Κορυφαίοι επιχειρηματίες του κλάδου των τροφίμων και η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη συμφώνησαν χθες το μεσημέρι ότι γίνονται μειώσεις στις τιμές των ειδών διατροφής, όπως εξάλλου καταγράφεται και στον δείκτη τιμών καταναλωτή, αλλά διαφώνησαν όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο μειώνονται οι τιμές. Επίμαχο σημείο στη συζήτηση μεταξύ των δύο πλευρών ήταν οι προσφορές και τα δώρα, αφού η πλευρά των επιχειρηματιών επιμένει σε αυτή την εμπορική πρακτική, αλλά η πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου τη θεωρεί αδιαφανή και αδιέξοδη. Στη χθεσινή μάλιστα συνάντηση συμμετείχαν και ορισμένοι επιχειρηματίες οι οποίοι κατά κόρον χρησιμοποιούν την εμπορική πρακτική των προσφορών στις πωλήσεις των προϊόντων τους. Η διαφωνία μεταξύ των δύο πλευρών καταγράφηκε και στις δηλώσεις που έγιναν μετά τη συνάντηση. Ωστόσο και οι δύο δήλωσαν ότι γίνονται μειώσεις τιμών.
Ειδικότερα, η χθεσινή συνάντηση της κυρίας Κατσέλη έγινε με τον (ίσως) δυναμικότερο κλάδο της ελληνικής βιομηχανίας, τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ). Στη συνάντηση μετείχαν ο γενικός γραμματέας Εμπορίου κ. Σ. Κομνηνός, ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή κ. Δ. Σπυράκος, ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ κ. Ε. Καλούσης, ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΒΤ κ. Β. Ζαφείρης, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιώτης ΑΕ κ. Ι. Γιώτης, ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒΤ και εκπρόσωπος της εταιρείας Coca-Cola κ. Λ. Κόμης, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αθηναϊκή Ζυθοποιία κ. Μ. Τάνες , ο διευθύνων σύμβουλος της Μελισσοκομικής Εταιρείας Αττική κ. Γ. Πίττας, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Ελαΐς κ. Σ. Δεσσύλας και ο πρόεδρος των εταιρειών Φάγε και Εβγα κ. Κ. Φιλίππου.
Ολη η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από την προσπάθεια της υπουργού να πιέσει τους επιχειρηματίες ότι οι προσφορές πρέπει να μεταφερθούν στις τιμές των προϊόντων και η μείωση να είναι διαρκής και εμφανής στον καταναλωτή, αλλά οι επιχειρηματίες αντέτειναν ότι πρόκειται για μια διεθνή εμπορική πρακτική που έχει το ίδιο αποτέλεσμα για τον καταναλωτή. Αλλά και τα δύο μέρη συμφώνησαν ότι υπάρχουν μειώσεις τιμών. Μάλιστα, η κυρία Κατσέλη δήλωσε ότι «ήδη έχουμε μείωση τιμών σε πολλά προϊόντα. Είναι σημαντικό αυτή η μείωση να φανεί ως μείωση της καθαρής τιμής στο ράφι και όχι,όπως γίνεται συνήθως,με τη μορφή δώρων, εκπτώσεων κτλ. Με αυτόν τον τρόπο ο καταναλωτής θα έχει όλα τα στοιχεία στη διάθεσή του για να συγκρίνει τιμές, να μπορεί ν΄ αποφασίσει και ν΄ αγοράσει αυτό που θέλει σ΄ ένα λογικό κόστος».
Αντιστοίχως, ο κ. Καλούσης τόνισε εμφατικά, καταγράφοντας και δημοσίως τη διαφωνία του, ότι « προχωρούμε σε μειώσεις τιμών μέσω προσφορών». Και δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στις επιβαρύνσεις που δέχεται το κόστος λειτουργίας των επιχειρήσεων από τις αυξήσεις των έμμεσων φόρων, σημειώνοντας ότι «πρέπει αφενός να είμαστε ανταγωνιστικοί και αφετέρου σε αυτή τη δύσκολη οικονομική συγκυρία με τις αυξήσεις στα λειτουργικά έξοδα, όπως τα τιμολόγια των ΔΕΚΟ και οι πρώτες ύλες, προσπαθούμε να συγκρατήσουμε τις τιμές». Πρόσθεσε όμως ότι «δεν μπορούμε να δεσμεύσουμε κάθε επιχειρηματία του κλάδου να απορροφήσει τον αυξημένο ΦΠΑ, αλλά κάθε βιομηχανία έχει συναίσθηση της ευθύνης της, οφείλει όμως να είναι και ανταγωνιστική».
Επαφές και με άλλους κλάδους
Εν τω μεταξύ, οι πιέσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου δεν πρόκειται να εξαντληθούν στον τομέα των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Κατά τις υπάρχουσες πληροφορίες, προγραμματίζεται νέος κύκλος επαφών για τον ίδιο σκοπό με τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, τους μεταφορείς, τα κομμωτήρια και τις επιχειρήσεις εστίασης – ζαχαροπλαστικής και τα καφέ.