευθυντής του τμήματος κατασκευής αεροσκαφών της Βoeing, δήλωσε στους επενδυτές της εταιρείας ότι θα καταφέρει να «πιάσει» την Αirbus σε επίπεδο παραδόσεων μέσα στο 2011 και σίγουρα στο 2012.

O ταν ο κ. Εντερς ανέλαβε την Αirbus, το 2007, εκτός από τα προβλήματα διοίκησης είχε να αντιμετωπίσει και το εγχείρημα της κατασκευής του μεγαλύτερου επιβατικού αεροσκάφους στον κόσμο, του Α380. Οι μάνατζερ της εταιρείας ισχυρίζονται ότι τα προβλήματα κατασκευής έχουν πλέον λυθεί και οι παραγγελίες θα ξεκινήσουν να εκτελούνται από εφέτος. Χάρη στη μετριοπαθή πολιτική που ακολούθησαν και οι δύο ανταγωνίστριες πριν από την οικονομική κρίση, κατάφεραν να κρατήσουν την παραγωγή τους σε ικανοποιητικά επίπεδα. Οι παραδόσεις της Αirbus για το 2009 αν και παρουσίασαν οριακή αύξηση 3% έναντι του 2008, την οδήγησαν στο ρεκόρ των 498 αεροσκαφών, σύμφωνα δηλαδή με το σχέδιο που είχε καταρτιστεί πριν από την κρίση. Από την άλλη πλευρά, η παραγωγή της Βoeing έπεσε περισσότερο λόγω της απεργίας του 2008.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.