Τιμές ευκαιρίας για τους αμερικανούς τουρίστες

«Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει δημιουργήσει τιμές ευκαιρίας για τους Αμερικανούς» γράφει η λεζάντα του πρωτοσέλιδου στο ταξιδιωτικό ένθετο της εφημερίδας «Τhe Νew Υork Τimes» την περασμένη Κυριακή 25 Απριλίου. Η πρόταση περιγράφει μια φωτογραφία της Αθήνας με λήψη από τον Λυκαβηττό, που εικονογραφεί ένα αφιέρωμα το οποίο προτείνει στους αναγνώστες οκτώ προορισμούς για διακοπές πριν από την αιχμή της θερινής τουριστικής περιόδου. «Υπάρχει ενδιαφέρον από τους Αμερικανούς» επιβεβαιώνει ο κ.

«Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έχει δημιουργήσει τιμές ευκαιρίας για τους Αμερικανούς» γράφει η λεζάντα του πρωτοσέλιδου στο ταξιδιωτικό ένθετο της εφημερίδας «Τhe Νew Υork Τimes» την περασμένη Κυριακή 25 Απριλίου. Η πρόταση περιγράφει μια φωτογραφία της Αθήνας με λήψη από τον Λυκαβηττό, που εικονογραφεί ένα αφιέρωμα το οποίο προτείνει στους αναγνώστες οκτώ προορισμούς για διακοπές πριν από την αιχμή της θερινής τουριστικής περιόδου. «Υπάρχει ενδιαφέρον από τους Αμερικανούς» επιβεβαιώνει ο κ. Χ. Πετσίλας , υποδιευθυντής του γραφείου του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) στη Νέα Υόρκη, προσθέτοντας ότι γίνονται προσπάθειες με ταξιδιωτικούς οργανισμούς για να διαθέσουν προγράμματα διακοπών με ελκυστικές τιμές έτσι ώστε να αξιοποιηθεί η τάση αυτή.

Ενδιαφέρον είχε διαφανεί και στην έκθεση τουρισμού Τravel Show των «Νew Υork Τimes» στις 26-28 Φεβρουαρίου στη Νέα Υόρκη, έκθεση την οποία επισκέφθηκε και ο υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Π. Γερουλάνος , πραγματοποιώντας αρκετές συναντήσεις με εκπροσώπους ξένων αντιπροσωπειών, ταξιδιωτικών οργανισμών, αλλά και συνεντεύξεις με αμερικανικά και άλλα ΜΜΕ.

Ο ΕΟΤ ήταν χρόνια χορηγός της έκθεσης αυτής, όχι όμως εφέτος. Παρ΄ όλα αυτά η Ελλάδα είχε ένα κεντρικό περίπτερο στην είσοδο της έκθεσης. «Η Ελλάδα έχει ενδιαφέρον και τα ΜΜΕ στην Αμερική αναφέρονται στη δημοσιονομική κατάσταση σαν πρόβλημα της Ευρώπης και όχι τόσο ελληνικό» δηλώνει ο κ. Πετσίλας, σημειώνοντας ότι η άνοδος στην τουριστική ζήτηση για τη χώρα διαμορφώνεται στο 10%, σε σχέση με το 2009, μια χρονιά όπου τόσο η Ευρώπη όσο και η Ελλάδα είχαν απώλειες από την αμερικανική αγορά της τάξεως του 17%.

Περιθώρια ανάπτυξης
Η αμερικανική αγορά έχει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι ανάπτυξης για τον ελληνικό τουρισμό σημειώνει ο κ. Πετσίλας, προσθέτοντας ότι η Ευρώπη καλύπτει το 48% του τουριστικού εξαγωγικού προϊόντος της Αμερικής. Το προφίλ των επισκεπτών περιλαμβάνει ηλικίες άνω των 50 ετών, αλλά και μεγάλο ποσοστό της ομάδας 18-40, καθώς η Ελλάδα είναι δημοφιλής προορισμός και για όσους σχεδιάζουν τον μήνα του μέλιτος, ενώ τελευταία ανοδικά κινείται και ο θρησκευτικός τουρισμός. Ο επικεφαλής του γραφείου ΕΟΤ της Νέας Υόρκης είναι αισιόδοξος και για την κρουαζιέρα μετά την εξαγγελία της κυβέρνησης για άρση του καμποτάζ, σημειώνοντας ότι οι Αμερικανοί είναι ταυτισμένοι με την κρουαζιέρα. «Σε κάθε ταξίδι επισκέπτονται δύο χώρες και στην κάθε χώρα δύο με τέσσερις προορισμούς».

Το «στοίχημα» όμως είναι να μην ακυρωθεί η θετική τάση που υπάρχει εξαιτίας της δύσκολης κατάστασης στην οποία βρίσκεται η χώρα, υπογραμμίζει ο κ. Πετσίλας, και συμπληρώνει ότι απαραίτητη είναι και η προβολή (με διαφορετική προσέγγιση σε καθεμία από τις 52 Πολιτείες των ΗΠΑ). Το γραφείο του ΕΟΤ κινείται υποστηρικτικά με «fam trips» (ταξίδια εξοικείωσης), «press trips» (δημοσιογραφικά ταξίδια) και ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που πραγματοποιεί σε συνεργασία με την Αmerican Society of Τravel Αgents (ΑSΤΑ) για τη δημιουργία εξειδικευμένων ταξιδιωτικών πρακτόρων (Εxpert Τravel Αgents) για την Ελλάδα.

Κάμψη της ζήτησης
Αυξημένη η ζήτηση τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο αλλά τον Απρίλιο εμφανίζει ανάσχεση παρατηρεί η κυρία Τασούλα Χριστοφίδου, γενική διευθύντρια του ελληνοαμερικανικού ταξιδιωτικού οργανισμού Ηomeric Τours με έδρα τη Νέα Υόρκη, ο οποίος δραστηριοποιείται στην τουριστική αγορά των ΗΠΑ από το 1969. Η πτώση της ζήτησης οφείλεται «στην άσχημη κατάσταση» καθώς τα ΜΜΕ τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά «καθημερινά ενημερώνουν τον κόσμο για τα οικονομικά προβλήματα της Ελλάδας και για τις διαμαρτυρίες και τις απεργίες». «Την περασμένη εβδομάδα τηλεφώνησε κάποιος στο γραφείο και μας είπε ότι απεργοί έκλεισαν τις πόρτες στα ξενοδοχεία και δεν άφηναν τον κόσμο να βγει. Τα νέα ταξιδεύουν πάρα πολύ γρήγορα δυστυχώς» λέει και συμπληρώνει ότι η αναστάτωση αυτή αποτρέπει τον κόσμο από το να έλθει αφού επιθυμεί να είναι ήρεμο το περιβάλλον όπου θα κάνει διακοπές. «Προτού ενταθούν τα γεγονότα βλέπαμε ότι η χρονιά θα πάει καλύτερα από την περυσινή.

Το 2009 ήταν καλύτερη χρονιά απ΄ ό,τι την περιμέναμε» σημειώνει η κυρία Χριστοφίδου και επισημαίνει ότι θετικό έδειχνε και το 2010 στην αρχή του. «Αλλά ο κόσμος φοβάται». Παρ΄ όλα αυτά, το ταξιδιωτικό γραφείο κάνει ειδικές προσφορές για να ενισχύσει την κίνηση προς Ελλάδα, ανάλογα και με τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων.

«Καλύτερα από πέρυσι κινείται ο Μάιος» αναφέρει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Μυκόνου κ. Αν. Φιορεντίνος, επισημαίνοντας ότι ξεκινά θετικά η τουριστική περίοδος στη Μύκονο, ενώ ήδη 3.000

άτομα, στην πλειονότητά τους αμερικανοί τουρίστες, έχουν έλθει στο νησί με κρουαζιερόπλοια. Η ανοδική τάση υπάρχει, ωστόσο ο κ. Φιορεντίνος επισημαίνει το θέμα των απευθείας πτήσεων.

Με «χρυσές εποχές» στη διάρκεια της δεκαετίας του ΄70, όταν έφθασε να έχει και 700.000 Αμερικανούς, με αφορμή και την παρουσία του αμερικανικού 6ου Στόλου στην περιοχή και των συγγενών που έρχονταν στην Ελλάδα, είναι πόλος έλξης διασημοτήτων που έρχονται κάθε χρόνο και μένουν στα πολυτελή ξενοδοχεία του νησιού. Ανάμεσά τους ο Μπιλ Γκέιτς της Μicrosoft, αλλά και υψηλόβαθμα στελέχη πολλών εταιρειών, ηθοποιοί όπως o Τομ Χανκς, ο Ντενζέλ Ουάσιγκτον, ο Χάρισον Φορντ και σχεδιαστές μόδας όπως ο Κάλβιν Κλάιν. Τα τελευταία χρόνια οι διάσημοι επισκέπτες «δεν φαίνονται πολύ, γιατί προσπαθούν να αποφεύγουν τον πολύ κόσμο» εξηγεί ο κ. Φιορεντίνος.

Ανοδική είναι η τάση στις κρατήσεις από ΗΠΑ σε σχέση με πέρυσι αλλά και συγκριτικά με τη μείωση που παρατηρείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση εφέτος, σημειώνει ο κ. Τ. Ανανιάδης, περιφερειακός διευθυντής της αμερικανικής ξενοδοχειακής αλυσίδας Starwood Ηotels and Resorts σε Ελλάδα, Κύπρο και Τουρκία και γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος του ξενοδοχείου «Μεγάλη Βρεταννία». Αντίστοιχα θετική είναι και η κινητικότητα που παρατηρείται και από τις κρατήσεις της κρουαζιέρας, που πέρυσι είχαν σημειώσει κάμψη.

Ο κ. Ανανιάδης επιβεβαιώνει την ενίσχυση του ρεύματος από τις ΗΠΑ λόγω της εξασθένησης του ευρώ σε σχέση με το δολάριο κατά 15% από πέρυσι. Οι τιμές της αλυσίδας έχουν συγκρατηθεί εδώ και δύο χρόνια στα επίπεδα του 2007 (που ήταν η καλύτερη χρονιά της σε αμερικανούς τουρίστες μεταολυμπιακά, όπως και το 1999 και το 2000). Το 2008 δόθηκαν επίσης καλύτερες τιμές στους tour operators οι οποίες παρέμειναν σταθερές και το 2009.

Από την άλλη επισημαίνει ότι «όσοι δεν ήλθαν πέρυσι επειδή ήθελαν να κάνουν οικονομία, έρχονται εφέτος». Αντίστοιχα «επανέρχονται οι ταξιδιώτες της κρουαζιέρας που πέρυσι δεν έμειναν μία ή δύο νύχτες παραπάνω στην Αθήνα για να περιορίσουν τα έξοδά τους» δηλώνει, τονίζοντας ότι αυτοί οι τουρίστες είναι πολύ σημαντικοί για τον τουρισμό της Αθήνας και επισημαίνει τη σημασία της άρσης του καμποτάζ, η οποία κατά την εκτίμησή του θα φέρει αποτελέσματα από το 2011. Ανησυχεί ωστόσο για την εικόνα της χώρας και τις ταραχές και για το κατά πόσο θα επηρεάσουν το θετικό κύμα προς την Ελλάδα, αν και μέχρι στιγμής δεν έχει ενδείξεις. «Αν όμως το αρνητικό κλίμα συνεχιστεί, θα μας επηρεάσει σίγουρα» καταλήγει.

«Παρακολουθούσαμε την ισοτιμία ευρώ- δολαρίου»

ΟιΛες και Κρις με την οικογένειά τους από τον Καναδά

Επί εβδομάδες παρακολουθούσαμε την ισοτιμία μεταξύ ευρώαμερικανικού δολαρίου και ευρώ- καναδικού δολαρίου, μια και είμαστε καναδοί πολίτες αλλά εργαζόμαστε σε αμερικανικές εταιρείες και ταξιδεύουμε συχνά στις ΗΠΑ για δουλειές. Αντιληφθήκαμε ότι η πτωτική πορεία που ακολουθεί το ευρώ προσέφερε μια συμφέρουσα χρονική συγκυρία για ένα μεγάλο ταξίδι στην Ελλάδα, η οποία δεν μπορούσε να μείνει ανεκμετάλλευτη. Ετσι, αποφασίσαμε να κάνουμε ένα ταξίδι διάρκειας 30 ημερών σε όλη την Ελλάδα με τα παιδιά μας.

«Ιδανικός μήνας του μέλιτος»

ΟΡάιαν και η Τζέσικα βρέθηκαν από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα

Βρισκόμαστε στη χώρα σας για τον μήνα του μέλιτος και πιστεύουμε ότι δεν είναι καθόλου τυχαίο πως τρία ακόμη φιλικά μας ζευγάρια που παντρεύτηκαν αυτό το εξάμηνο επέλεξαν την Ελλάδα για τον ίδιο λόγο: συνδυάζει τον ήλιο και τη θάλασσα με την ιστορία και το πολιτιστικό ενδιαφέρον. Σκεφθείτε ότι με τα ίδια περίπου χρήματα μπορούμε να επισκεφθούμε κάποιον «εξωτικό» προορισμό, όπως π.χ. την Καραϊβική, όμως επιλέγουμε την Ελλάδα γιατί προσφέρει μια εμπειρία πιο ολοκληρωμένη.

Το προφίλ του αμερικανού τουρίστα
«Ο αμερικανός τουρίστας έχει την τάση να κάνει κρουαζιέρα και island-hopping, δηλαδή να μετακινείται από νησί σε νησί» εξηγεί η κυρία Τασούλα Χριστοφίδου , γενική διευθύντρια του ελληνοαμερικανικού ταξιδιωτικού οργανισμού Ηomeric Τours με έδρα τη Νέα Υόρκη, ενώ το ταξίδι του διαρκεί από 8 ως και 14 ημέρες. Η δεκαετία 2000-2010 είχε καλές χρονιές για την Ελλάδα σε σχέση με την αμερικανική αγορά. Οι Αμερικανοί είχαν συνηθίσει από παλιά την Ελλάδα σαν «μια όμορφη και προσιτή χώρα» λέει. Ωστόσο οι τιμές ανέβηκαν με την ισοτιμία ευρώ/ δολαρίου και πιο πολύ μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, ενώ αυξήθηκαν και οι τιμές στα αεροπορικά εισιτήρια. Ενα πακέτο με διαμονή τρεις νύκτες στην Αθήνα και τρεις ημέρες κρουαζιέρα μαζί με τα αεροπορικά εισιτήρια κυμαίνεται περίπου στα 2.000 δολάρια, εξηγεί η γενική διευθύντρια του Ηomeric Τours, ενώ η τιμή μπορεί να ανέβει ανάλογα με την επιλογή του ξενοδοχείου. Τα πακέτα συνδυάζονται με παραμονή στην Αθήνα και σε κάποια νησιά. Ο «κλασικός γύρος» της Ελλάδας περιλαμβάνει τη Μύκονο, τη Ρόδο, τη Σαντορίνη, την Πάτμο, την Ολυμπία, που είναι από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τους Αμερικανούς, ενώ «τελευταία έχουν προστεθεί και τα Μετέωρα». Η Μύκονος και η Σαντορίνη εξάλλου αποτελούν παραδοσιακά από τα πιο αγαπημένα νησιά των Αμερικανών, ενώ τα τελευταία χρόνια εμφανίζουν άνοδο στα νιόπαντρα ζευγάρια που έρχονται για τον μήνα του μέλιτος. «Οι honeymooners δεν θέλουν κρουαζιέρα, θέλουν νησιά» εξηγεί η κυρία Χριστοφίδου και προσθέτει ότι το κοινό της κρουαζιέρας είναι μεγαλύτερο σε ηλικία (45-50 ετών και άνω), ενώ οι νεότεροι προτιμούν να επισκέπτονται διάφορα νησιά (island-hopping).

Παραδοσιακά «οι καλύτεροι πελάτες από το 1960 που ξεκίνησε ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα» περιγράφει τους αμερικανούς τουρίστες ο κ. Α. Στελλιάτος πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), υπογραμμίζοντας ότι κάλυπταν το 90% της πελατείας. Καλές χρονιές ήταν επίσης από το 2005 ως και το 2007 μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, με τους Αμερικανούς να προτιμούν να ναυλώσουν μια θαλαμηγό- το κόστος της οποίας ξεκινούσε το 2008 από 3.000 ευρώ την ημέρα, ενώ στα σκάφη επέβαιναν πολλές διασημότητες του Χόλιγουντ, του ΝΒΑ και επιχειρηματίες που περιλαμβάνονται στην παγκόσμια λίστα των 500 του περιοδικού «Fortune».

Τι λένε οι αριθμοί
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), το 2009 υπολογίζεται ότι ήλθαν στην Ελλάδα 531.276

αμερικανοί τουρίστες, οι οποίοι αντιστοιχούν σε μερίδιο 3,6% επί του συνόλου των αφίξεων αλλοδαπών στη χώρα. Ο αριθμός περιορίστηκε κατά 13,3% σε σχέση με το 2008, που οι αφίξεις από τις ΗΠΑ ήταν 612.825,

και το 2007, όταν ήταν 617.478. Η διετία 2007-2008 ωστόσο ήταν σημαντικά ενισχυμένη σε αφίξεις Αμερικανών σε σύγκριση με το 2005 και το 2006 (305.840 και 358.624 αντίστοιχα), καθώς υπήρχε μια ανοδική τάση μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες. Από την άλλη η τουριστική δαπάνη των Αμερικανών είναι περίπου πενταπλάσια από τον μέσο τουρίστα και ανέρχεται στα 1.400-1.500 ευρώ, ενώ οι ημέρες παραμονής τους φθάνουν συχνά στις 15. Με βάση έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) που διεξάχθηκε το καλοκαίρι του 2009, οι επισκέπτες από τις ΗΠΑ παρουσιάζουν την υψηλότερη μέση δαπάνη ταξιδιού ανά άτομο, που ανέρχεται σε 2.632 ευρώ, ενώ για τους επισκέπτες από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης η μέση δαπάνη ανά άτομο κυμαίνεται από 1.079 ευρώ (Ολλανδία) ως 1.584 ευρώ (Βέλγιο).

«Εφέτος όλοι οι φίλοι μας θα έρθουν στην Ελλάδα»

ΗΦάρα (αριστερά) από την Καλιφόρνια, και η Φατίμα (δεξιά) από την Ουάσιγκτον

Το ευρώ πέφτει σε σχέση με το δολάριο και τα αμερικανικά ΜΜΕ δεν σταματούν να μεταδίδουν ότι αναμένεται να πέσει ακόμη περισσότερο ως το καλοκαίρι. Γι΄ αυτό πολλοί νέοι στις ΗΠΑ έχουν σπεύσει να κλείσουν εισιτήρια και ξενοδοχεία για εκδρομές στην Ευρώπη. Πολλοί από αυτούς για χρόνια σχεδίαζαν να επισκεφθούν την Ελλάδα, αλλά η οικονομική κρίση τα τελευταία δύο χρόνια είχε αλλάξει τα σχέδιά τους και τους είχε αναγκάσει να περιοριστούν σε πιο κοντινούς προορισμούς. Ετσι, τώρα πλέον που οι τιμές ενός τέτοιου ταξιδιού δεν είναι απλησίαστες, οι περισσότεροι φίλοι μας εκμεταλλεύονται την ευκαιρία και κανονίζουν ταξίδια. Σκεφθείτε μόνο ότι πέρυσι ήρθαμε μόνες μας στην Ελλάδα, ενώ εφέτος μας ακολούθησαν άλλα δύο γκρουπ φίλων- δέκα άτομα το καθένα!

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.