ΑΝ ΚΑΙ ΜΕ ΑΡΚΕΤΗ καθυστέρηση,στη χώρα μας έχει ήδη αρχίσει «να κυλά το νερό στο αυλάκι» στον τομέα παροχής συνδυαστικών υπηρεσιών, ή double και triple play όπως ονομάζονται. Οι ελκυστικές τιμές των πακέτων που
περιλαμβάνουν υπηρεσίες φωνής και Ιnternet ή και ψηφιακής τηλεόρασης μέσω Ιnternet είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που έχουν αρχίσει να διαμορφώνουν μια τάση στροφής προς τα εκεί των καταναλωτών.Η τάση αυτή έγινε πιο έντονη μέσα στο 2008,κυρίως λόγω του ανταγωνισμού που επικρατεί μεταξύ
των παρόχων. Ομως,τόσο οι πάροχοι όσο και παράγοντες της ελληνικής τηλεπικοινωνιακής αγοράς κάνουν λόγο και για σοβαρά εμπόδια που ουσιαστικά «φρενάρουν» τις επενδύσεις σε δίκτυα,με αποτέλεσμα οι συνδυασμένες υπηρεσίες να μην μπορούν να αναπτυχθούν περισσότερο.
Αναφορικά με τη διείσδυση των υπηρεσιών double και triple play και με στόχο την καταγραφή της τάσης αυτής, η εταιρεία ερευνών Focus Βari πραγματοποίησε πρόσφατα έρευνα για τις προτιμήσεις των καταναλωτών έναντι των υπηρεσιών αυτών. Η έρευνα αυτή εκπονήθηκε από τον Μάρτιο ως τον Ιούνιο του 2008 σε ένα δείγμα 5.381 ατόμων, ανδρών και γυναικών, μόνιμους κατοίκους των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης και των Νομών της Ηπειρωτικής Ελλάδος και της Κρήτης. Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας, όπως δημοσιοποιήθηκε από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδος (ΣΕΠΕ), δείχνει ότι η αγορά των double και triple play υπηρεσιών έχει δυναμική. Εν τούτοις υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος να καλυφθεί προκειμένου οι συγκεκριμένες υπηρεσίες να αποτελέσουν την πρώτη επιλογή του ελληνικού καταναλωτικού κοινού. Συγκεκριμένα, πανελλαδικά το 84,4% των ερωτηθέντων δεν χρησιμοποιεί τέτοιου είδους υπηρεσία. Double play έχει το 14,3% και triple play έχει το 1,3%. Βασικός λόγος για την απόκτηση ενός τέτοιου πακέτου είναι αφενός οι συμφέρουσες χρεώσεις, αλλά και οι υψηλές ταχύτητες στο Ιnternet. Οπως δείχνουν τα στοιχεία της Focus Βari, οι καταναλωτές ανταποκρίνονται θετικά στο κίνητρο του χαμηλού κόστους, ωστόσο χρειάζεται να δοθούν και άλλα κίνητρα από την πλευρά των παρόχων υπηρεσιών που θα τόνωναν ακόμη περισσότερο τη χρήση. Η κατοχή σταθερού τηλεφώνου σε πανελλαδικό επίπεδο είναι 81,9%. Η κατοχή οικιακής σύνδεσης στο Ιnternet με συνδρομή σε πάροχο υπηρεσιών Ιnternet είναι 34,6%. Από τους συνδρομητές αυτούς σχεδόν οι μισοί είναι με σύνδεση double και triple play, γεγονός που δείχνει ότι η νέα υπηρεσία προσέλκυσε κατ΄ αρχάς νοικοκυριά με ενδιαφέρον για το Ιnternet. Ενθαρρυντικό είναι ακόμη το γεγονός ότι όσοι έχουν δοκιμάσει κάποια νέα υπηρεσία doubletriple play σε μεγάλο ποσοστό την έχουν διατηρήσει για διάστημα πάνω από 12 μήνες. Δυστυχώς όμως η περιφέρεια που έχει περισσότερο ανάγκη τις νέες τεχνολογίες δείχνει αδύναμη, προς το παρόν, να τις υιοθετήσει και να ακολουθήσει το ρεύμα των σύγχρονων λύσεων επικοινωνίας.
▅ Το «ελληνικό παράδοξο»
Οι επενδύσεις και η ανάπτυξη στη συγκεκριμένη αγορά του τηλεπικοινωνιακού κλάδου παρουσιάζουν σημαντική υστέρηση και στην ουσία εμποδίζονται από μια σειρά σημαντικών προβλημάτων που ταλανίζουν την ελληνική τηλεπικοινωνιακή αγορά. Είναι αρκετοί οι παράγοντες της ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών που κάνουν λόγο για το «ελληνικό παράδοξο». Παρά το γεγονός ότι έχουν παρέλθει πάνω από δύο χρόνια από την έναρξη ισχύος του νόμου, δεν έχει εκδοθεί ακόμα η κοινή υπουργική απόφαση για τα «δικαιώματα διέλευσης». Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι στιγμής φαίνεται ότι έχουν συνυπογράψει τα υπουργεία Μεταφορών, Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Πολιτισμού, Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων. Δεν έχουν συνυπογράψει τα υπουργεία Εθνικής Αμυνας, Εσωτερικών, Οικονομίας και Οικονομικών.
Οπως επισημαίνει ο ΣΕΠΕ, από την πλευρά της, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) έχει ολοκληρώσει τις αντίστοιχες δημόσιες διαβουλεύσεις τόσο σχετικά με τους κανονισμούς για τα τέλη χρήσης και τα τέλη διέλευσης, η έκδοση των οποίων εμπίπτει στην αρμοδιότητά της, όσο και σχετικά με την εισήγηση προς τον υπουργό Μεταφορών των ειδικών διαδικασιών για την παραχώρηση δικαιωμάτων διέλευσης. Οπως λέγεται, η «χάρτα της ευρυζωνικότητας» είναι ακόμη λευκό χαρτί, όπου ο καθένας στην τοπική αυτοδιοίκηση μπορεί αυθαίρετα να αποφασίζει για τα τέλη διέλευσης, να αυτοδικεί και ουσιαστικά να εμποδίζει την ορθολογική ανάπτυξη μιας σημαντικής αγοράς και υπηρεσίας που είναι χρήσιμη για τους πολίτες, καταλήγει ο ΣΕΠΕ.
▅ Στις χώρες της Ευρώπης
Σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης τα τέλη διέλευσης ορίζονται βάσει σχετικού προεδρικού διατάγματος: είναι ετήσια και αναπροσαρμόζονται κάθε χρόνο. Ως παράμετροι καθορισμού των τελών θεωρούνται ο χρόνος κατάληψης, η τρέχουσα «αξία» του καταλαμβανόμενου εδάφους ή υπεδάφους και τα οφέλη του δικαιούχου (παρόχου). Γίνεται διάκριση μεταξύ σωληνώσεων, εντός των οποίων υφίσταται καλωδίωση και σε αυτές που είναι κενές, με τις τελευταίες να υπόκεινται σε χαμηλότερα τέλη. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, τα τέλη για γραμμές μετάδοσης επί του εδάφους ή του υπεδάφους κοστίζουν 300 ευρώ ανά χιλιόμετρο για αυτοκινητόδρομους και 30 ευρώ ανά χιλιόμετρο για απλούς δρόμους. Στην Ελλάδα για την κατασκευή δικτύων οπτικών ινών δεν υπάρχει μέχρι στιγμής ομοιόμορφη αντιμετώπιση των δικαιωμάτων διέλευσης, με ακραία φαινόμενα και αποκλίσεις, όπως από τη μηδενική χρέωση τελών, μέχρι τη χρέωση 1.500 ευρώ ανά χιλιόμετρο ανά έτος σε κάποιες περιπτώσεις φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης.
Για να μη μείνει όμως γράμμα κενό περιεχομένου, επισημαίνει ο ΣΕΠΕ, θα πρέπει να διασφαλιστεί η ορθή εφαρμογή του και η διαρκής αναθεώρησή του με βάση την εμπειρία που αποκτάται από τη λειτουργία της αγοράς. Αναφορικά με τα δικαιώματα διέλευσης είναι επιτακτική η ανάγκη για επίσπευση των διαδικασιών θέσπισης της δευτερογενούς νομοθεσίας με στόχο την επιτάχυνση των επενδύσεων σε δίκτυα νέας γενιάς, με ορθολογική προσέγγιση αναφορικά με τις σχετικές χρεώσεις που θα προκύψουν. Η πρόκληση των δικτύων νέας γενιάς είναι μπροστά. Η Ευρωπαϊκή Ενωση προκειμένου να αποκτήσει δίκτυο νέας γενιάς θα πρέπει να επενδύσει πάνω από 300 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα για να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της ηπειρωτικής και νησιωτικής χώρας πρέπει να επενδύσει από 3 ως 5 δισ. ευρώ. Οπως τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας λειτούργησαν σαν μοχλός ανάπτυξης στο παρελθόν, πρέπει να δοθεί η ευκαιρία στα δίκτυα επόμενης γενιάς να λειτουργήσουν σαν καταλύτηςγια την οικονομική ανάπτυξη και την καινοτομία.